הממונה על ההגבלים העסקיים: הגבלת פעילות יועצי המשכנתאות פגעה בתחרות וגרמה לעליית הריביות. הממונה על ההגבלים העסקיים הציגה את ממצאי בדיקתה בוועדת הכספים של הכנסת וחשפה: הבנקים הגבילו את יועצי המשכנתאות ופגעו בתחרות. יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני: איבדתי את האמון בבנק ישראל

יו"ר וועדת הכספים חה"כ משה גפני. צילום: tzilamti
יו"ר וועדת הכספים חה"כ משה גפני. צילום: tzilamti

 

הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין הציגה הבוקר (ד) בפני ועדת הכספים את ממצאי בדיקתה אודות תיאום בין הבנקים בריביות המשכנתאות.

למרות שהבדיקה לא העלתה ממצאים לתיאום בין הבנקים העידה הממונה כי מבדיקתה עולה בבירור שהבנקים פעלו בו זמנית להגבלת פעילות יועצי המשכנתאות מתוך שיקולים עסקיים.

הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין: "מתוך המסמכים שמצאנו אצל הבנקים עולה שהבנקים בעצמם מבינים היטב שיועצי משכנתאות מביאים להורדת הריביות ולתחרות בין הבנקים. מאמצע 2016 החלו כל הבנקים במהלך של צמצום פעילותם של יועצי המשכנתאות, כאשר כל בנק מודע לזה שגם הבנקים האחרים עושים את אותו הדבר".

הממונה סקרה את פעילות הבנקים להגבלת יועצי המשכנתאות: "הבנקים יצרו לעצמם נהלים ללא הרגולטור ויצרו פרוצדורות שמקשות על היועץ והלקוח" אמרה הממונה וסיכמה "הממצאים מדאיגים, מטרידים ופוגעים בתחרות".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני: "בנק ישראל שבוי בידי הבנקים. אני איבדתי את האמון בבנק ישראל. לבנק ישראל יש שני תפקידים; לדאוג ליציבות הבנקים ולדאוג ללקוחות, כך זה מופיע בחוק. לא עשיתם דבר וחצי דבר כדי לדאוג ללקוחות. בנק ישראל כשל לחלוטין בדאגה ללקוחות ואני אבקש מיועצת המשפטית של הוועדה לנסח הצעת חוק שתעביר את הדאגה ללקוחות מבנק לגוף אחר".

אורן שלו – ס.יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות: "הממונה על ההגבלים העסקיים חשפה היום את פרצופם האמתי של הבנקים – הם יודעים שיועצי משכנתאות מסייעים ללקוחות לקבל עסקאות טובות יותר ולשלם פחות ריבית ולכן הם מנסים להגביל את פעילותנו. התאחדות יועצי המשכנתאות תמשיך לפעול להסדרת התחום וקוראת למחוקק, לפיקוח על הבנקים ולממונה על ההגבלים העסקיים לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם על מנת לשמור על האינטרס של ציבור הלקוחות לקבל ייעוץ משכנתאות עצמאי ואובייקטיבי".