הרבה לפני שהיה למושא המלחמה של כל משרדי הבריאות בעולם, העישון היה נפוץ כמעט בכל מקום והיה נחשב למעין "סמל סטטוס". עישון בהגדרתו - שריפה של חומר מוצק על מנת להפעיל רכיבים מסויימים בו באמצעות בעירה. האדים המופקים מחום הבעירה נשאפים לריאות המעשן בדיוק כמו באידוי. משום שבתהליך העישון מעורבת בעירה, נשאף גם חומר הנקרא פחמן חד-חמצני ( (Carbon Monoxide- הגורם העיקרי לנזקי עישון.

הוופורייזר (או בעברית – מכשיר אידוי), מאפשר פעולה הדומה מאוד לעישון, אך ללא מרכיב הבעירה המזיק לריאות. האידוי הוא למעשה חימום של חומר לטווח טמפרטורה מסוים, המאפשר אידוי של חלקים זעירים ורכים בחומר מבלי להבעיר אותו. עם הוופורייזרים ניתן לאדות כל תערובת צמחית המוכרת לאנושות – כאשר רוב השימוש בוופורייזר נעשה בכדי לצרוך את תרופת הפלא – הקנאביס הרפואי.

וופורייזר לקנאביס רפואי

אידוי קנאביס באמצעות וופורייזר מעניק למשתמש חוויה שבהחלט ניתן להגדירה כ-"חוויית עישון" – המשתמש שואף את האדים אל ריאותיו בדיוק כמו בשימוש במקטרת או בג'וינט. האדים המועשרים בחומרים פעילים שבצמח הקנאביס, נספגים במחזור הדם דרך הריאות, ואינם משאירים אחריהם עקבות פחמניות המזיקות לבריאות.

יתרה על כך - אידוי הקנאביס מאפשרת מקסימום הנאה, מקסימום ניצול של טעמו המיוחד של הקנאביס ועם זאת מקסימום יעילות בטיפול – ללא נזק לריאות או למערכת הנשימה. הוופורייזרים הקיימים בשוק כיום, מאפשרים בחירת טווח טמפרטורה קבוע מראש - המאפשר מיצוי מלא של כלל הרכיבים הפעילים בקנאביס באופן בטוח ומבוקר.

באופן מפתיע לחלוטין - הרעיון מאחורי הוופורייזר שכב במגירות של משרד הפטנטים האמריקאי עוד טרם שנות ה-60, אך בשל הפופולאריות הרבה של הסיגריות ותרבות העישון – יזמים רבים לא מצאו לנכון להשקיע בקונספט שכזה. רק כעבור 50 שנה – ארגוני הבריאות נלחמים בעזרת המדיה בכל סיגריה ומעשן – שכן זהו זמן הרבה יותר טוב לפרוץ עם מוצר שכזה.

וופורייזרים ניידים – איך הם עובדים?

בעוד לוופורייזרים הנייחים ישנו מנגנון פעולה מעט שונה, הוופורייזרים הניידים כמעט כולם זהים באופן הפעולה שלהם. בכל מכשיר ישנו תא חימום החבוי בתוך גוף המכשיר ולתוכו מכניסים תפרחת יבשה או נוזל (בהתאם לסוג הוופורייזר). החומר הנמצא בתא החימום מחומם באמצעות גוף חימום ובהגיעו לטמפרטורה הרצויה – ניתן לשאוף את האדים.

כל העסק הזה מונע על-ידי סוללת ליתיום-יון זעירה בדומה למכשירים ניידים רבים היום (סמארטפון למשל) ומכאן – לכל יצרנית ישנם חידושים, פיתוחים והמצאות המשפרות את החוויה. לדוגמא – החברות Da Vinci ו-PAX מציעות כיום וופורייזרים הנשלטים באמצעות הסמארטפון- החל מבקרת טמפרטורה, דרך סטטיסטיקות השימוש במכשיר ועד הגדרת תוכניות אידוי חכמות בטמפרטורות משתנות.

וופורייזר מנצח – ההבדל טמון ביחידת החימום

עם זאת, חוד החנית של שוק הוופורייזרים היא דווקא טגנולוגיית החימום, שנדמה כי אינה מפסיקה להשתפר ולהתמזער מיום ליום. ישנן כיום שני סוגים עיקריים של יחידות חימום לוופורייזר:

חימום הולכה (Conduction) – זהו חימום מסוג פשוט יותר, במהלכו תא האידוי מתחמם למטפרטורה מסויימת ומקרין את החום פנימה אל החומר. את חימום ההולכה ניתן למצוא במכשירים כגון FocusVap Pro, G Pen Elite ו-G Pen Pro. כמו כן נמצא גם ב- DaVinci IQ, ובכל מכשירי ה-PAX. עם זאת, משום שגוף החימום קרוב מאוד אל התפרחת - תמיד ישנו הסיכוי שבשימוש לא סביר עלול להופיע טעם מעושן בשל חימום יתר ואחידות האידוי של פתיתי התפרחת שבתא החימום תהיה פחותה.

חימום אוויר משולב (Convection) – זוהי למעשה שיטת חימום אשר החלה את דרכה במכשירים נייחים כמו ה-Volcano בשל מורכבות המערכת. עם השנים – היצרניות הגדולות מצאו דרכים יצירתיות למזער את המערכת ולשלבה גם בוופוריזיירים ניידים. שיטה זו משלבת מפוח של אוויר חם המניע את החום דרך החומר, במקביל לחימום תא האידוי. לכן – החום מבוקר יותר והחומר מתאדה באופן אחיד יותר, בשילוב עם סיכויי בעירה אפסיים.