כתרים לשיניים הם תוספות של חומר מלאכותי שנועד "להשלים" את השן. הכתר עשוי חומרים שונים, ביניהם חרסינה או זירקוניה, המשווים לא רק פתרון פונקציונאלי מלא (למשל ללעיסה או לחיתוך). ניתן כיום לבצע כתרים לשיניים מחומרים שונים, ביניהם מתכת, חרסינה, וזירקוניה - היא החומר הקרוי זירקוניום, המספק פתרון אסתטי המועדף כאשר הכתר ממוקם בשיניים הקדמיות.

הבחירה בין כתרים מחומרים שונים הינה בחירה מקצועית ואסתטית, ובין אם אתם בוחרים לגשת לרופא שיניים ברמת השרון או לרופא שיניים מקצועי בכל אזור אחר בארץ - חשוב להיוועץ עימו ולקבל החלטה בנוגע לטיפול הדנטאלי והכתרים שתבצעו, על מנת לשלב בין טיפול שיניים המוצלח ביותר שתוכלו לקבל לבין עלויות שיתאימו לכם. ועל מנת להקל על ההחלטה - הנה לפניכם חמישה דברים שחשוב שתדעו על כתרים עשויים זירקוניה.

#1 - זירקוניה הוא תערובת של חומרים

זירקוניום הינו יסוד, מתכת בצבע לבנבן שקוף מעט (מה שמשווה לה מראה טבעי מאוד בשימוש בה בכתר), בעל קשיות הדומה לזו של נחושת ומשקל קל במיוחד. הוא משמש בשתלים מלאכותיים רבים בשל הידידותיות שלו לרקמות האדם.

#2 - זירקוניה היא חומר עמיד מאוד

בין אם הטיפול הנדרש הוא עבור שן טוחנת בחלק האחורי של הלסת - כתר מזירקוניה עושה עבודה טובה. למעשה, בעלי הכתר צפויים לאבד את הזיכרון שמדובר בכתר דנטאלי ולא בשן שלהם, לעיתים אף לשכוח באיזו שן מדובר. מבחינת עמידות ותדירות החלפת הכתר - כתר עשוי זירקוניה צפוי להחזיק מעמד שנים רבות, בדיוק כמו כתר חרסינה.

#3 - כתרי זירקוניה מכינים בטכנולוגיה חדישה

החיסרון - תהליך ההכנה דורש מומחיות וציוד יקר, והוא משפיע על מחירי הכתירים העשויים זירקוניה., מנגד - תהליך ההרכבה עצמו אינו דורש עירוב של מתכות או כל חומר נוסף, הוא מהיר ובדרך כלל מספק מראה מושלם, גם בשיניים הקדמיות.

#4 - האסתטיקה של כתרי זירקוניה היא מהטובות ביותר ביחס לאלטרנטיבות

כיום, כמעט ואין חומר אחר המשמש בתחום הכתרים הדנטאליים המספק מראה טבעי יותר מכתרים עשויים זירקוניה. המראה הטבעי של החומר הוא דומה מאוד למראה השן והתוצאה האסתטית היא טובה מאוד, גם בשיניים קדמיות.

#5 המחירים - לא בהרבה יותר גבוהים ביחס לכתרי חרסינה

ביחס למיעוט בתופעות הלוואי, עמידות החומר והפתרון המוצלח שהוא מספק גם מבחינה פונקציונאלית וגם מבחינה אסתטית - עלותו אינה יקרה באופן משמעותי ביחס לכתרי חרסינה, למשל. עלות כתר זירקוניה נעה בדרך כלל בין 4,000 ש"ח ל - 6,000 ש"ח, וככל שהכתר מבוצע בשיניים קדמיות וניראות יותר, המחיר בדרך כלל עולה.