כמה שנשבר לכולנו לחיות ממינוס למינוס, מהלוואה להלוואה, מהישרדות אחת לשנייה, אף אחד מאיתנו כמעט לא עושה מעשה ובאמת מחליט לשנות את חייו.

כלים

 

מה אנחנו בדרך כלל מעדיפים לעשות? להתלונן, לבזבז כסף על שטויות, להגיד שחיים רק פעם אחת ואם נמות מחר לפחות נהנינו. אבל בינינו? גם אם באמת תמותו מחר, האם אתם באמת רוצים להשאיר לילדים שלכם בעיקר מינוס והלוואות?

אורח חיים בזבזני שלא תואם את ההכנסות

"אכול ושתה כי מחר תמות" -  מכירים את הפתגם הזה? אז זהו, שרוב הישראלים חיים מעל הפופיק בגלל פתגמים כאלה, שמעודדים אותם לחיות טוב, הרבה ומהר – ולא משנה כמה המינוס שלהם צורח. אנשים מוציאים פי שתיים ולפעמים פי שלוש מהמשכורת שלהם, ומתרצים את זה בכך שהחיים בישראל יקרים. אז נכון: יחסית למדינות אחרות המשכורות אצלנו באמת קטנות יותר, ואילו מחירי הדירות, הבגדים והמזון ברובו גבוהים יותר. אנשים רבים מקבלים את חשבון כרטיס האשראי ובוהים בו בתמיהה. על מה הלכו עשרת אלפים שקלים? זאת בטח טעות. מתחילים לעבור סעיף סעיף. מתי אכלנו במסעדה בחיפה? אה כן. מה זאת ההוצאה הענקית הזאת? אהה, כרטיס טיסה. מלון. מסעדת יוקרה. מנוי לחדר כושר. הרעיון מובן: אנו מרשים לעצמנו רמת חיים מאד גבוהה, שפשוט לא תואמת את ההכנסות שלנו – וכך נוצר פער שרק הולך וגדל. במצב כזה, גם אנשים או זוגות שמרוויחים משכורות נאות מאד יחסית לשוק, מוצאים עצמם בגירעון קבוע. למה אנחנו מרשים לעצמנו לבזבז כל כך הרבה כסף? כי כולם סביבנו מבלים, נהנים, טסים וקונים, אז למה אנחנו שדווקא מרוויחים טוב, צריכים לחיות בצמצום כמו עניים? התשובה היא, שאם לא תצמצמו עכשיו, בסופו של דבר תחיו באמת כמו עניים, כי המינוס שלכם יהיה כל כך עמוק שלא תוכלו להשתמש בוויזה או למשוך כסף.

בדיקת הוצאות: מה הכרחי, מה פחות, ומה מיותר לחלוטין

אם אתם נחושים בדעתכם לצמצמם את המינוס ולעבור לשלב בחיים בו אתם לא צריכים לחשוב פעמיים אם לקנות את הגבינה היקרה בסופר, או לפחד מהרגע שהאוטו שלכם יזדקק לטיפול -  תתחילו לבדוק על מה אתם מוציאים כסף. האם ייתכן שאתם מבזבזים יותר מדי כסף על דברים שאינם באמת חשובים, שאתם לא צריכים, שאתם אפילו לא משתמשים בהם? עוד שטיח למרות שכבר יש שניים (אז אחד ייזרק), עוד מסעדה פלצנית שיצאתם ממנה רעבים? עוד צעצועים לילדה שהחדר שלה כבר מתפקע ממילא? בטוח שאם תעברו על ההוצאות שלכם דרך חשבון הוויזה, תוכלו לסמן לפחות עשרה דברים מיותרים. ואין הכוונה פה לדלק או לקניות בסופר – אך גם אליהם נגיע.

בדקו איפה אפשר לקנות זול יותר בכל תחום

כיום יש הרבה מאד אפשרויות רכישה מוזלת בכל תחום כמעט. יש קבוצות רכישה שמשיגות מחיר קבוצתי מוזל עבור אוכל לכלבים, מנוי לבריכה או לחדר כושר, ציוד לבית הספר ועוד. בדקו האם רכישת המזון שלכם מתבצעת במקום הכי זול,  או שאולי יש סופר אחר זול יותר – ואולי עדיף לעשות קניות און ליין בכלל? ונצלו את התחרות החזקה שמאפשרת לכם להשיג כמעט כל דבר במחיר זול יותר.

חישוב מחדש של אפיקי החיסכון

אם יש לכם חיסכון גדול אבל מינוס קבוע בבנק, יתכן שההתנהלות שלכם לא נכונה. בדקו האם ניתן לרכוש בעזרת החיסכון הזה דירה קטנה שניתן להשכיר אותה ולקבל עליה תשואה נאה. שחקו עם הכסף שלכם, כמובן בעזרת ייעוץ של יועץ השקעות, ותבדקו איפה אתם יכולים להרוויח יותר ומתי אפשר להפוך את החיסכון להשקעה מניבה.

ביטחון גם בזמן מחלה או תאונה

אנשים שחושבים על העתיד שלהם בכובד ראש, יודעים שהם חייבים לבטח את עצמם מכל כיוון, לכל צרה שלא תבוא. אם יש משהו שיכול לדרדר מצב כלכלי באופן קיצוני זה כשבאמצע החיים נופלת חס ושלום מחלה קשה על מישהו מבני המשפחה. כמה פעמים שמענו על משפחות שמכרו את הבית שלהן, שהיה צורך לגייס עבורן תרומות, שמצאו את עצמן כמעט – או הלכה למעשה – ברחוב? ביטוח חיים שעולה סכום זניח בחודש היה מציל אותם, ומאפשר להם להתמודד - ממזער את האסון למימדים שאפשר לחיות איתם. נכון, לא נעים לחשוב על אסונות שעלולים להתרחש. תאונות, מחלות או אפילו מוות. אי אפשר למנוע את העתיד לבוא, אבל אפשר להתכונן מבחינה כלכלית לרע מכל, וכמובן לקוות לטוב ביותר.