על פי נתונים שפרסמה הנהלת בתי הדין הרבניים, בשנת 2016 התגרשו בישראל כ- ל 10,841 זוגות, עלייה של כ-2% משנת 2015. נתונים אלה משקפים את המציאות הלא קלה שעוברות משפחות רבות בעת פרידתם של בני הזוג. הפרדת כוחות, חלוקת רכוש, הסכמי משמורת.

תהליך גירושין
תהליך גירושין


גירושין אינם תהליך פשוט וחשוב מאוד שיהיה מלווה על ידי עורך דין גירושין שיידע להנחות את הצדדים לאורך הדרך. בבואכם לפתוח בתהליך, חשוב שתדעו לקראת מה אתם הולכים. לפניכם סקירה קצרה עם עיקרי הדברים:

הליך גישור מקדים


על פי החוק, יש לעבור הליך גישור בטרם פונים לדרכים משפטיות. רק לאחר תקופה, ניתן להגיש תביעה משפטית. מטרת ה"חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה" היא שזוגות ינסו לפתור סכסוכים בהליכי גישור בטרם הם פותחים בהליכים משפטיים. על פי החוק, הליך הגישור יכלול מינימום פגישת גישור אחת על פני תקופה של 45 ימים. החוק תקף גם אם רק אחד מבני הזוג מעוניין להגיש תביעה לגירושין.

פתיחת תיק גירושין


הדרך לגירושין מתחילה פתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני. זהו למעשה מסמך משפטי שעליו לעמוד בקריטריונים של בית הדין הרבני ולבסס עילה לגירושין כדין בהתאם להלכה. קיים טופס למילוי שהינו כתב תביעה שמאפשר להשלים פרטים וכך לנמק את התביעה בצורה מובנית. עם זאת, חשוב לשים לב לפרטים השונים ולגשת לתהליך בצורה מסודרת כאשר יש החלטה סופית להתגרש.

בחירת עורך דין גירושין


תהליך של גירושין אינו פשוט לא ברמה הרגשית אך גם לא ברמה המשפטית, ולכן מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בגירושין ובקיא בהליכים. שלב פתיחת התיק אף הוא קריטי ולכן כבר בשלב זה חשובה מעורבותו של עורך הדין כדי שהוא יידע לנסח כהלכה את כתב התביעה כולל עובדות מהותיות ופרטים רלוונטיים הנחוצים לגיבוש התביעה. כמו כן, הייעוץ של עו"ד כולל בדיקה יסודית של המצב האישי והמשפחתי שמשפיעים על המצב המשפטי, בחינת היעדים שתרצו להשיג בתהליך וכדומה.

בחינת עילה לגט


יתכן תרחיש שבו האישה מעוניינת בגט והגבר מתנגד או להפך. בסיטואציה זו, חשוב לדעת שיש להוכיח שקיימת עילה לגירושין המוכרת בהלכה היהודית ובדיני ישראל. כדי למצוא עילה יש צורך להכיר היטב את ההלכה ואת הדינים ולכן עורך דין יוכל לסייע בכך שזו תהיה עילה אמתית לגט ולא עילה שאינה מהווה סיבה לגירושין על פי בית הדין הרבני.

הסכם גירושין


חשוב מאוד לסיים את היחסים ברוח טובה או לפחות – בהבנות המקובלות על שני הצדדים. כאן נכנס לתמונה הסכם גירושין שתפקידו להסדיר את המחלוקות בין בני הזוג כך שיהיו כתובות וידועות ויהיה ניתן לפעול על פיהן בהמשך. לדוגמא, דמי מזונות, הסדרי ראייה. מדובר בהסכם מחייב ולכן לרוב לוקח זמן רב לגבש הסכם כתוב לשביעות רצונם של שני הצדדים.

חוק יחסי ממון


על פי חוק, על הזוגות שנישאו לאחר ה-1 בינואר 1974, חל חוק יחסי ממון לפי כל הרכוש הנצבר במהלך הנישואין גם אם לא שווה בשווה הוא רכוש משותף מלבד נכסים שהיו לשניים לפני החתונה או רכוש שהתקבל במתנה או בירושה במהלך מערכת היחסים. ניתן לפעול לפי החוק או לגבש הסכם ממון אותו יש לאשר בפני נוטריון או בית משפט למשפחה עוד לפני הנישואין ועל פיו נוהגים בחלוקת הרכוש בעת גירושין.

אין ספק שהתקופה שלפני הגירושין אינה פשוטה לאף אחד מהמעורבים, לא לבני הזוג ולא לילדיהם. עם זאת, למען הסדר הטוב, חשוב שתתכוננו מהבחינה המשפטית ותדעו כיצד לפעול כדי לעבור את התהליך על הצד הטוב ביותר.