ישראל, היא אחת מצירי נדידת הציפורים הגדולים בעולם, בשבת הקרובה 29 באפריל מציינים גם בישראל את יום הנדידה העולמי. כחצי מיליארד ציפורים חולפות בשמי ישראל פעמיים בשנה, בסתיו ובאביב, במסגרתן נמנים כ-540 מיני עופות מגוונים.

כלים
צילום: שרון טל, רשות הטבע והגנים
צילום: שרון טל, רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים, הפועלת לאורך כל השנה להגנה ושמירת העופות הנודדים בחלפם בשמי ישראל, תציין בשבת הקרובה (29.4.17) את "יום הנדידה העולמי", אשר נועד להעלות ברחבי הגלובוס את המודעות לשמירה על הציפורים הנודדות. יום זה מצוין ברחבי העולם על ידי ארגונים ומדינות רבות, כחלק מהסכם עופות המים הנודדים והאמנה הבינלאומית להגנה על מינים נודדים, בה חברה גם ישראל מאז 1979 .

השנה עוסק יום הנדידה העולמי בנושא: "העתיד שלהן זה העתיד שלנו" מתוך ההכרה כי שמירה על עולם בריא לציפורים הנודדות יבטיח עולם בריא גם לאדם. הציפורים הנודדות, בדומה לכלל בעלי החיים הנודדים, חולקות את אותם המקומות בעולם כבני האדם ולכן, פיתוח בר-קיימא ושימוש אחראי של משאבי כדור הארץ יאפשר גם לשמור על העופות הנודדים, התורמים ליציבות הסביבה הטבעית וגם לטובת המין האנושי.

ישראל נחשבת למעצמת "נדידה" בכל הקשור לנדידת הציפורים בציר אירופה ואסיה - אפריקה לאור מיקומה הגיאוגרפי הייחודי. מיקום זה, בצומת המצוי בין שלוש יבשות (אפריקה, אירופה, אסיה), יוצר מפגש בין אזורים ביו-גיאוגרפיים שונים: אזור ים תיכוני, אזור איראנו-טורני ואזור סהרו-ערבי (עם חדירות טרופיות ואלפיניות). יתרה מזאת, מינים רבים של עופות נודדים נמנעים מחציית ימים ולכן אלו מהם שמקיפים את הים התיכון ממזרח - או את הים האדום ממערבו - עוברים מעל מרחבי ישראל בנדידת הסתיו והאביב.

כ-11 מיליארד ציפורים נודדות ברחבי עולם פעמיים כל שנה, בסתיו ובאביב. לפחות כחצי מיליארד מהן חולפות בשמי ישראל במסגרתן נמנים כ-540 מיני עופות, מתוך כ-10,000 מיני עופות המצויים בעולם כולו. הציפורים ככלל, וגם אלו הנודדות, מהוות חלק חיוני במערכות אקולוגיות רבות בעולם ומרכיב חשוב בתרבות האדם. חקר התחום מהווה מעין אינדיקטור אקולוגי המסייע להבנת מצב הטבע בעולם כולו ומעקב אחר שינויי האקלים הגלובלי, תוך זיהוי שינויים וגורמי פגיעה. על אומות העולם לפעול באחריות להבטיח את המשך הפלא המיוחד הזה בו אוכלוסיות נודדות לשם קיומן שנה אחרי שנה על פני אלפי קילומטרים, תוך חציית רכסי הרים, מדבריות, גבולות פוליטיים ומכשולים שיוצרות תשתיות שהאדם מקים.

תופעת הנדידה ברחבי ישראל מתקיימת כמעט במשך 365 ימים בשנה וניתן לצפות בה במגוון אתרים החל מהצפון בשמורת טבע עמק החולה לאורך השבר הסורי-אפריקאי דרך שמורות רבות ובהן עינות צוקים, עין גדי ועוד, ובמישור החוף, על ציר הנדידה המערבי, בשמורת עין אפק, אזור מעגן מיכאל ושמורת טבע נחל תנינים. למעשה - כשיש גלי נדידה, כל שטחה ורוחבה של ישראל זז ורוחש מתנועת ציפורים במשקל של פחות מ-10 גרם ועד שקנאים במשקל 10 ק"ג.

בשבת הקרובה, ה- 29.4 תקיים רשות הטבע והגנים מגוון פעילויות לקהל הרחב בנושא תופעת נדידת העופות והציפורים: טיבוע ציפורים, סיורים מודרכים ותצפית בשמורת הטבע עין אפק, שחרור לטבע של עופות פגועים ששוקמו בביה"ח לחיות בר וסיור צפרות בשמורת הטבע נחל תנינים. פרטים מלאים והרשמה רשות הטבע והגנים.