לפיד בכנס ישראל דיפנס ומכון פישר לעוצמה אווירית הגעתו של ה F-35 לישראל, והשילוב של המטוס בחיל האוויר, הם לא אירוע בודד. זה חלק מתפיסה שלמה. לפי התפיסה הזו, גודלה של ישראל, מיקומה הגיאוגרפי וסוג האיומים שמולם היא נצבת מחייבים אותנו להיות תמיד – אבל תמיד! – להיות צעד אחד לפני אויבינו. מכל תפקידיו של הדרג המדיני, שימור היתרון היחסי של מדינת ישראל הוא התפקיד החשוב ביותר.

חה"כ יאיר לפיד
חה"כ יאיר לפיד

בניגוד לעבר, התפקיד הזה אינו מתמלא היום כראוי וכנדרש. זה צריך להדאיג את כל אחד ואחת מאתנו. הפוליטיקה לא יכולה לעמוד מעל השיקולים הביטחוניים. כדי לשמר את היתרון היחסי שלנו אנחנו זקוקים לחוק קבינט חדש, אנחנו זקוקים למל"ל מתפקד, אנחנו זקוקים למשרד חוץ חזק ופעיל, אנחנו זקוקים בעיקר למנהיגות ישראלית שאינה עסוקה רק בעצמה אלא בצרכים האמתיים שלנו. יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, חבר וועדת החוץ והביטחון, נשא היום (4.5.17) דברים בכנס ישראל דיפנס ומכון פישר לעוצמה אווירית במלון הילטון בתל אביב.

לפיד הציג בנאומו את תפקידו ואחריותו של הדרג המדיני לשימור היתרון היחסי של ישראל ואת תפיסת "העוצמה המשולבת" לחיזוק הביטחון הלאומי של המדינה.

לפיד התייחס בפתח נאומו לצורך של ישראל לשמר את היתרון היחסי שלה ושיבח את רכישת מטוסי ה- F-35: הייתה לי את הזכות להיות אחד החותמים על השלב האחרון של עסקת האפ-35. כדי שנוכל לשמר את היתרון היחסי, ישראל צריכה תמיד להוביל. הגעתו של ה F-35 לישראל, והשילוב של המטוס בחיל האוויר, הם לא אירוע בודד. זה חלק מתפיסה שלמה. לפי התפיסה הזו, גודלה של ישראל, מיקומה הגיאוגרפי וסוג האיומים שמולם היא נצבת מחייבים אותנו להיות תמיד – אבל תמיד! - צעד אחד לפני אויבינו בכל מה שקשור לטכנולוגיה, לאמצעי לחימה, לתורות לחימה.

לפיד הציג בנאומו את תפיסת "העוצמה המשולבת" על פיה הוא מאמין צריך הדרג המדיני לפעול ואינו פועל כיום: "אנחנו רגילים לחשוב על שמירת היתרון היחסי כתפקידו של הצבא, אבל מי שבאמת אחראי על שמירתו הוא קודם כל וראשית כל הדרג המדיני. זה תפקידו, זו אחריותו, זו המשימה שלו. כדי לקיים את היתרון היחסי, על הדרג המדיני לפעול מתוך מה שנקרא תפיסת "העוצמה המשולבת". מה שהאמריקאים קוראים Smart power. לפי התפיסה הזו הביטחון הלאומי הוא האתגר המרכזי של כל ממשלה, וזה מחייב את זה שכל הגנרטורים שלה יפעלו בשירותו. הביטחון הלאומי לא נוצר רק מטנקים ומטוסים, אלא גם מיכולות כלכליות, מדיניות וחברתיות. אחדות העם למשל היא מרכיב בביטחון הלאומי. מי שפוגע במרקם החיים המשותפים שלנו, פוגע בביטחון. הלגיטימיות הבינלאומית שלנו היא מרכיב בביטחון הלאומי. היותנו מדינת חוק, היא מרכיב בביטחון הלאומי.

לפיד חזר והדגיש בנאומו כי אסור שכל אינטרס פוליטי יעמוד מעל לשיקולים הביטחוניים ואמר: האזרח הישראלי מניח, שהממשלה דואגת לכך שהיתרון היחסי שלנו יישמר בכל הזירות. החל מהכיתה בה לומדים ילדיו מתמטיקה, ועד מסדרונות השלטון האמריקאי. הוא מניח שאין שום שיקול, שום צורך פוליטי, שקודם בעיני הממשלה לכך שגם הדור הבא של המטוסים יגיע לידינו, שגם בעידן השישי והשביעי ישראל תהיה נוכחת הרבה לפני אויביה. הציבור הישראלי, למרבה הצער, טועה. הצעדים ההכרחיים אינם נעשים. החשיבה אינה לטווח רחוק. היתרון היחסי שלנו רחוק מלהיות מובטח.

כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לחזור לממלכתיות אמיתית. אני מבין את העיסוק בפוליטיקה פנימית. זה חלק מהחיים. אלא שהפוליטיקה לא יכולה לעמוד מעל השיקולים הביטחוניים. כדי לשמר את היתרון היחסי שלנו אנחנו זקוקים לחוק קבינט חדש, אנחנו זקוקים למל"ל מתפקד, אנחנו זקוקים למשרד חוץ חזק ופעיל, אנחנו זקוקים בעיקר למנהיגות ישראלית שאינה עסוקה רק בעצמה אלא בצרכים האמתיים שלנו. הייתי שמח לא להכניס פוליטיקה לדיון החשוב הזה על היתרון היחסי שלנו, אבל עליכם לדעת שבלי פוליטיקה אחרת לא יהיה לנו יתרון יחסי."