המאבק נגד "סיגריות האידוי" מגיע לבג"ץ. דובק: משרד הבריאות מתעלם מהפרות בוטות של החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק. בעתירה בעניין סיגריות "אייקוס" של פיליפ מוריס נטען עוד כי רשות המיסים אינה גובה מס' קנייה על סיגריות אלה וגורמת לאבדן סכומי עתק לקופת המדינה. "משרד הבריאות מתעלם מהפרות בוטות של החוק בנוגע להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק"

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

- כך טוענת לא אחרת מאשר יצרנית הסיגריות הישראלית "דובק" בעתירה שהגישה ביום (א') לבג"ץ נגד משרד הבריאות, רשות המיסים, שר האוצר ותאגיד הטבק הבין-לאומי "פיליפ מוריס".

במרכזה של העתירה עומד מוצר שנוי במחלוקת של "פיליפ מוריס" שאותו החלה לשווק באחרונה בישראל: אייקוס ("IQOS"), תחליף סיגריה אלקטרוני המוגדר על ידי התאגיד "מוצר מופחת סיכון" ומבוסס על עיקרון חימום הטבק ללא בעירה. מדובר למעשה במעין מקלון טבק המוכנס לתוך פילטר מיוחד שמחמם את הטבק ומאדה את הניקוטין שבו לתרסיס חמים שנשאף לריאות.

ידוע, בישראל – כמו במדינות רבות בעולם – מוטלות מגבלות רגולטוריות חמורות על פרסום, שיווק וצריכה של מוצרי טבק, ועל הסיגריות מוטל מיסוי כבד בשיעור של מאות אחוזים.

בעתירה שהוגשה, אמש, על ידי עורכי הדין דן פרידמן ויואב זטורסקי ממשרד פרידמן, יונגר ושות', טוענת "דובק" כי משרד הבריאות מתעלם מהפרות בוטות של הוראות חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק הנעשות על ידי פיליפ מוריס בכל הנוגע לסיגריות "IQOS". עוד טוענת דובק כי רשות המיסים כלל אינה גובה מס קנייה על הסיגריות הללו, בעוד שעל סיגריות אחרות חל מס קנייה בשיעור גבוה מאד המגיע לכ-80% ממחיר החפיסה.

בעתירה נטען כי אף על פי שהסיגריות (הנמכרות תחת המותג "HEETS") הן סיגריות לכל דבר ועניין, "פיליפ מוריס" אינה מציגה על חפיסות הסיגריות ובפרסומות להן אזהרות כנדרש בחוק וכמו כן מפרה את חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק בהיבטים רבים נוספים.

לטענתה של "דובק", התנהלותם של משרד הבריאות ורשות המיסים, והעובדה כי הסיגריות המשווקות על ידיה נתונות לרגולציה נוקשה ומכבידה ולמיסוי גבוה ביותר, בעוד סיגריות IQOS פטורות מכך - נוגדים את עקרון השוויון ופוגעים קשות ביכולתה להתחרות ב"פיליפ מוריס" וכן בפרנסתה ובפרנסת מאות עובדיה.

עוד טוענת "דובק" כי התנהלותם של משרד הבריאות, רשות המיסים ושר האוצר גורמת לאבדן סכומי עתק ממיסוי הנגרעים מקופת המדינה.

"באופן שלא יאמן, פיליפ מוריס רואה עצמה פטורה מלציית להוראות חוק הגבלת הפרסומת וצו נוסחי האזהרה ככל שהדבר נוגע לסיגריה, סבורה שהחוק למניעת העישון במקומות ציבוריים אינו חל על הסיגריה ואף רואה עצמה כפטורה מלשלם מס עבור הסיגריה", נכתב בעתירה, "מנגד, משרד הבריאות, רשות המיסים ושר האוצר אינם עושים דבר כדי לאכוף על פיליפ מוריס לציית להוראות החוקים הנ"ל ואף לא השיבו(!) לפניות העותרות בעניין זה".

בראשית השנה, כאשר נודע על כוונתה של "פיליפ מוריס" לשווק את סיגריות IQOS בישראל, פנו איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל של ההסתדרות הרפואית במכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן. במכתב נאמר כי "ישראל נבחרה על-ידי חברת פיליפ מוריס להיות בין המדינות הראשונות בעולם שבהן משווקת הסיגריה החדשה. כך הופך הציבור הישראלי ל'עכברי מעבדה', האמורים לעבור ניסוי מסוכן בממדים עצומים, ללא הסכמה מדעת - ואת המחיר נשלם כולנו."

עוד נאמר במכתב הרופאים: "בשלב זה, בו אין ראיות מוצקות וקונצנזוס מדעי המבוסס על מחקרים שאינם ממומנים על ידי חברות הטבק, יש להתייחס לסיגריות אלו, שהן מוצר המכיל טבק, בצורה זהה לסיגריות אחרות, בהתאם לכל הצעדים הקיימים לפיקוח על הטבק בישראל, דוגמת איסור העישון במקומות ציבוריים, הגבלות על פרסום ושיווק, מיסוי ואיסור מכירה לקטינים".