האם משרד הביטחון באמת ביצע מהפכה ביחס לבנות הזוג של נופלים במערכות ישראל? משפטנים: "אין מהפכה, להיפך – משהב"ט מתבצר בעמדתו ומתנער מאחריותו לאותן נשים מוכות גורל" הבוקר בישרה התקשורת בכותרות גדולות, על שינוי מדיניות של משרד הביטחון כלפי בנות זוגם הלא נשואות של חיילי צה"ל אשר נפלו במערכות ישראל.

עו"ד יואב אלמגור. צילום: אייל אורלי
עו"ד יואב אלמגור. צילום: אייל אורלי

עוה"ד יואב אלמגור, העוסק בתביעות תגמולים ממשרד הביטחון – מגיב על הדברים בביטול. לדבריו, "מהכותרות ניתן היה להתרשם כי מדובר במהפכה אמיתית, הפותרת את בעיותיהן של אותן נשים מוכות גורל, אך אם קוראים את תוכן הידיעה מתגלה התמונה האמתית:  משרד הביטחון ממשיך להפלות את אותן בנות זוג, לא מכיר כלל בטרגדיה שלהן, ומתנכר לעובדה שהן הפכו ברגע אחד לאלמנות כואבות לכל ימי חייהן".

לדברי עוה"ד אלמגור, למעשה, מעבר לזכות לקבל הודעה מסודרת מכוחות הביטחון על נפילת יקיריהן – לא שינה משרד הביטחון כהוא-זה את מדיניותו המפלה. לדבריו, תכלית האבסורד היא שגם כיום בשנת 2017, כל ההבדל בין אותן חברותיהם לחיים של החיילים שנפלו במערכות ישראל, לבין אלמנות צה"ל המוכרות  - מתמצה בכך שהראשונות לא נישאו לבני זוגן. על פי החוק, לאלמנת צה"ל יינתן מעמד מיוחד, ותמיכה לכל החיים – כחלק מתקציב משרד הביטחון.

הטבות אלה כוללות ליווי ותמיכה, בין השאר נפשית, של אנשי אגף השיקום במשרד הביטחון, מענקים מיוחדים, סיוע ברכישת דירה, ביטוח רפואי, הטבות רפואיות, מימון רכב, עזרה נפשית ועוד. לשון החוק מקשה מאד על הכרה בנשים המקיימות זוגיות ארוכה בטרם נופל הגבר במערכות ישראל, וכתוצאה מכך, מנהלות עשרות נשים כבר שנים ארוכות, מאבק להכיר בהן כאלמנות צה"ל, בעוד מערכת הביטחון ומערכת המשפט – דוחות את בקשתן.