לקראת פתיחת עונת הרחצה: שניים עשר חופים חדשים הצטרפו השנה וקיבלו את "אות הדגל הכחול" בעקבות הצטרפות החופים החדשים, למעלה מ- 30% מהחופים המוסדרים בישראל נמצאים תחת אמנת "הדגל הכחול" המעיד על עמידה בקריטריונים בינלאומיים של איכות חופים.

כלים
מפה של כל חופי הים בתוכנית הדגל הכחול
מפה של כל חופי הים בתוכנית הדגל הכחול

ארגון FEE האחראי על אמנת הדגל הכחול יקיים באוקטובר את הכנס הבינ"ל בישראל בעיר נתניה. מבין החופים החדשים שיניפו השנה את הדגל הכחול: חוף הסטודנטים בחיפה, חוף פולג דרום בנתניה, חוף הצוק בתל אביב, נווה חוף מראשל"צ.

היום 48 חופים נמצאים תחת אמנת דגל כחול בישראל: אחד בכנרת, 8 בצפון, 12 בשרון, 15 במרכז, 10 בדרום ובאילת ושתי מרינות: תל אביב והרצליה.

אריק רוזנבלום, מנכ"ל עמותת אקואושן, המובילה את תוכנית "הדגל הכחול" בישראל: "עיריות למדו להכיר את הערך השיווקי לתיירות פנים וחוץ בקבלת הדגל הכחול. אנו רואים עליה חדה במספר החופים ובעיריות שמצטרפות לתוכנית מידי שנה. ישראל נחשבת להצלחה בינ"ל בכל הקשור להצטרפות לתוכנית ולא בכדי השנה יתקיים הכנס השנתי של ארגון הדגל הכחול בישראל.

שניים עשר חופים חדשים קיבלו השנה (2017) את אות הדגל הכחול. ה'דגל הכחול' (Blue Flag), תו איכות סביבתי בינלאומי חשוב ומוערך בעולם הניתן לחופים ומרינות אשר עומדים בקריטריונים בינלאומיים בנושאי חינוך ומידע, איכות מים, בטיחות ושירותים וניהול סביבתי. הארגון מיוצג בישראל ע"י עמותת EcoOcean, הפועלת למען הסביבה הימית והחופית בישראל.

נכון להיום, ישנם ברחבי העולם כ- 4300 חופים ומרינות המניפים את הדגל הכחול ב-50 מדינות ברחבי אירופה, אפריקה, ניו זילנד, דרום אמריקה, קנדה הקאריביים ובאזור הים התיכון בירדן, טורקיה, קפריסין ויוון.

בישראל היום ישנם סה"כ 50 אתרי דגל כחול הפרושים לאורך רצועת החוף מהדרום לצפון. כאשר לתכנית הדגל הכחול יתרונות רבים: הנפת דגל כחול על חוף הים ממתגת את החוף כידידותי לסביבה, ומעידה כי החוף עומד בקריטריונים בינלאומיים מתקדמים, הרשות האחראית לחוף ממותגת כמובילה בנושאי איכות הסביבה,  החינוך הסביבתי וכפועל יוצא החוף מושך אליו יותר מבקרים וממנף את העסקים בקרבתו.

המשמעות הערכית של התכנית היא כי רשות מקבלת על עצמה, מבלי שנדרשה לעשות כך, קריטריונים מחמירים, משקיעה מאמצים ומפנימה את עקרונות החשיבה הסביבתית במערכת.

'הדגל הכחול' ניתן מטעם הארגון הבינלאומי: ((FEE. מושב הארגון בדנמרק, והוא מקדם חינוך בר קיימא באמצעות חמש תכניות סביבתיות. הארגון מיוצג בישראל ע"י עמותת Ecoocean, הפועלת למען הסביבה הימית. טקס הדגל הכחול נערך כל שנה בעיר אחרת השוכנת על חופיה של הים התיכון והשנה ב 2017 הוא יתקיים בישראל בעיר חיפה.

אריק רוזנבלום, מנכ"ל אקואושן, המובילה את תוכנית "הדגל הכחול" בישראל: "עיריות למדו להכיר את הערך השיווקי לתיירות פנים וחוץ בקבלת הדגל הכחול. אנו רואים עליה חדה במספר החופים ובעיריות שמצטרפות לתכנית מידי שנה. ישראל נחשבת להצלחה בינ"ל בכל הקשור להצטרפות לתכנית ולא בכדי השנה יתקיים הכנס השנתי של ארגון הדגל הכחול בישראל.

אודות פרויקט הדגל הכחול:

מטרת הדגל הכחול הינה לעורר ניהול נכון ומודעות סביבתית בקרב המשתמשים בחופים, הקהילות החיות סביב החופים ומנהלי החופים. הקריטריונים נקבעו לעבודה משותפת עם נציגי כל בעלי העניין המשותפים במשרדי הממשלה השונים, ברשויות המקומיות ובקהילות.

בתחום החינוך הסביבתי והמידע : החוף יציע פעילויות חינוכיות סביבתיות  לקהילה שבקרבתו ויפרסם מידע על המערכות האקולוגיות בחוף ובקרבתו, על השירותים הניתנים בחוף ומהם כללי ההתנהגות בחוף.

בתחום איכות המים : על החוף לעמוד בדרישות לאיכות מי הרחצה הן בפרמטרים כימיים והן בפרמטרים פיסיקליים ולעמוד בדרישות תדירות דיגום המים, לפחות חמישה דיגומים לעונה.

בתחום הניהול הסביבתי : החוף יעמוד בדרישות בנושאים כגון: איסוף אשפה, מחזור אשפה, אכיפת איסור כניסת רכבים לחוף, איסור לינה שאינה מותרת בחוף ובקרה ואכיפה של כניסת בעלי חיים לחוף.

בתחום הבטיחות והשירותים : רשויות החוף אחראיות לתחזוקה שוטפת ונאותה של מתקני החוף, מספר מצילים ואביזרי הצלה נאותים, תכנית פעולה מוכנה למקרה של זיהום חמור, אכיפה, נגישות לנכים ( לפחות בחוף אחד לכל רשות) ומי שתיה זמינים ונקיים.