לראשונה יתקיים לצד שבוע הספר העברי; פרס ירושלים יוענק השנה לסופר הנורבגי קרל אובה קנאוסגורד, מאות מו"לים וסופרים מרחבי העולם עשרות אירועים ופעילויות חינם מפגשי סופרים ישראלים ובינלאומיים לראשונה מזה שנים משלחת מו"לים מסין סדנאות כתיבה הצגות לילדים שעת סיפור לכל המשפחה ועוד...

כלים
יריד והופעה. צילום: דודי סעד
יריד והופעה. צילום: דודי סעד

 

מתחם התחנה הטרמינל מועדון הג'אסטיס סינמטק ירושלים משכנות שאננים 11-15 ביוני 2017. כניסה לכל האירועים ללא תשלום

יריד הספרים הבינלאומי ה-28 יתקיים בין ה-11 ל-15 ביוני במתחם התחנה הראשונה בירושלים ובמספר אולמות סמוכים. ביריד ישתתפו עשרות סופרים מחו"ל ומהארץ, וכ-300 מוציאים לאור בינלאומיים לצד מוציאים לאור מישראל. השנה לראשונה יתקיים היריד לצד שבוע הספר ובשיתוף פעולה עם התאחדות המו"לים, במטרה ליצור חווייה ספרותית ותרבותית עשירה ומקיפה עבור הקהל הרחב ועבור אנשי המקצוע מהתחום כאחד, ולתרום לדיאלוג בין הספרות והמו"לות הישראלית לבין הספרות והמו"לות הבינלאומית. יריד הספרים הבינלאומי פונה לכלל האוכלוסייה ומשלב תכנית אירועים שפונה לקהל קוראים מבוגר עם תכנית מותאמת לילדים ולכל המשפחה., לצד תערוכות ותצוגות לאוהבי הספר.

ראש העיר, מר ניר ברקת, יעניק בטקס הפתיחה של היריד את פרס ירושלים לסופר הנורבגי קארל אובה קנאוסגורד (Karl Ove Knausgård)., הסופר הבטיח את השתתפותו בטקס והוא יקבל את הפרס מידי ראש העיר באופן אישי. מאז פרסומו של הרומן הראשון שלו ב1998 זכתה כתיבתו של קנאוסגורד לפרסים רבים ושבחי הביקורת. ששת ספרי האוטוביוגרפיה שלו "המאבק שלי" הפכן לרבי מכר ברחבי העולם והפכו את הביוגרפיה האישית, המפורטת והכואבת והמפורטת של קנאוסגורד לסנסציה ספרותית. חבר השופטים לשנת 2017 כלל את פרופ' רות פיין (יו"ר), ד"ר דיאנה ליפטון ומר יורם מלצר. השופטים החליטו להעניק לקנאוסגורד את הפרס פה אחד.

הפרס הוענק בעבר לרשימה מכובדת של סופרים, ביניהם איאן מקיואן, מריו ורגס יוסה וג'ון מקסוול קוטזי.

יריד הספרים הבינלאומי הוא אירוע ייחודי המתקיים ברציפות, אחת לשנתיים מאז שנת 1963, ומשמש מפגש בין מקומות ותרבויות. המוציאים לאור, העורכים, הסוכנים והסקאוטים המבקרים ביריד לוקחים חלק בפעילות מקצועית ועסקית, מתוודעים למורכבות ולייחודיות של ירושלים ולוקחים חלק בדיאלוג בינלאומי פורה. המבקרים ביריד נהנים מתצוגה רחבה ומגוונת של ספרים מישראל ומרחבי העולם, ושל מוצרים נלווים לעולם הספר, כמו גם מאירועי תרבות ספרותיים רבים המאפשרים להם מפגש פנים אל פנים עם הסופרים האהובים עליהם מהארץ ומחו"ל.

יואל מקוב, מנהל יריד הספרים הבינלאומי "יריד הספרים הבינלאומי הוא אירוע תרבותי חשוב המקדם את הספרות הישראלית ברחבי העולם ומנגיש ספרות בינלאומית וישראלית לקהל הישראלי. השנה לראשונה יתקיים שיתוף פעולה בין יריד הספרים הבינלאומי ושבוע הספר העברי. זאת מתוך מחשבה ששני הגופים מקדמים את הספרות הישראלית ויריד הספרים אף מקדם אותה ברחבי העולם. אני רואה בזה צעד חשוב ומשמעותי. נמשיך לקדם את הספרות והסופרים ישראלים ברחבי העולם בכל דרך אפשרית".

גם השנה יגיעו סופרים ומשוררים בינלאומיים מאירופה וארה"ב ביניהם: דבורה ליפשטדט (ארה"ב), ויאה קייזר (אוסטריה), ולטר הוגו מאי (פורטוגל), קיארה גמברלה (איטליה), יאן פטר ברמר (גרמניה), מגדלנה פלצובה (צ'כיה), פיליפ קלודל (צרפת), סשה בתיאני (שווייץ), פלורינה איליס (רומניה), ג'ן ג'ורג' וגרג ג'קסון מארה"ב, המשורר מנואל פורקאנו (ספרד), ארלדו אפינטי (איטליה), מחברות ספרי המתח דומיניק מאנוטי מצרפת וקריסטינה אולסון משבדיה.

