אין דבר ששומט את הקרקע מתחת לרגליים, כמו הסיטואציה שבה אתם מוצאים את עצמכם באופן פתאומי ללא עבודה. כאשר הפיטורים מגיעים "משום מקום" כשאתם לא מקבלים כל הכנה לכך מהמעסיקים, זה קשה עוד יותר. גם חיפוש עבודה חדשה הופך מאתגר במיוחד, לאור העובדה שפוטרתם בפתאומיות ואינכם מבינים את הסיבה לכך, מכאן שאתם צריכים להסביר את עצמכם בפני מעסיק פוטנציאלי חדש שיתהה, איך זה שפוטרתם מבלי שאתם מודעים לשאלה "מדוע"? מה עושים עכשיו וכיצד עומדים על הזכויות שלכם גם במצבים שנראים חסרי תקווה – במאמר שלפניכם.

כלים

אילו גורמים אינם נחשבים לסיבות מוצדקות לפיטורין?

ייתכן שאינכם מבינים עד כמה פיטורין ללא הצדקה הם דבר חמור, לכן במקרים רבים הסיוע של עורך דין דיני עבודה הוא זה שיוכל להאיר את עיניכם כמו שצריך ולעזור לכם להבין איזה עוול נעשה לכם וכיצד אתם יכולים להשיב את הצדק על כנו.

ישנן לא מעט סיבות שדווקא יכולות להצדיק פיטורין, כשהשכיחות ביניהן הן כמובן התנהגות לא נאותה באופן שאינו מאפשר המשך העסקה, תפקוד לקוי בעבודה, פיטורים נרחבים לצורך צמצומים ועוד סיבות. אבל גם במקרים כאלה, הדבר שחשוב להתעקש עליו הוא מתן אפשרות לעובד להביע את דעתו בנוגע לאיום הפיטורים באמצעות שימוע ולנסות לבקש הזדמנות נוספת שתשנה את "גזר הדין".

ישנם מנהלים רבים המעוניינים בפיטוריו של עובד אך חוששים מתגובתו לעניין, לכן מוותרים על כל פנייה אליו בנוגע לתפקוד לקוי או לסיבות שעשויות להצדיק את הפסקת ההעסקה שלו, כמו גם מוותרים על שימוע כאשר כבר ניתנת לו הודעת הפיטורין, מה שהופך את הפיטורין ללא מוצדקים כלל. ישנם מצבים נוספים כמו פיטורים בשל סיבות שאינן לגיטימיות כמו מחלה ממושכת שגרמה להיעדרות – על אף אישורי מחלה, היריון במהלך תקופת ההעסקה ועוד.

מתי פרקליט מומחה לדיני עבודה יכול לסייע?

עורך דין לענייני עבודה יכול לעזור מאוד במקרים שכאלה, בהם העובד חושש מאוד למצבו הרגיש בתוך מקום העבודה ואינו יודע מה מגיע לו לקבל לאחר שפוטר. קשה לעובדים לסמוך על מעסיקיהם-לשעבר לאחר פיטורים מפתיעים שכאלה, מכאן שייעוץ של פרקליט מומחה כמו גם ייצוג בבית הדין לעבודה אם יש צורך בכך, יכולים להוות משקל חשוב בעתידו של העובד הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט של הבטחון העצמי שעלול בקלות ללכת לאיבוד בתקופה כה קשה.

האם תמיד כדאי להגיע למשפט או שאפשרי לנהוג אחרת במקרים מסוימים?

ישנם מקרים רגישים במיוחד, שבהם ההגעה לבית המשפט או לבית הדין לענייני עבודה, עלולה לגרום לעובד יותר סבל מכל דבר אחר ולכן רצוי להימנע מכך. שכיחים יותר בנושא זה, הם מקרים של הטרדה מינית במקום העבודה, אשר גוררת פיטורין דווקא של הקורבן, ללא סיבה מוצדקת. בסיטואציות דומות לאלו, מומלץ להיעזר בעורך הדין לצורך ליווי וייעוץ משפטי נכון, על מנת לנסות ולסגור את הנושא ולמצות את זכויות העובד, ללא התערבות של בית המשפט ולמניעת עוגמת נפש וסבל מיותר.