קסאמים? גראדים? עפיפונים? בלוני תבערה? אחרי 18 שנה רצופות של טרור מרצועת עזה, מסתבר ששכונת "עתיקות" ("שכונת שמשון"), השכונה הדרומית ביותר באשקלון, כמעט ואינה ממוגנת. כך עולה ממכתב ששלח עורך הדין איתי סהר, מועמד לראשות עיריית אשקלון, לראש עיריית אשקלון בפועל תומר גלאם

כלים
שכונות ותיקות לא ממוגנות באשקלון (צילום: אווה טוטאי)
שכונות ותיקות לא ממוגנות באשקלון (צילום: אווה טוטאי)

"הנידון: היעדר מיגון בשכונות הוותיקות באשקלון", כתב סהר לגלאם, "אמש היינו עדים להתממות כללית בגזרה שעדיין לא ברור אם תגיע לסבב של ממש. בליל 20 ליוני נורו 45 רקטות מהרצועה, אחדות מהן יורטו מעל אזור התעשייה באשקלון. למתיחות הנוכחית יש פוטנציאל להסלים, והסלמה כזו תהיה מהירה ומידית. אשקלון חייבת להיערך בהתאם.השכונות הוותיקות באשקלון לא ממוגנות. במשך שנים ארוכות של ירי, ולמרות תלונות – עיריית אשקלון לא פעלה לשפר את מצב המיגון בשכונות, למרות תקציבים ייעודיים לעניין".

"סיור מדגמי בשכונת "עתיקות" ("שמשון") מעלה כך:" כתב סהר לגלאם, "ברחוב אפרים צור אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים (כל הרחוב מבי"ס "מעיין שרה" ועד לבניין הלוגיסטיקה); ברחוב ביאליק אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים; ברחוב יהודה הלוי אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים. מקלט שכונתי (בית כנסת) שההגעה אליו בתוך 30 שניות בלתי אפשרית; ברחוב י"ל פרץ: מקלט שכונתי (בית כנסת) שההגעה אליו בתוך 30 שניות בעייתית; ברחוב טשרניחובסקי אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים; ברחוב יוספטל בצד הבנייה הטרומית אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים; ברחוב הרב פינטו אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים וחדרי המדרגות חשופים לחלוטין, לכן גם אין אפשרות בעת חירום לצאת למדרגות; ברחוב בן עטר אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים; ברחוב אליעזר מילרוד בחלק של הבנייה הטרומית אין ממ"דים או מקלטים בבנייני המגורים. בבניינים בני ארבע קומות לרוב יש מקלטים בקומת המרתף, חלקם אינם שמישים בשל הזנחה פנימית ובעיות רטיבות ובשל מכת החולדות המתגברת בשכונות הדרומיות. רבים מהתושבים קשישים שאינם מסוגלים לירידה מהירה. תושבי הקומות העליונות אינם יורדים למקלט בעת אזעקה כיוון שגם לאנשים צעירים, ובוודאי למשפחות, הגעה למרתף בתוך 30 שניות היא בלתי אפשרית".

"בניה ישנה ובלתי ממוגנת קיימת באזורים נוספים בעיר: אזור כיכר צפניה, רחוב הגליל, הבניה הישנה ברחוב הנשיא, רחוב מונטיפיורי, הבניה הוותיקה בשדרות ירושלים ועוד", כתב סהר לגלאם, "זה הזמן לבצע סקר צרכי מיגון מקיף ולפעול לשיפור המיגון בשכונות הוותיקות בעיר. זוהי חובה בסיסית של עיריית אשקלון. המשמעות היא חיי אדם".