המוסד לביטוח לאומי הוא ככל הנראה הגוף הבירוקרטי הידוע ביותר לשמצה בישראל ולא בכדי. נהוג לחשוב כי תביעות אזרחים לביטוח הלאומי הם נחלתם של בעלי המעמד הסוציואקונומי הנמוך יותר - מובטלים, אימהות חד-הוריות ודורשי קצבאות הקיום, אולם בפועל ביטוח לאומי הוא הגוף הביטוחי החזק במדינת ישראל המחויב לשרת ולעמוד לצד כל אזרח ואזרח.

כלים
חוק ביטוח לאומי
חוק ביטוח לאומי

 

הביטוח הלאומי מספק מענה ושרשרת זכויות לאזרחי מדינת ישראל במגוון תחומים בניהם: נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה, מובטלים, קשישים, חולים סיעודיים, נשים לאחר לידה, עצמאים במעמד פשיטת רגל, יתומים ואלמנות ועוד. הפניה לביטוח לאומי אינה בבחינת פשיטת רגל או בקשת סעד ורחמים אם כי מיצוי זכויות לגיטימי של כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל. חשוב להזכיר ולומר כי בניגוד לביטוחים הפרטיים השונים, התשלום לביטוח לאומי הוא תשלום חובה הנקבע על פי נגזרת השכר ובמרבית המקרים אינו מבוטל כלל ועיקר.

מבירוקרטיה סבוכה ועד ועדות רפואיות

הן מסיבות בירוקרטיות והן אחרות, הפניה לביטוח לאומי בתביעה למיצוי הזכאות עשויה להיות כרוכה בלא מעט קשיים ומכשולים, ובמקרים רבים נעצרת כבר בתחילת דרכה אל מול פקידי המוסד - לא בהכרח על פי חוקי הזכאות ו/או המוסר הישר.

על מנת להתמודד בכבוד ולזכות לקבלת תגמולים, פיצויים או הכרה נדרשת אחרת מהמוסד לביטוח לאומי מומלץ ורצוי להתלוות בגורם משפטי מקצועי ומוסמך המכיר היטב את המערכת על בוריה ויוכל להבטיח קיצור מהותי של ההליכים (אשר בפני עצמם עשויים להיות ארוכים ומייגעים עד לייאוש וזניחת התביעה) לצד ניצול מרבי ומקסימאלי של זכויות המבוטח.

אחת מסמכויות הביטוח הלאומי וההליכים האימתניים ביותר הקיימים באמתחתו הוא הזימון לוועדה רפואית במטרה להוכיח נזק רפואי קיים המזכה בפיצוי ו/או קצבה. אדם מן השורה נשען על תחושותיו הפיזיות ויכולותיו לצד מסמכים רפואיים קיימים בבואו לעמוד בפני הוועדה ובמטרה לזכות בהכרתם. חשוב לדעת כי עמידה בפני וועדה רפואית של הביטוח הלאומי מצריכה היערכות והכנה מקדימה ומחייבת ייעוץ וליווי משפטי של עורכי דין ביטוח לאומי מנוסים המתמצאים בפרטי פרטים בדרישות הוועדה, מכירים היטב את המבחנים השונים אליהם היא מתייחסת ואשר ידעו להנחות ביסודיות את הלקוח הפונה לוועדה הן בהכנת המסמכים הדרושים והן בהתמודדות עם שאלות הוועדה.

חשיבות הליווי המשפטי בעניין

ביטוח לאומי הוא גוף סוציאלי אמנם, אך גם גוף כלכלי הנשען על כספי ציבור ומחויב בהקפדה יתרה על יושרה ושמירה על הקופה. מחויבות זו עומדת לרועץ לעתים למאות אלפי התושבים המתדפקים על שערי הביטוח הלאומי וזוכים לעתים לתשובות שליליות שרירותיות אשר אינן תואמות את זכויותיהם בפועל.

ליווי משפטי מקצועי הוא כלי בסיסי וחשוב בהתמודדות עם תביעות כנגד הביטוח הלאומי ומחירו בטל בשישים לעומת התועלת שייצוג כזה עשוי להשיג ללקוח. גם במקרה של תביעות שנדחו או וועדות רפואיות שפסקו כנגד דרישת הלקוח להכרה ופיצוי אין סיבה לסתום את הגולל וייעוץ משפטי מתאים ובמקרה הצורך הגשת תביעה משפטית עשויים להפוך את הקערה על פיה באמצעות מיצוי זכות הערעור.