מיוחד ליום העצמאות - מכון ויצמן למדע מעלה לרשת: אתר ה-BDS הישראלי. לא, אל תתבלבלו לא מדובר בתנועת החרם אלא בראשי תיבות שמשמעותן "לבנות דיאלוג באמצעות מדע" או באנגלית BDS: Building Dialog through Science הוא המוטו של  אתר אינטרנט חדש שמוקדש למחקרים שנולדו בעקבות שיתוף פעולה צמוד בין חוקרים ישראלים לחוקרים ממקומות שונים בעולם.

כלים
צילום מסך של האתר החדש
צילום מסך של האתר החדש
באתר מתפרסמות כתבות מדע בשפה ידידותית על קשרי המדע בין ישראל לעולם – החל במתקן המחקר  SESAME בירדן שמשרת חוקרים במדעי החיים ממצרים ועד איראן, דרך המאמצים הבין-לאומיים המשותפים לחקר התפוצצות כוכבי-לכת ("סופרנובה") ועד שיתופי פעולה בתחומי חקר המוח, תורת הקוונטים או ארכיאולוגיה מדעית.

"אנו תמיד מעדיפים לבנות דיאלוג באמצעות מדע, ולהימנע מבניית חומות", אומר נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן. "אם בכוונתנו לפעול נגד ה-BDS 'האחר', עלינו לעשות זאת באמצעות עובדות; זו מטרת האתר שיצרנו. יותר מכך, כאשר מדענים משתפים פעולה במחקר, הם חוזרים גם עם תובנות על דרכים שבהן אפשר לשתף פעולה ברמות אחרות – מעבר להקשר המדעי – והם מפתחים כבוד ורגישות לתרבויות אחרות ורצון בדו-קיום שליו. מסיבות אלה בדיוק אנחנו מאמינים כי שיתוף הפעולה בין חוקרים ישראלים למדענים באוניברסיטאות ובמוסדות מחקר מסביב לעולם חייב להימשך בכל מחיר".

המטרה המוצהרת מאחורי הקמת האתר היא להבהיר מה העולם עשוי להפסיד מניתוק הקשר למחקר בישראל ומניתוק תלמידי מחקר מסביב לעולם מהפירות של הפיתוחים הישראליים. ולריה אוליסה, תלמידת מחקר מאיטליה, החוקרת במכון ויצמן למדע את התפתחות מערכת העצבים, מתארת את הדברים בפשטות: "באיטליה הייתי במעבדה ממש טובה, אבל היה חסר לי משהו. רציתי לשפר את הידע שלו, להתחיל פרויקט חדש, לשנות את החיים שלי – ומצאתי איפה לעשות זאת".

המדע הישראלי פתוח לשיתוף פעולה עם כל אחד, ללא קשר לדעות פוליטיות, לאום, דת, או כל מאפיין לא רלוונטי אחר. "המחקר ניזון ממפגש בין השקפות עולם ותרבויות שונות, וחשוב לשמר את החופש להיפגש ולדבר, גם עם מי שאנחנו לא תמיד רואים אתם עין בעין", מסכם פרופ' זייפמן.

האתר החדש:

http://israelbds.org/