בין הסופרים הישראלים שיקחו חלק ביריד: מאיר שלו, דורית רביניאן, א"ב יהושע, ד"ר יובל נח הררי, איילת גונדר גושן, אברהם בורג, אשכול נבו ועוד

מפגשי סופרים ומשוררים, סדנאות כתיבה, Live Audiobook, האקתון ירושלמי ופעילויות לכל המשפחה:

בין האירועים הבולטים ביריד:

יריד הספרים הבינלאומי מארח את הישיבה החילונית לאירוע הפתיחה הרשמי של היריד: חפלה ספרותית לצעירים בגילם וברוחם, שמשלבת אמני ספוקן וורד, מופע מוסיקלי ומסיבה;, יו"ר הכנסת לשעבר, אברהם בורג יגיע למפגש עם הקהל, הילה כהן אלעזר תבצע שירים של דויד גרוסמן מתוך ספרו "נופל מחוץ לזמן" בערב שמפיק אשר ביטנסקי; זוכה פרס ירושלים קרל אובה קנאוסגורד יפגוש לשיחה את דיוויד גרין ממהדורת "הארץ" באנגלית; דורית רביניאן וא"ב יהושע ייפגשו לשיחה על דמות המאהב הערבי בספריהם; יובל הררי בשיחה עם ליעד מודריק בסינמטק ירושלים על איך ולמה לכתוב ספרי מדע פופולארי עוד מאירועי היריד: פאנל משוררות ישראליות ואמריקאיות בהשתתפות חביבה פדיה, טל ניצן וסנדרה אלקוסר; תום שגב ישוחח עם דבורה ליפשטדט על ספרה 'הכחשה'; הסופר אשכול נבו ישוחח עם ולטר הוגו מאי מפורטוגל; השף שמיל הולנד ישתתף בפאנל על אוכל פולני וישראלי בהשתתפות אורחים פולנים וישראלים. אירועים אלה יתקיימו במועדון הג'סטיס הסמוך למתחם התחנה הראשונה, ויפעל בשבוע זה כאתר המרכזי לאירועי היריד.

במתחם היריד יתקיים שיח ספרותי על אירופה והמזה"ת – אם עליסה היתה גרה בהוליווד (באנגלית); על ספרות ותרבות בסין מפגש עם מתן וילנאי; מפגשים ספרותיים בספרדית, רוסית, גרמנית ואיטלקית; אספרנטו ורעיון השפה הבינלאומית; 160 שנה להולדתו של ג'וזף קונרד- עלית קרפ תשוחח עם פרופ' דפנה וולקן והמתרגם יונתן דיין; הרצאה של ציון בר יצחק על המרת ספרים לקולנוע.

Live Audiobook: בדוכן של חברת אייקסט (i-cast) יוכלו המבקרים לראות איך מקליטים ספר קולי (audiobook). סופרים יקראו בדוכן חלקים מיצירותיהם באולפן שמוקם במקום.

במהלך היריד יתקיים אירוע "האקתון ירושלמי" בן יומיים של מיזם Books on Maps. אפליקציית Books On Map, בדומה לאפליקציית WAZE, מאפשרת למשתמשים לטייל בעקבות עלילות ספרים, ללכת בעקבות גיבורים ולקרוא ציטוטים וסצנות מספרים, בדיוק במקום בו הן התרחשו. מבקרים ביריד מוזמנים להעלות לאפליקציה ציטוטים מספרים אשר עלילתם מתרחשת בירושלים, כאשר הציטוט מוצג בכתובת בו מתרחשת הסצינה על פי הספר.

בתחום האמנות תתקיים באולם התצוגה של היריד תערוכת עבודות של בצלאל בנושא עיצוב הספר; הצלם הגרמני יאן הולבן יצלם את אורחי היריד בהעמדה מיוחדת; ביריד תוצג תערוכת קומיקס על חייה של חנה מרון.

בנוסף ייערכו 3 סדנאות כתיבה במשכנות שאננים (מספר המקומות מוגבל וההרשמה מראש בלבד) :

סינדרום ירושלים - לכתוב על ירושלים בלי להשתגע – סדנה חד פעמית בהנחיית יפתח אשכנזי,

מקום לשירה – הפרעה דו-קוטבית – שירה שנכתבת יחד בהנחיית אבנר מרים עמית

ירושלים – רישום ירושלים שלנו - תעסוק בכתיבה מחדש – ירושלים על כפל שמותיה וקסמיה בהנחיית המשורר יוסף עזר.

במסגרת הפעילות לילדים ולכל המשפחה, המשותפת ליריד הספרים הבינלאומי ולשבוע הספר העברי, בין ה-7-15 ביוני יתקיימו במתחם הרכבת (מתחם התחנה הראשונה) מגוון הצגות לילדים של תיאטרון 'חוצפה קטנה', וכמו כן יפעלו במקום ארבעה מתחמי סיפור חווייתיים של תיאטרון 'קורה' – תיאטרון סיפור וסדנאות יצירה: מתחם מכשפה - מכשפה מבולבלת שיצאה מתוך סיפור יוצרת אינטראקציה משעשעת עם הילדים ומקריאה להם סיפורי מכשפות. מתחם אלאדין- אלאדין עף עם הילדים על גבי שטיח לארץ הדמיון ומספר סיפורי אלף לילה ולילה מתחם פיראט- קפטן הוק מגיע לבקר מארץ 'לעולם לא' ומעביר את הפיראטים הצעירים סדנה חווייתית הכוללת שימוש בחרבות מעץ. מתחם גמד על עץ - גמד חביב היושב על עץ מנגן לילדים ומקריא להם סיפורי גמדים ועוד שלל אירועים ופעילויות להורים ולילדים.

יריד הספרים הבינלאומי 2017

מתחם התחנה, סינמטק ירושלים, משכנות שאננים, מועדון הג'סטיס

הכניסה לכל האירועים ביריד ללא תשלום