ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום בירושלים עם חברי עמותת "דור הפלמ"ח" ועם בני משפחתו של השר לשעבר, האלוף במיל' רחבעם זאבי- גנדי ז"ל. בין חברי העמותה נכחו האלופים במיל' שייקה גביש, עמוס חורב, צבי זמיר והמשורר חיים גורי. את משפחת האלוף במיל' זאבי ייצגו בנו פלמ"ח, בתו צאלה וכלתו יעל. הפגישה באה בעקבות ההסכמה כי מתחם שער הגיא- באב אל וואד- ייקרא על שמם של פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים.

צילום: חיים צח, לע"מ
צילום: חיים צח, לע"מ

 האלוף במיל' רחבעם זאבי (גנדי) יונצח באזור ברקן בתחום המועצה האזורית שומרון, שם ייבנה מתחם הנצחה. משפחת זאבי ביקשה מרה"מ נתניהו, באמצעות ראש הסגל יואב הורוביץ, להיעתר לבקשת ותיקי הפלמ"ח, זאת על מנת להיות נאמנים לערכי החברות ואהבת א"י שאפיינו את גנדי בחייו.

עמותת דור הפלמ"ח מברכת על הסיכום ומודה לראש הממשלה נתניהו על מאמציו להגיע לסיכום הנ"ל. הסיכום יעוגן בהחלטת ממשלה חדשה שתגובש בימים הקרובים. רה"מ נתניהו: "ביקשתי להגיע להסכמה על שתי הנצחות לפני יום העצמאות.

חשבתי שיש חשיבות גדולה מאוד להנציח את פועלו של גנדי, של האלוף רחבעם זאבי, שתרם תרומה גדולה לביטחון ישראל, וחשבתי שיש חשיבות גדולה מאוד לעשות הנצחה לפורצי הדרך לירושלים, שתרמו בגופם את הפתיחה של בירתנו בקרבות נועזים רבי הוד.

אני שמח שהגענו להסכמה. ההסכמה הזאת היא טובה, היא מכבדת גם את גנדי ומכבדת גם את פורצי הדרך. אני רוצה להודות לכם. אני רוצה להודות לך, פלמח ממשפחת זאבי ואני רוצה להודות לכם, פורצי הדרך, על המפגש המרגש שהיה לנו. אני רוצה להודות גם לחברת הכנסת ענת ברקו ולך, יוסי דגן.

אנחנו פה בזכות הנופלים ואנחנו פה בזכות הלוחמים. זו אמת פשוטה היא קובעת את מסלול חיינו והיא מבטיחה את עתידנו.

זו המציאות שבה אנחנו נמצאים קרוב למאה שנים כבר, אבל אם אנחנו, חלילה, נפרום את חוט הזיכרון והמורשת – אנחנו לא נוכל להבטיח את העתיד. לכן אנחנו עושים כאן דבר מאוד חשוב, אנחנו שוזרים את חוטי הזיכרון זה בזה, מתוך כבוד הדדי ומתוך הערכה עצומה לפעולתם ואמונה עצומה בעתידנו".

האלוף במיל' שייקה גביש:

"אני רוצה להודות לך, אדוני ראש הממשלה ולצוות שלך על הטיפול היעיל, התכליתי שהביא לתוצאות שאנחנו ציפינו. על פי סיכום שנעשה על ידכם, שאמר במפורש אתר החאן יוקדש להנצחת מובילי השיירות לירושלים, פורצי הדרך לירושלים והמערכה על ירושלים. אנחנו נראה את האתר הזה פעיל בעתיד.

אנחנו ניהלנו לפי דעתי מאבק הגון עם מטרה מאוד ברורה. נמנענו מכל התקפה אישית, פעלנו בכיוון של רכישת דעת קהל אוהדת, אבל בעיקר פנינו לכאן כדי לקבל החלטות שהביאו לתוצאות. אני שמח מאוד על כך שנמצא הפתרון.

יושב פה יפתח פלמ"ח, שגם נושא את שם הפלמ"ח. גנדי היה לוחם פלמ"ח וביחד השתתפנו בקרב, אפילו הייתי מפקד שלו, לא היה לנו שום דבר נגד גנדי באופן אישי פרט לעובדה שהוא לא לחם בחטיבת הראל, זה הכל. אני שמח מאוד על כך שנמצא הפתרון הזה שנתן תשובה, ופתר את שתי הבעיות. אני גם שמח לשמוע שהממשלה תדון ותשנה את החלטתה.

אני חוזר ואומר – אנחנו מודים לך באופן אישי, בשפה שלנו בלי חוכמות. קיבלנו את מה שרצינו, אנחנו מרוצים מההחלטות ואנחנו מקווים שתושג המטרה, מצד אחד להנציח את המערכה הזו, מצד שני לתת תגובה ותשובה למשפחות השכולות על מאת החללים שנפלו, על הצורך להנחיל את המורשת וזו אחת ההצלחות של המאבק הזה. ההנצחה הזו חשובה מאוד לעם ישראל ולדורות הבאים. אני מודה בשם כל החבורה הזו וגם בשם האוהדים הרבים ותבוא עליך ועל כל הצוות שלך הברכה".