מי שבאמת רוצה להפיק את מלוא התועלת מהעגבנייה חייב להכיר את ההבדלים בין עגבניות שרי שוקולד, עגבניות תמר ועגבניות מיובשות. מבולבלים מכל האפשרויות? הנה המדריך שיעשה לכם סדר

כלים

עגבנייה היא צמח שלצדה במשפחת הסולניים עוד 84 סוגים ומעל 2,800 מינים. חוץ מהצבע האדום שמזוהה עם העגבנייה אפשר למצוא זנים צהובים, לבנים, ירוקים, כתומים ואפילו סגולים. מבחינה קולינרית נהוג לסווג עגבנייה כירק, אך מומחים לענף הבוטניקה גורסים בתוקף שמדובר בפרי כי היא מכילה זרעים ומתפתחת מהשחלה. כך או אחרת, לכל סוגי העגבניות ערך תזונתי רב והצבע האדום לבדו מצביע על ריבוי קרטנואידים – נוגדי חמצון שחשובים לבריאות העיניים, העור, העיכול והמערכת החיסונית.

העגבנייה היא אחד הגידולים החשובים בחקלאות המסורתית והמודרנית ולכן יש המון סוגים וזנים חדשים שכדאי להכיר. הנה 3 מתוכם:

1. עגבניות שרי שוקולד

עגבניית שרי היא זן קטן בקוטר שנע סביב 3-10 מ"מ וצורת כדורית או אליפטית. עגבניות שרי שוקולד מתאפיינות בטעם חזק ודומיננטי, מתאימות לסלט וניכרות בצבע יחסית כהה. הזמן הנפוץ של עגבניות שרי שוקולד נוצר מהכלאה בין מספר זני עגבנייה שונים יחד עם עגבניות בר קטנות.

איכות ההכלאה של עגבניות שרי שוקולד נקבעת לפי מידת המתיקות שלהן, למרות שיש כאלה שמעדיפים דווקא חמיצות. על כל פנים, עגבניות שרי שוקולד הן מוצר חובה שכדאי להכיר אם רוצים לרענן את הסלט היומי.

2. עגבניות תמר

עגבניות תמר מהוות גם הן סוג של עגבניית שרי, אך הצורה שלהן אובלית והצבע יותר קרוב לאדום הקלאסי של העגבנייה הרגילה. עגבניות תמר מתאפיינות בטעם מתקתק והן נחשבות טובות מאוד ליצירת רוטב עגבניות. עם זאת, יש לקחת בחשבון את הצורך בכמות גדולה יחסית של עגבניות תמר על מנת להכין רוטב סמיך לפסטה, לזניה או בשר.

עגבניות תמר זולות יותר מעגבניות שרי שוקולד אך יקרות מעגבניות רגילות. כמו כן, יש עגבניות תמר מזני סן מרזנו שמגיעות מאיטליה ועגבניות בריאות עם רמת ליקופן גבוהה מהרגיל. בנוסף, אין להתבלבל בין עגבניות התמר האדומות לבין עגבניות שרי צהובות בעלות הטעם החמצמץ והשרי הכתום שאפשר לנשנש בצד גם בלי גיבוי של סלט וירקות אחרים.

3. עגבניות מיובשות

עגבנייה מיובשת לרוב נזנחת מאחור וחבל, כי יש לה כמה תכונות מאוד ייחודיות ומעניינות. קודם כל, עגבניות מיובשות נמצאות בשימוש נרחב במטבח האמריקאי והאיטלקי ובשנים האחרונות הן עשו עלייה מרשימה לארץ הקודש.

שנית, עגבניות מיובשות יכולות להיות תוספת נהדרת לגבינות, סלטים, ממרחים, כריכים ורטבים. לא צריך להתאמץ בשביל להוסיף עגבניות מיובשות למרקים ותבשילים ואורך חיי המדף שלהן גבוה משמעותית מזה של שאר זני העגבניות. כל אלו הן סיבות טובות לצרף את העגבניות המיובשות לרשימה ולהתחיל לעשות בהן שימוש.