בעולם המובייל נאמנות משתמש היא דבר לא קיים: רוצים לבדוק משהו ולא יודעים איך? 30 שניות (גג) ועברתם לאתר אחר. לכן חווית משתמש טובה כל כך חשובה – היא שווה כסף, והרבה. רוצים לדעת עוד על הנושא? המשיכו לקרא

כלים

 

נגה אמיר

בואו נפתח את זה, לא צריך הרבה כדי להיכנס לקורס UX – קורס המלמד איך מתכננים, בונים ובודקים חווית משתמש חיובית. כדי להתחיל אתם זקוקים לידע בסיסי בשימוש במחשב ובאינטרנט, לדעת קצת אנגלית והרבה מוכנות להשקיע ולהגיע ללפחות 80% מכלל המפגשים. קורס UX מקצועי יאפשר לכם כניסה לחברות המובילות בשוק שכבר למדו את החשיבות הרבה של חווית המשתמש ומשקיעות בגיוס של אנשי ,UX עם גישות חדשניות ויצירתיות. חברות קטנות שאין להן את המשאבים להשקיע באיש UX במשכורת מלאה גם הן מבינות את החשיבות ויבחרו לשכור אנשים שיש להם ידע גם בתחום זה או כעצמאיים לפרויקטים מסוימים.

למה בעצם התחום כל כך חשוב?

מה יותר קשה מלמצוא מחט בערימת שחת? למצוא מחט בערימת מחטים. בעולם של היום, המידע וההיצע הם נגישים יותר מתמיד, אולי יותר מידי. בואו נניח שאתם מחפשים לשכור רכב לסוף השבוע והבנתם שהאינטרנט יהפוך את החיים בנושא להרבה יותר פשוטים. הלכתם לגוגל וחיפשתם השכרת רכב – קיבלתם קצת יותר מ- 5,000,000 תוצאות – מה עכשיו? תבדקו את כולן? סביר להניח שתבדקו את אלו שבדף הראשון, וכנראה שלא תעברו את ההצעה העשירית. נכנסתם לאתר הראשון: תמונה יפה וגדולה, כפתורי ניווט גדולים וברורים ובקשה להשארת דוא"ל להוספה לרשימת התפוצה של החברה. טוב שלא רצו גם טלפון. באתר השני מופיעה על רקע התמונה מסגרת ובה אפשרות לבחור את מקומות האיסוף והמסירה, תאריכי ההשכרה וסוג הרכב – אבל כאן אתם מתחילים לגרד בראש בבלבול – סוגי הרכב הנקובים הם: קבוצה A, קבוצה B קבוצה C וקבוצת GG ובסך הכל מה רציתם? רכב לסוף השבוע. גם באתר השלישי מיד מופיעה האפשרות להשכרה ושם גם השמות הגיוניים: מיני, משפחתית או ג'יפ. בחרתם אבל חשבתם שנית והחלטתם שסניף אחר נח לכם יותר – אבל פה נתקלתם בבעיה אחרת: שברתם שילמתם. אתם שוברים את הראש במשך כמה שניות להבין איך משנים סניף אחרי שכבר בחרתם אחד ולא מגלים מיד איך. את כל הבעיות האלו ועוד, מעצב חוויית משתמש טוב אמור לפתור מראש. אתם בסך הכל רציתם רכב לסוף השבוע והחברה שדרכה תשכרו את הרכב, וזו שתרוויח אתכם כלקוחות היא אותה החברה שתיתן לכם את ההרגשה הנעימה והנוחה ביותר: זו שתעלה במנועי החיפוש בין הראשונות, זו שלא תדרוש שתתעמקו בנבכי האתר כדי להשיג בדיוק את מה שבשבילו נכנסתם, זו שתדבר בשפה שמובנת לכם וזו שתאפשר לכם לשנות את דעתכם בלי להיקלע לבעיה.

אז למה התחום כל כך חשוב? כי גם אם יש לכם את חברת השכרת הרכבים הטובה והזולה ביותר לא תמצאו לקוחות אם הם לא ימצאו אתכם במהרה, אם הם יתקשו בתפעול האתר או שיקבלו הרגשה לא נוחה מהשימוש בו. לקוחות בעולם בו שירותים נגישים והתחרות גדולה לא יקדישו שעות או אפילו דקות כדי להבין מה עליהם לעשות כדי להשיג מה שרצו – בין אם זה רכישה בחנות מקוונת, קבלת מידע או שירות. מרבית הלקוחות יקדישו מספר שניות ואם משהו יפריע להם – הם פשוט יעברו למתחרה. התפקיד של מומחי UX הוא להבין בדיוק מי הלקוחות ומה הם מחפשים, להבין מה מפריע להם ומה מעודד אותם להישאר, לדעת איך לתכנן אתר כך שיתאים לצרכי המשתמש וגם איך לבדוק שאתר שנבנה אכן עונה על צרכים אלו.

הגדרת אבות טיפוס למומחי UX

מומחי UX יכולים להגיע ממגוון רחב של רקעים. חלקם מגיעים מתחומי הפסיכולוגיה, הנדסת תעשייה וניהול או מערכות מידע – אלו יתרמו יותר בהבנת ההתנהגות האנושית, ארגון המידע באופן יעיל למשתמש, תכנון ממשק נח והגדרת פרסונות המשתמשים. אב טיפוס שונה למומחה UX מגיע מתחום עיצוב אתרים, מומחה כזה יהיה מודע לבעיות טכניות שעלולות לצוץ – לדוגמה התאמה לכלל הדפדפנים או בעיות זמינות האתר. מומחי UX מגיעים גם מכיוון של מעצבים גראפיים, מומחים אלו יוכלו לתת תמיכה נוספת בצד העיצובי: עיצוב מתאים לתוכן.

הערך המוסף של התמקצעות על ידי הצטרפות לקורס UX מומלץ, הוא הכרת עולם חווית המשתמש והכלים הייחודים לתחום, היכרות עם עזרים לשיפור התקשורת עם צוות הפיתוח ובכלל, ולהכיר את המתודולוגיה הייחודיות לתחום. כלי לבדיקות שימושיות יכולות להיות בדיקות באמצעות מעקב עיניים או עכבר, הגדרת סקרים וראיונות משתמשים, היכרות עם סוגים שונים של מבחנים כמו מבחן B\A, מבחני כרטיסים או משימות ולאחר מכן הידע מתורגם בניתוח והבנת תוצאות המבחנים כדי להחיל אותם על כלים ייחודים לעולם ה UX באתר הלקוח. היכרות עם עזרים לשיפור התקשורת כוללים שלדי מסך, תרשימי זרימת משתמשים, סטורי-בורד וקיבוץ המידע. מתודולוגיות ודרישות מקובלות כוללות למשל נגישות לבעלי מוגבלויות, לדור השלישי ועוד.