רשות האכיפה והגבייה מפרסמת מחקר חדש וראשון מסוגו על הסיבות להיווצרות חוב בהוצאה לפועל: הסיבות העיקריות שהובילו לחוב הן התנהלות כלכלית לא נכונה ואבטלה או אובדן הכנסה של אחד מבני הזוג - המהוות כ-50% מהתשובות שהתקבלו אצל החייבים.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

אתמול, 24.4.17, הגיש מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, לשרת המשפטים איילת שקד, ממצאי מחקר חדש וראשון מסוגו שערכה הגב' יולנדה גולן מהאגף לתכנון ומדיניות ברשות האכיפה והגבייה  בנושא הסיבות להיווצרות החוב בהוצאה לפועל.

מחקר "פרופיל החייב – שנת 2015" שפורסם לפני כשנה העלה שאלות באשר לסיבות המובילות אדם לשקוע בחובות, ולפיכך הוחלט להרחיב את המחקר ולפנות לחייבים באמצעות שיחה טלפונית על מנת להשלים אינפורמציה חיונית מתוך כוונה לנסות וללמוד את מאפייני החייב והסיבות שהובילו לחוב. זו הפעם הראשונה שמחקר כזה נערך על גוף ממשלתי.

לביצוע המחקר הורכב באגף לתכנון ומדיניות שאלון נרחב הכולל בתוכו 31 שאלות, והוגדרה אוכלוסיית המחקר כאוכלוסיית החייבים הפרטיים במערכת הוצאה לפועל אשר סוג הזיהוי שלהם הוא ברמת תעודת זהות ודרכון. מדובר באוכלוסייה המונה כ- 642,629 חייבים נכון לתאריך 30 לנובמבר 2015. תקופת הסקר נמשכה כארבעה וחצי חודשים, ונדגמו 600 חייבים.

להלן ממצאים עיקריים:

55% מהחייבים דיווחו כי הם עובדים לעומת 45% מהחייבים. כאשר 65% מהחייבים העובדים דיווחו שהם עובדים במשרה מלאה.

הסיבה הנפוצה לחוסר תעסוקה בקרב החייבים הלא עובדים היא בעיות בריאותיות או פסיכולוגיות.

כ- 22% מכלל החייבים טוענים כי שני בני הזוג עובדים.

הסיבות השכיחות שהובילו לחוב הינן: אבטלה או אובדן הכנסה של אחד מבני הזוג (26% מהחייבים); התנהגות כלכלית לא נכונה (22%).

כ-47% מהחייבים מדווחים כי הסתייעו בגורם מקצועי לשם טיפול בחוב לפחות פעם אחת.

כ- 66% מהחייבים מעידים על עצמם שהם מודעים לחוב (אך נמצא כי רק 26% מתוך כלל החייבים ידעו את חובם העדכני , בסטייה של עד 15% ±).  

כ-71% מהחייבים מעידים על עצמם כי ניסו להתמודד עם החוב ( כ- 34% מהחייבים  מעוניינים/ות להגיע להסדר / הגיעו להסדר מסוים בהוצל"פ).

כ-54% מהחייבים מדווחים כי הכנסתם הנטו היא עד 6,000 שקל.

כ-26% מהחייבים מדווחים כי בבעלותם כלי רכב, כ- 27% מהחייבים מדווחים כי בבעלותם דירת מגורים;

כ- 40% מהחייבים (גברים) מדווחים כי  השכלתם היא מתחת ל- 12 שנות לימוד לעומת כ- 27% מהחייבות (נשים).

לדברי מנהל הרשות, תומר מוסקוביץ, זו הפעם הראשונה שבה נערך מחקר מסודר בדבר הסיבות שהובילו להיווצרותו של חוב בהוצאה לפועל. ממצאי המחקר, המהווים השלמה למחקר בדבר פרופיל החייב ברשות האכיפה והגביה, הם בעלי חשיבות רבה ויסייעו לרשות בגיבוש המלצות אופרטיביות לטיפול וסיוע לאוכלוסיית החייבים.