הכלל הידוע בחיים הוא, אם אנחנו רוצים שמערכת מסוימת תעבוד, אנחנו צריכים לתחזק אותה בצורה נכונה. תחזוקה היא לא רק כיצד לעבוד איתה נכון אלא זה מעבר לכך, כך לשמור עליה, לתפעל אותה, על מנת שיהיה ניתן להשתמש בה לאורך זמן. ככל שאנחנו נתחזק את המערכת בצורה יותר טובה, כך גדל הסיכוי שאנחנו נוכל להשתמש בה לאורך זמן.

כלים
כיצד לתחזק מערכת אינסטלציה
כיצד לתחזק מערכת אינסטלציה

 

דוגמא טובה לכך זו מערכת אינסטלציה, בין אם מדובר במערכת ביתית או מערכת במבנה מסחרי, עסקי, ציבורי או כל מבנה אחר. כשאנחנו חושבים על זה, מערכות אינסטלציה, בין זו מערכות מים או מערכות ביוב, אלה מערכות שפעילות כל הזמן ללא הפסקה, במשך שנים רבות. אם לא נדע לתחזק אותן נכון, אנחנו עלולים לגלות בוקר אחד שהן כבר לא תקינות ולא ניתן להשתמש בהן.

להבדיל נניח ממערכת חשמל, אשר בשביל שהיא תקרוס, צריך שיהיה עומס מעל המותר או חוטים וצינורות חשופים, כאן במערכת אינסטלציה, השימוש היומיומי עלול לגרום נזק מצטבר למערכת ועל כך יש להוסיף גם את העובדה, שיש גידול של שורשים ואלמנטים אחרים בתוך הצנרות פנימה, דברים שאנחנו לא בהכרח רואים ומודעים אליהם. לכן חשוב שאנחנו נשקיע מאמץ עילאי בכל מה שקשור לתחזוקה של המערכת כולל בשלבים מתקדמים יותר, למשל באמצעות איתור נזילה.

אז כיצד אנחנו יכולים לתחזק את המערכת?

כאמור, אנחנו צריכים לעשות את זה בשתי גישות, הגישה הראשונה היא, תחזוקה קבועה, עקבית, הגישה השנייה, תחזוקה בעת משבר, כלומר בעת שמתגלה בעיה כזו או אחרת.

במקרה של תחזוקה קבועה, השיטה היא יחסית פשוטה. אנחנו צריכים לשמור שכל המסננים נקיים, אנחנו צריכים לוודא שאנחנו לא מכניסים אל תוך הצנרת דברים שאנחנו לא אמורים להכניס. למשל, אם אנחנו משתמשים בכיור במטבח או בכיור בשירותים, אנחנו אמורים לשמור שלא ייכנסו בחור הצינור דברים שעלולים לסתום את המערכת, כנ"ל לגבי האסלה. אנחנו צריכים לשמור על מעבר חלק.

מעבר לכך, אנחנו יכולים מעת לעת לפתוח את הצינור ולנקות אותו, אנחנו יכולים גם להשתמש במים חמים שיעזרו להמיס את כל החומרים אשר נדבק בדפנות הצינורות או בכלל לאורכו, מה שיאפשר למים לזרום בצורה רגילה.

הצורך באיתור נזילה זו דוגמא טובה למצב אליו יכולה מערכת אינסטלציה להגיע, אם לא שומרים על המערכת. השימוש בכלי זה נועד לבחון היכן בדיוק יש בעיה בצנרת, היכן בדיוק יש צורך לבצע תיקון של הצנרת או אפילו החלפה של חלק ממנה, כתוצאה מכך שיש סתימה. מן הסתם, אנחנו נבין שיש סתימה בגלל שתהיה נזילה אשר תשפיע על הקירות מחוץ לצנרת.

אם אנחנו נטפל נכון במערכת באמצעות כלים של איתור נזילות, אנחנו נוכל להתגבר על הבעיה ולשמור על המערכת תקינה.