עורכת הדין בתיה כהנא-דרור, מנכ"ל ארגון "מבוי סתום" המייצג נשים עגונות ומסורבות גט מול בתי הדין הרבניים, פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, וביקשה ממנו להגיש חוות דעת משפטית נגד הצעת החוק להרחבת סמכות הבוררות של בתי הדין הרבניים ("הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים - בוררות)". החוק, שהגישו ח"כ משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה) ונבחן בוועדת חוק ומשפט בכנסת לקראת קריאה ראשונה, מאפשר לנתבעים ולתובעים בתביעות אזרחיות לבחור להיתבע בבוררות בבית דין רבני ולא בבית משפט אזרחי.

עורכת הדין בתיה כהנא דרור (צילום: יח"צ)
עורכת הדין בתיה כהנא דרור (צילום: יח"צ)

"על פי החוק המוצע יהיו בישראל בפועל שתי ערכאות שיפוטיות מקבילות: האחת - אזרחית אשר מושתתת על החוק, והאחרת – דתית המושתתת על עקרונות הדין הדתי...ואינה כפופה לשיטת המשפט הישראלי", כתבה כהנא-דרור למנדלבליט, "כמייצג האינטרס הציבורי ושלטון החוק, יש בידיך את הסמכות, החובה והכוח המשפטי לבחון ולהמליץ לכנסת ישראל בנושא הצעת החוק שבנדון".

היום (ג') יתקיים בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת דיון בחוק. עו"ד כהנא-דרור תשתתף בדיון ותסביר את מגרעות החוק, יחד עם אישה המסורבת גט מזה 28 שנה, שתספר על הקשיים והסבל שחוותה בבתי הדין הרבניים.

הרסת רכב של נהגת? לא תשלם

"הצעת החוק מסוכנת למערכת המשפטית, ואם תתקבל עלולה להפר את האיזון הראוי בין הערכאות. ההצעה עלולה לגרום פגיעה ועוגמת נפש אדירה לאזרחים רבים, שידונו בבוררויות בבתי הדין", מזהירה עו"ד כהנא-דרור, "לפי ההלכה, אפשר לתבוע תביעת נזיקין רק כשהפוגע פגע בכוונה ולא כשנעשתה פגיעה בשוגג. המשמעות היא שאם רופא גרם נזק לחולה מתוך רשלנות, נהג הרס מכונית בתאונת דרכים, עובד נפגע בתאונת עבודה וכו', והנתבע ידרוש להיתבע בבוררות בבית דין רבני, הוא יוכל להתחמק בקלות מתשלום פיצוי. תביעות ביטוח ותביעות צרכניות יידחו בקלות בטענה אמתית או שקרית שהנזק לצרכן נעשה בטעות, וכך הלאה. הנזק יהיה קשה עוד יותר בתביעות של נשים נגד גברים, כיוון שעדותה של אישה לא נחשבת בדין הרבני ולכן תידחה בקלות".

כהנא-דרור גם מזהירה שהחוק יטיל עומס על בתי הדין הרבניים, העוסקים כיום בעיקר בדיני אישות ומשפחה: "הבוררויות יעמיסו תיקים נוספים על בתי הדין,  שכבר כיום סובלים מעומס תיקים, מחסור בהרכבים והמתנות ארוכות לדיונים, שמסבים לאזרחים הוצאות משפט גבוהות ועינויי דין של ממש".  

"הצעת החוק הזאת היא חלק מגל של הצעות חוק מזיקות, שמרחיבות עד בלי די את הסמכות הדתית, לצד סעיף 'העדפת המשפט העברי' בחוק הלאום, ועוד", אומרת כהנא-דרור, "גם אם החוקים הללו נועדו למטרה החיובית של הדגשת אופייה היהודי של המדינה, הם יגרמו בפועל פגיעה קשה בנשים, בעולים חדשים, בציבור החילוני והלא-יהודי בישראל ובזרמים שונים ביהדות ועלולים ליצור סחף שיהפוך את ישראל ממדינה דמוקרטית חופשית למדינת הלכה ".