שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן עם הפנים לצפון - שר הכלכלה והתעשייה בחר להגיע, עם כניסתו לתפקיד, למפגש עם תעשייני הצפון בראשות הנרי צימרמן והכריז על הקצאת 60 מלש"ח ברבעון הקרוב לטובת הקמת מפעלים בצפון ללא קריטריון ייצוא. השר אלי כהן: "פתיחת מפעלים וחברות בכלל, ובפריפריה בפרט, נמצא בראש סדר העדיפויות של משרד הכלכלה והתעשייה. מעבר לתמיכות הכספיות, יפעל המשרד לסייע בהסרת חסמים והקלות ברגולציה"

צילום: דוברות התאחדות התעשיינים
צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

 

שר הכלכלה והתעשייה, ח"כ אלי כהן, הגיע השבוע לקיבוץ יגור, למפגש ראשון עם כ- 70 מתעשייני הצפון. השר אמר לתעשיינים "כל אותם אלו שתומכים בהגדלת תקציב הרווחה, הבריאות והתרבות, ואני נמנה עליהם, חייבים להפנים שההכנסות מגיעות מהמגזר העסקי- אם יש משהו שברור לכולם, הוא שכלכלה חזקה מובילה למדינה חזקה". עוד הוא הוסיף "כלכלת מדינת ישראל נמצאת במקום טוב מאוד, ואנו ממוקמים במקום ה- 21 מבחינת התל"ג לנפש, אבל אני לא מסתפק בזה. אפעל לכך שנגיע למקום ה- 15 ושהצמיחה בישראל תעמוד על 5%. בשביל זה אנחנו צריכים להפחית את הרגולציה ולהציב את הכלכלה הישראלית במקום הראשון".

שר הכלכלה והתעשייה, ציין את החשיבות בניתוב תעשיות מתקדמות לאזור הצפון ובמיוחד חברות הייטק. "בכוונתי לשים את הדגש על הבאת חברות מתקדמות לצפון, אין לי כוונה שיפתחו מפעלים כמו "פרי גליל" שמשלמים שכר מינימום. עלינו לקדם השקעה בתשתיות ולספק תעסוקה איכותית ורואיה לתושבי הצפון".

השר כהן הדגיש כי כבר נעשו לאחרונה צעדים משמעותיים מצד הממשלה לעידוד התעשייה בישראל, בהם הפחתת מיסים בהיקף של 3 מיליארד שקלים בבסיס התקציב השוטף. "הפחתנו את מס החברות, הפחתנו את המע"מ, הפחתנו את המס לשכירים, הפחתנו את המס לחברות בפריפריה והפחתנו את המס לחברות ההיי טק. התוצאה היא שכל מפעל משלם 15 אחוז מס פחות, דבר אשר מאפשר רווחיות יותר גדולה, יותר כסף פנוי להשקעות ופיתוח ויותר כסף לתת לעובדים. אנחנו נמשיך ונפעל לקידום התעשייה, בעיקר בצפון ובדרום. אני רוצה להביא לפריפריה מפעלים מתקדמים וחברות מתקדמות. שהפיתוח והצמיחה יבואו לידי ביטוי בכל חלקי הארץ ולא רק במרכז".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, הודה לשר על דבריו ואמר כי "בשנים האחרונות התעשייה הגיעה לשפל מדרגה ביחס שהיא קיבלה מהממשלה ומהציבור הרחב, וכשנכנסתי לתפקיד המנכ"ל אמרתי לעצמי שמכאן אפשר רק לעלות. לשמחתי אנו רואים שהיחס של הממשלה והציבור הרחב השתנה לטובה, והדבר בא לידי ביטוי בין השאר במינוי של אלי כהן לשר הכלכלה והתעשייה. אני יכול להעיד, שמהיום הראשון שהשר כהן בתפקיד, הוא מבקר במפעלים בכל רחבי הארץ. אני גם מרגיש את השנוי בשטח. הייתי במפעל שתוך 8 חודשים קיבל אישורי הקמה ומתחיל לייצר השנה. אולם לצערי עדיין רוב המפעלים נתקלים בבעיות רבות שמקשות עליהם להתקדם, בהן בירוקרטיה מכבידה, מחסור בעובדים מקצועיים ופריון נמוך. יש לפעול לקידום נושאים אלו על מנת לאפשר לתעשייה הישראלית לחזור ולצמוח".

יו"ר מרחב צפון של התאחדות התעשיינים ויו"ר קבוצת "טרלידור", התעשיין הנרי צימרמן, הודה גם כן לשר כהן שהגיע למפגש, ואמר לו כי "אחרי כל כך הרבה זמן בלי שר משלנו, אני כל כך שמח ונרגש לראות אותך פה. עצם העובדה שישר הסכמת להגיע למפגש איתנו, נותנת לי תחושה טובה, ואני בטוח כי יהיה לנו דו שיח פורה ומועיל בעתיד למען התעשייה בישראל".

לאחר מכן צימרמן פירט בפני השר עם אילו בעיות התעשיינים בצפון מתמודדים. "אני תעשיין מזה כ- 30 שנה" אמר צימרמן, "והיום כיו"ר התעשיינים בצפון אני נפגש עם תעשיינים רבים ואני שומע מכולם את אותן הבעיות. אלו אותן הבעיות שגם אני נתקל בהן ומתמודד איתן- פריון נמוך, מחסור בעובדים מקצועיים וגם לא מקצועיים, ומחסור במכשור מתקדם שיכול לאפשר פריון גבוה. כל אלו גורמים לנו כמדינה ללכת אחורה במקום ללכת קדימה. ההיסטוריה כבר הוכיחה כי התעשייה המסורתית מהווה את גלגל שמניע את המשק וכל מקום בו זנחו את התעשייה המסורתית, הכלכלה האטה. הצפון מתאפיין בתעשיות מסורתיות וזו הזדמנות לטפל בתעשייה זו שהיא חבולה ומדממת, אך עדיין ניתן להצילה. יש לבצע שינויי חקיקה, לפעול לחידוש המפעלים, לעזור למפעלים לפתח שווקים חדשים בארץ ובחו"ל וכמובן לדאוג להכשרת עובדים. אנחנו מבקשים ממך כשר לעזור לנו עם כל החסמים הללו, ואנחנו מצידנו נמלא את חלקנו ונמשיך לשאת את דגל התעשייה בגאון".