לפני מספר שבועות הלכה לעולמה אמה מורנו האיטלקיה בגיל 117, אישה שנחשבה למבוגרת ביותר בעולם. מעניין לדעת, שבשנת 2011 נפטר ביפן אחד מבין הכלבים הקשישים ביותר שחיו אי פעם, בגיל 185. כיצד זה אפשרי? מי שאינו מתמצא בחישוב הגילאים של כלבים, היה טוען שהכלב הזה מת בגיל 26 בלבד, כשבפועל מדובר בגיל מבוגר במיוחד עבור כלבים, שמעטים מגיעים אליו.

כלים

 

איך מחשבים את שנות החיים של כלבים?

שלבי החיים של בני האדם שונים בתכלית מאלו של הכלבים, ונהוג לחשב כל "שנת כלב" כשווה לשבע שנות חיים של בן אנוש. גיל שנה ייחשב עבור הכלב כשווה לגיל שבע, משמע כלב צעיר. אך גיל תשע שנים "שלנו" – הנחשב כמובן לחלק משלב הילדות – הוא כבר ממש "הגיל השלישי" אצל כלבים.

ישנה חשיבות רבה להבנת הצרכים הייחודיים של הכלב בכל שלב ושלב מחייו, החל מהתאמת המזון, דרך הגידול היום- יומי על ידי בעליו או דוגווקר שמטפל בו ועד להתמודדות עם מחלות ובעיות בריאותיות, הנובעות בחלקן הגדול מגילו ההולך ומתקדם של הכלב.

במה שונה הטיפול בכלב המבוגר לעומת כלב צעיר?

יש הרבה מן המשותף בין טיפול בגור לבין טיפול בכלב קשיש. ממש כמו אצל אנשים, בשני ה"קצוות" של הגילאים הכלבים נדרשים להשגחה יתרה, ולטיפול המותאם לצרכיהם המיוחדים.

אצל גורים זו בעיקר תקופה של רכישת מיומנויות, גדילת איברים והתפתחות המנשך והקיבה, המאפשרים אכילה של מזונות מורכבים יותר בעלי מרקמים משתנים. חינוך לצרכים הינו חלק בלתי נפרד מהשלב הראשוני בצמיחה, כאשר יהיו כמובן לא מעט "פספוסים", ממש כמו אצל תינוקות אנושיים.

אצל כלבים מבוגרים המערכת הגופנית כבר מפותחת ומתחילה להזדקן, אך הם נאלצים להתמודד עם קשיים דומים למדי לאלו של הגורים. היכולת לאכול מזונות מגוונים היא כבר לא מה שהייתה פעם, השליטה בצרכים גם היא עלולה להיות חלקית והתנועה הופכת למוגבלת עם הזמן. חשוב מאוד שבעליהם של כלבים מזדקנים או אם זה דוגווקר שמטייל עמם, יהיו ערניים לשינויים המתרחשים ויבחינו בזמן מתי יש להתאים ולשנות את אופן הטיפול בכלב.

אחד מהדברים שעל אף המגבלות אסור לוותר עליהם, הוא טיול בחוץ, שדרוש לכלבים ממש כמו אוויר לנשימה. בין אם המטייל עם הכלב הוא בעליו ובין אם זהו דוגווקר שנשכר לצורך העניין, חשובה מאוד המודעות לכך שלכלב הקשיש יש את הקצב שלו. גם אם הטיול יהיה איטי וייערך בסביבה הקרובה לביתו של הכלב ולא כמו פעם, כשהכלב יכול היה לרוץ בשדות, לקפוץ ולהשתולל – אין לוותר על הוצאתו החוצה, כיוון שיש לכך ערך פיזי ופסיכולוגי יקר מפז. דוגיז מציעה טיולים מותאמים לכלבים בכל הגילאים, המעניקים חוויה הכרחית לכלב, וביטחון ורוגע לבעליהם.

מיהם הכלבים המבוגרים ביותר בעולם?

הכלב היפני בן ה 26 לא היה שיאן הגילאים מבין כלבי תבל, ובשבע השנים שחלפו מאז מותו – כלבה אחרת "גנבה" ממנו את השיא. לפני שנתיים לערך הלכה לעולמה כלבה בת 30 מאוסטרליה, ארץ שבה חי ומת שיאן העולם הקודם, כלב שהגיע לגיל 29. חשוב לציין כי כל אחד מן הכלבים הללו גדל בתנאים שונים בתכלית, אך המשותף לכולם, כך נראה, שהם קיבלו טיפול מסור ואוהב בכל שלבי החיים שלהם, מה שסייע להם להגיע לגיל מתקדם כל כך.

דוגיז מעסיקה דוגווקרים מקצועיים המקבלים הכשרה מיוחדת לתפקידם, ויכולה להעניק שירות מותאם גם לכלבים מבוגרים שיש להם צרכים ייחודיים, על מנת שהכלב יקבל את הטיפול הטוב ביותר בכל גיל.