ביום ב' 20/3/2019 נחתם בבירה הסכם הגג האסטרטגי בין עיריית ירושלים למשרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל. בטקס שנערך באולם מועצת העיר ירושלים במעמד ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו, שר האוצר, משה כחלון, ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שרת השיכון והבינוי יפעת שאשא ביטון ומנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

הסכם הגג האסטרטגי עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יביא לראשונה מזה שנים ארוכות לבניית עשרות אלפי יחידות דיור חדשות והקמת שטחי תעסוקה מסחר ומלונאות חדשים. ההסכם שנחתם  יוביל לבניית כ- 14,800 אלף דירות חדשות ברחבי הבירה,  ועוד כ 8000  יח"ד  במסגרת  והתחדשות עירונית, 3 מיליון מ"ר חדשים למסחר, והשקעת שיא של 1.5 מיליארד ₪ בתשתיות בשכונות הוותיקות.

הפריסה של הבנייה הצפויה על פי אזורים בעיר:

שערי צדק הישן 240

חוות הנוער הציוני -פסגת זאב 900

מורדות ארנונה 1829

קירוי בגין 1760

רכס לבן 5000

משואה צפון 800

התחדשות עירונית 4000

רשות השידור 308

ירמיהו 60

פי גלילות 1200

ואדי רוממה 200

מורדות נווה יעקב 2000

התחדשות עירונית 4000

ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו:

יהודים בנו בירושלים לפני 3,000 שנים ויהודים בונים בירושלים היום.ירושלים זו לא התנחלות, ירושלים היא בירת ישראל לנצח, 3,000 שנה זה חלק של הנצח. אנחנו מחוייבים לירושלים."אנחנו רוצים לתת הכרה לצה"ל ולכן בימים האחרונים ביקשתי להעביר את תערוכת צה"ל. היא ישבה מאופסנת וארוזה בשפלה והחלטנו להעביר אותה. דיברתי עם הרמטכ"ל, דיברתי עם שר הביטחון – זה אני- והגענו להסכמה להעביר את תערוכת צה"ל המורחבת לירושלים. תתברך ירושלים וגם יתברך צה"ל".

שר האוצר  מר משה כחלון:

"הסכם הגג שאנחנו חותמים עליו היום שם סוף להקפאת הבניה בירושלים. חובתנו להוכיח שהריבונות הישראלית על ירושלים, על כל חלקיה, היא לא רק סיסמה, אלא הלכה למעשה. אנחנו משקיעים מדי שנה בעיר ירושלים מיליארדים – והסכם הגג הזה מדבר על עוד כמיליארד וחצי נוספים. אחריותנו לשמור על ירושלים לא רק מאוחדת, אלא לשמור על המגוון של תושביה, על היותה פתוחה וסובלנית כלפי הבאים בשעריה חזקה ואיתנה כלכלית עבור כולנו, ודוגמא ומופת לסובלנות, אהבת האדם וצדק חברתי. אני נמצא בפוליטיקה כדי שבשנים הקרובות יהיו לעוד 150,000 זוגות צעירים דירה וכדי שנוכל לממש ולחתום על הסכמי גג נוספים. זהו יום חג לירושלים, למדינת ישראל ואין סמלי וראוי יותר שהסכם זה נחתם דווקא ביום פטירתו של מנחם בגין עליו השלום."

ראש העיר ירושלים, משה ליאון:

"יש ממשלות שרוצות לחלק את ירושלים ויש ממשלות שמחלקות לירושלים. זהו רגע היסטורי לירושלים ואני גאה להיות זה שמוביל אותו. היום עיריית ירושלים בראשותי עושה היסטוריה וחותמת יחד עם ראש הממשלה, שר האוצר ורמ"י על הסכם גג שיוסיף לירושלים כ- 14,800 יחידות דיור נוספות ומיליוני מטרים נוספים לתעסוקה ולדיור. זהו צעד משמעותי שבעתיד יעניק פתרונות דיור ותעסוקה לצעירי העיר שבסופו של יום ישארו לגור בעיר. אני מודה לשר האוצר, משה כחלון  על התגייסותו למען העיר ולראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו על תמיכתו התמידית בבירת ישראל ".

שרת השיכון והבינוי ד״ר יפעת שאשא ביטון:  

אני מברכת את ראש העיר על הרוח החדשה בקידום וחיזוק הבנייה בירושלים, בירתנו הנצחית. גאה לעמוד בראש משרד שמקדם התחדשות עירונית בהיקפים יוצאי דופן ואני מקווה שמציון תצא הבשורה לכל חלקי הארץ   בחידוש המרקם הוותיק. בשורה שתעניק לתושבים הזדמנות אמיתית לחיים בסביבה ראויה ומתחדשת״ מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון: "מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון הסכם הגג עם ירושלים הוא בשורה לבירת ישראל המשוועת מזה זמן לקרקעות עבור דיור. רמ"י התגייסה להסכם חשוב שיהווה מנוע צמיחה דמוגרפי כלכלי ותעסוקתי לירושלים".

ההסכם אשר אושר בטקס חגיגי שהתקיים באולם מועצת העיר ירושלים הוא המשך ישיר של החלטת ממשלה 768 שבמסגרתה סיכמו כל הגורמים לפתח, להקים ולהרחיב כ-12 שכונות בבירה.

בנוסף לדירות חדשות כולל ההסכם של העירייה עם משרד האוצר ורמ"י גם הסכמות לשיווק של שטחי 3 תעסוקה, מסחר ומלונאות בהיקף חסר תקדים של 3 מיליון מ"ר.

עיקרי ההסכם:

זהו הסכם אסטרטגי לצורך הבטחת שיווק השכונות בלוח זמנים מהיר ובאיגום משאבים ממשלתי אשר יאיץ את התפתחות העיר וצמיחתה.

  1. מועד השיווק: במסגרת שיווק אינטנסיבי ומרוכז משווקת רמ"י, בין היתר, בשלב ראשון, את תכניות "מורדות ארנונה" ו"חוות הנוער הציוני " ומספר מתחמים נוספים .
  2. פיתוח התשתיות: פיתוח תשתיות צמודות ותשתיות העל יבוצעו על ידי העירייה והחברות העירוניות מטעמה, במימון ובפיקוח של רמ"י ובשיתוף עם משרדי הממשלה השונים.
  3. צמצום פערים: במסגרת ההסכם תפעל הממשלה ביחד עם העירייה להקמת מבני ציבור ולשדרוג התשתיות בשכונות הוותיקות.
  4. התחדשות עירונית : רמ"י תקצה קרקע משלימה ללמעלה מ - 2,500 יח"ד שיאפשרו את בנייתם של כ – 10,000 יח"ד בפרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי העיר.
  5. מימון: רשות מקרקעי ישראל תממן את עלויות פיתוח המתחמים ותשתיות העל ממקורותיה הכספיים שיתבססו בעיקרון על תקבולי השיווק של הקרקע ועל תקציבי משרדי הממשלה השונים (תחבורה, חינוך, כלכלה וכיו"ב). בהתאם לאמור בהסכם, העירייה והוועדה המקומית יוותרו, בחלק מהמתחמים, על גביית היטלי הפיתוח כנגד העמדת תקציבי הפיתוח ע"י רשות מקרקעי ישראל.