סגן ראש מועצת חוף הכרמל, אורן עוזרד, פנה למבקר המדינה, יוסף שפירא, לחקור את התנהלות המדינה סביב התוכנית להצבת אסדת הגז של מאגר לווייתן סמוך לחוף הכרמל והצגת מיכל הקונדנסט (נפט גולמי) של שותפות לוויתן בתוך שטח המועצה.

כלים
אורן עוזרד סגן ראש מועצת חוף הכרמל-צילום יחצ.
אורן עוזרד סגן ראש מועצת חוף הכרמל-צילום יחצ.

 "לאורך כל הדרך אני נתקל בשרשרת מיקרים תמוהים, שמהם עולה, לכאורה, כי חברות הגז ורשויות הממשלה קשרו קשר במשותף להסתיר מידע מהציבור, לטייח, להסתיר, ואף לרמות ממש", כתב עוזרד לשפירא, "המדינה וחברות הגז הסבירו לנו שלא ניתן להקים את האסדה בעומק הים מסיבות הנדסיות, ולכן התקבלה החלטה להציב את האסדה במרחק של כ- 10 קילומטרים מחוף הים. אך לאחר מכן מסתבר שהדבר דווקא אפשרי בהחלט, וחברת אנרג'יאן תציב את האסדה שלה במרחק דומה... באסדה עלולה להיגרם דליפה או תקלה, ואם היא תהיה קרובה לחוף ההשפעה עלולה להיות הרסנית".

"רצף ההטעיות והטיוחים ממשיך גם בנושא מיכל הקונדנסט המתוכנן לקום באתר חגית שבתחומי המועצה. לא הצלחנו לקבל עמדה ברורה של המשרד להגנת הסביבה לגבי השפעת מיכל הקונדנסט על סביבתו הקרובה. לא ייתכן שלא תוצג עמדה כזו בנוגע לחומר מסוכן שמוצב בסמוך לבתי תושבים".

"מדובר על מציאות מטרידה ממנה עולה חשש כי גורמים מסויימים במשרד להגנת הסביבה אינם מבצעים את תפקידם נאמנה, או חמור מכך – מבצעים את תפקידם מתוך מחוייבות לא תקינה לאינטרסים של חברות הגז ולא של אזרחי המדינה. אבקשך לבדוק את הנושא".

אסדת הקידוח ומיכל הקונדנסט: שני מפגעים סביבתיים

חברת נובל אנרג'י האמריקנית וחברת דלק של יצחק תשובה מתכננות להקים אסדות לטיפול בגז שמופק במאגר הגז "לוייתן" כ-10 קילומטר מערבה מחוף הכרמל. בנוסף, מתכננת שותפות הגז להקים בשטח המועצה מתקן ענק שבו תאכסן כ-2,500 חביות של קונדנסט. הקמת האסדות והמאגר מהווות סכנה אדירה לתושבים. הרשויות המקומיות באזור, ובראשן מועצת חוף הכרמל, תושבים, יישובים וארגוני סביבה נאבקים להעביר את האסדה למרחק גדול יותר מהחוף ולהעברת מאגר הנפט הגולמי ("הקונדנסט") לבית הזיקוק. אורן עוזרד הינו ממובילי המאבק. עוזרד השתתף בדיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא והיה ממובילי ההפגנה שבה השתתפו מאות תושבים ופעילים מול ביתו של היזם יצחק תשובה. לאחרונה שלח עוזרד מכתב אישי ליצחק תשובה שבו התריע בפניו כי הוא מסכן את חיי התושבים ואף את חייו-שלו. עד כה לא קיבל עוזרד תשובה למכתבו החריף.