עבר בקריאה ראשונה: הצעת החוק של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) תיקון להצעת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - הלוואה לדיור לאדם עם מוגבלות בתמיכה מיוחדת של רוב מיוחד (80). התיקון לחוק יאפשר מתן משכנתאות לבעלי מוגבלויות על בסיס מבחן הכנסות. אלהרר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אמרה: "הצעת החוק עתידה לתקן עוול משמעותי ולאפשר לראשונה קבלת משכנתא בהתאם למבחן הכנסות ולא בתיוג אדם ע"פ מוגבלותו.

ח"כ קארין אלהרר
ח"כ קארין אלהרר

עוד הוסיפה אלהרר: "מדובר בתיקון לזכות הבסיסית לקניין. אף אחד לא מבקש פה דירות בחינם או הנחות רק זכות בסיסית לשיוויון אמיתי ומלא. בעזרת חברי, יו"ר ועדת כספי משה גפני, יצאנו למאבק למען כל אותם האנשים העובדים מספיק קשה שאין הצדקה לאפלייתם על זכותם הבסיסית לקורת גג".

רקע: בישראל 2017, בעלי מוגבלויות אינם זכאים לקבלת משכנתא, גם אם יש בידיהם הון התחלתי מספק וגם אם הכנסתם החודשית גבוהה מהממוצע. הסיבה לכך טמונה בעובדה שחברות הביטוח מסרבות להעניק לבעלי מוגבלויות מסוימות ביטוח חיים, אשר מהווה תנאי סף לקבלת משכנתא בישראל. הצעת החוק מאפשרת מענה מתוך דברי ההסבר לחוק "תאגידים בנקאים נוהגים לדרוש מאדם המבקש לקבל הלוואה לצורך רכישת דירה (משכנתא) עריכת ביטוח חיים. חה"כ משה גפני. צילום: "צילמתי"moshe gafni credit tzilamti d13d8

עם זאת, חברות ביטוח מסרבות במקרים רבים לערוך ביטוח חיים לאנשים עם מוגבלויות מסוימות. במצב זה, אותם אנשים עם מוגבלויות אשר אינם מסוגלים לרכוש ביטוח חיים, אינם מסוגלים גם לקבל משכנתא בשל התנאי שמציב הבנק שלפיו כדי לקבל את ההלוואה על הלווה לרכוש ביטוח חיים.

מטרתה של הצעת חוק זו להבטיח שאדם עם מוגבלות יוכל לקבל משכנתא גם כאשר הוא אינו מסוגל לרכוש ביטוח חיים".

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה: קארין אלהרר, משה גפני, איציק שמולי, יעקב פרי , דוד אזולאי , דב חנין, תמר זנדברג, מירב בן ארי, שלי יחימוביץ', איתן כבל, יעל גרמן, אורלי לוי אבקסיס, יפעת שאשא ביטון, יעקב מרגי, מיקי לוי וחיים ילין.