נשיא המדינה נשא דברים במפגש חתימה על תכנית עבודה להשבת רכוש יהודי גזול מתקופת השואה נשיא המדינה: "נהוג לומר שהפשע לא משתלם, לרבים פשעי השואה השתלמו, לא נרשה זאת: יש להשיב את הרכוש, הזמן אוזל, נותרו פחות מ- 400,000 ניצולי שואה שחיים בינינו" v "אני קורא למנהיגי העולם לפעול כעת, זהו חלון הזדמנויות להראות לניצולי התקופה האפלה בהיסטוריה, שהעולם למד לקח.

צילום: מארק ניימן / לע"מ
צילום: מארק ניימן / לע"מ

זו חובתנו המוסרית" נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום חמישי, ח' באייר, 4 במאי, במפגש שעסק בהשבת רכוש יהודי גזול מתקופת השואה. במפגש שנערך בבית הנשיא נשאו דברים גם השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, יו"ר משותף של הועד המנהל של איל"ר (ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש) אייב בידלמן, יו"ר משותף של הועד המנהל של איל"ר, נתן שרנסקי ומנכ״ל משרד החוץ יובל רותם.

כמו כן, נכחו במפגש שגריר גרמניה Dr. Clemens von Goetze, שגריר האיחוד האירופי בישראלLars Faaborg– Andersen, סגן שגריר בריטניה, Tony Kay, נציגת שגרירות ארה"ב Leslie Meredith Tsou, נציג שגרירות צרפת Jean-Marie Druette והשליח המיוחד של ממשלת צרפת לנושאי השבת רכוש יהודי באירופה François Croquette.

"אין ביכולתנו להביא צדק בהתמודדות מול עוולות לא אנושיות דוגמת הרשע עימו התמודדו היהודים בשואה," אמר הנשיא בפתח דבריו והוסיף: "איזה צדק נוכל להביא עבור הילדים שנותרו בשלג ומשפחתם נרצחה אל מול עיניהם, איזה צדק אפשר להביא אחרי רציחתם של שישה מיליון בני אדם. לא נוכל להשיב אותם", אמר הנשיא והדגיש עוד: "צמחנו מן האפר, לעם היהודי יש בית וצבא שיגן עליו, כלכלה חזקה ותרבות יהודית משגשגת, אך צלקות השואה לעולם לא יגלידו." "נהוג לומר שהפשע לא משתלם", אמר הנשיא והדגיש: "לאנשים רבים פשעי השואה כן השתלמו. אסור לנו להרשות זאת, יש להשיב את הרכוש. אל לנו לשכוח שהזמן פועל לרעתנו ואוזל, נותרו פחות מ- 400,000 ניצולי שואה שחיים בינינו היום. מחציתם חיים בישראל ומחציתם ברחבי העולם, רבים מהם בארצות שנציגיהן נמצאים כאן, חובת כולנו להבטיח את רווחתם של ניצולי השואה. עברנו כברת דרך בזיהוי זכויות הניצולים והחזרת רכושם. ב-2009, 47 מדינות חתמו על הסכם טרזין.

התקדמנו מאוד בסרביה ורומניה, אך יש עוד עבודה רבה." "כנשיא מדינת ישראל, הבית הלאומי של העם היהודי של קורבנות השואה, אני קורא למנהיגי העולם לפעול כעת, זהו חלון הזדמנויות להראות לניצוליה של התקופה האפלה בהיסטוריה, שהעולם למד לקח. זו חובתנו המוסרית." בדבריו ציין הנשיא את עבודתם החשובה של איל"ר והשרה גילה גמליאל במשימה לאומית זו.

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל אמרה במפגש: "לעם היהודי ולמדינת היהודים יש חובה מוסרית לעשות כל מאמץ להשבת רכושם הגזול של ניצולי השואה. השבת הרכוש היהודי היא סוגיה סבוכה המחייבת פעילות בינלאומית ענפה, עדינה ומורכבת. רק אם כל העולם היהודי ידבר בקול אחד ויתבע את הרכוש שנגזל מקרבנות השואה, ניתן יהיה להניע מהלכים מול המדינות להשבת הרכוש היהודי הגזול לבעליו ולעשות צדק היסטורי. הצהרת האיחוד האירופאי בשבוע שעבר על חשיבות השבת הרכוש היהודי לא צמחה בחלל ריק, והיא תולדה של מאמץ משותף של המדינה ואיל"ר".

יובל רותם, מנכ"ל משרד החוץ, דיבר במפגש על חלקו של משרד החוץ במאמצים להשגת הסכם עבודה ואמר: "אני גאה בחלקו של משרד החוץ במאמץ הבינלאומי הנוכחי להשבת הצדק לניצולי השואה." מדברי יו"ר ועדת התפעול באיל"ר, גדעון טיילור: "אנחנו מקדמים בברכה את עמדתו החד משמעית של הנשיא ריבלין בתמיכתו בעשיית צדק לניצולי השואה. מעורבותו של נשיא המדינה במאמץ לקדם את השבת הרכוש היהודי לניצולי השואה, יסייע בקידום התהליך בעוד חלון הזדמנויות פתוח, וניצולי השואה עדיין חיים בתוכנו."

בסיום המפגש עם הנשיא המשיכו נציגי משרד החוץ בראשם מנכ"ל משרד החוץ, יחד עם נציגי איל"ר ומנכ"ל המשרד לשוויון חברתי וצוותו, לחתימה על תכנית העבודה המשותפת להשבת הרכוש היהודי הגזול לשנים הקרובות בין מדינת ישראל ואיל"ר.