יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל: אלווה באופן אישי את תהליך הבחינה להקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג ואוודא שלא רק עמדת מערכת הביטחון תישמע. ראש הצוות הבוחן את החלופות: נסיים את הבחינה באוקטובר 2018; סגן ראש עיריית ב"ש: חלם זה כאן – מקימים שדה על הראש של תושבי הצפון בעוד שבנגב יש הסכמה מלאה גם של הגופים הירוקים ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום בהעברת שדה התעופה המשלים לנתב"ג מרמת דוד שבעמק יזרעאל לנגב.

נמל תעופה בינלאומי שני בישראל. צילום: אילוסטרציה
נמל תעופה בינלאומי שני בישראל. צילום: אילוסטרציה

הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת חיים ילין, אורי מקלב, יהודה גליק וחברת הכנסת טלי פלוסקוב, הטוענים כי הקמת השדה ברמת דוד תפגע במרקם החיים הכפרי באזור ותגרום לנזקי רעש וזיהום אוויר שיפגעו בצביונו הייחודי של עמק יזרעאל. בתום הדיון הבהיר היו"ר כבל כי בכוונתו ללוות באופן אישי את הטיפול בנושא, ולוודא שתהליך בחינת המיקום להקמת השדה יבוצע בשקיפות מלאה. הוא הוסיף כי יוודא שלא רק עמדת מערכת הביטחון תישמע וקרא לוועדה הבוחנת את החלופות לשתף בדיוניה גם את הרשויות המקומיות בצפון ובדרום.

ח"כ ילין אמר כי המיקום בצפון יפגע בריאה ירוקה, בעוד שבדרום יש הרבה יותר אפשרויות וכן ניתן יהיה להרחיב את השדה בעתיד ביתר קלות. הוא הוסיף כי בצפון מאוחדים בכך שהם לא רוצים את השדה ובדרום מאוחדים בכך שרוצים את השדה ואמר: "בסוף כשיש מיליון וחצי אנשים שמאוחדים אני מקווה שנגיע למצב שהממשלה תשנה את דעתה". ח"כ מקלב אמר כי חשוב לקיים דיון ציבורי פתוח בעניין, שבו ניתן יהיה להגיע לאיזונים אחרים. ח"כ יהודה גליק אמר כי מדובר בהחלטת ממשנה 2050 ויש לו תחושה שהממשלה קיבלה אותה כי היא רוצה ליישם אותה בשנת 2050. "אין ספק שהמקום הטבעי של השדה הוא בנגב, ויש תחושה שמעורבים פה אינטרסים לא ראויים", אמר.

ח"כ פלוסקוב הזכירה כי מפקד חיל האוויר לשעבר, אליעזר שקדי, כבר אמר כי ניתן להקים את השדה בנבטים במקביל לפעילות חיל האוויר. ח"כ עמר בר לב הוסיף כי נמסר לו שהצבא מתנגד לחלופת נבטים מנימוק ביטחוני, אולם יו"ר ועדת חוץ וביטחון סירב לקיים על כך דיון בוועדה בטענה שזה לא עניינה של הוועדה. "מצד אחד טוענים שהסיבות הן ביטחוניות, מצד שני סירבו לקיים דיון ביטחוני", אמר. ח"כ יוסי יונה ביקש לדעת האם התקיימה בחינה מעמיקה ויסודית של החלופות. ח"כ יעקב פרי הוסיף כי צריך לבקש מהממשלה לעשות עבודה ראויה בבחינת החלופות.

ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, אמר "אנחנו דווקא בעד הקמת השדה ברמת דוד, שכן יש לכך אספקט כלכלי דרמטי. שדה תעופה הוא מחולל צמיחה מספר אחד וחשוב שיוקם באזור שלנו". הוא הוסיף כי גם ערים גדולות ומשמעותיות, בהן יוקנעם ונצרת עילית, תומכים בכך. ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי, אמר מנגד כי המועצה והתושבים מתנגדים לכך נחרצות. "הממשלה ניהלה זיגזג מטורף של מיקומים, ומדינה קטנה כמו ישראל יכולה להרשות לעצמה שדה רק בנגב או בים. סגן ראש עיריית באר שבע, טל אל על, אמר כי "חלם זה כאן, המדינה החליטה להקים שדה על הראש של תושבי עמק יזרעאל, בעוד שבנגב יש הסכמה מלאה גם של הגופים הירוקים באשר להקמת השדה. אפשר לדון פה עד מחר, אבל מי שמטיל את הוטו זה חיל האוויר, עם זאת בחדרים סגורים הם מודים שזה יהיה להם קשה אבל אפשרי".

ח"כ יעל כהן פארן הוסיפה כי התקיים בעניין גם דיון בוועדה לביקורת המדינה, ולמרות זאת השאלה מדוע הצבא מתנגד לשדה תעופה בנבטים לא ברורה. "לא ייתכן שלא נברר את זה עד הסוף, לא אנוח עד שנגיע לחקר הדברים", אמרה. ח"כ דב חנין הציע לקיים דיון בוועדת משנה חסויה, ואמר כי התנהלות הממשלה בעניין הזה היא שערורייה. לדבריו, הדרום הוא בכלל המרכז האמתי ואופק ההתפתחות של המדינה צריך להיות לכיוונו. במהלך הישיבה אמרה ראש הצוות המקצועי הבוחן את החלופות, מנהלת אגף התחבורה במנהל התכנון אילנה שפרן, כי הצוות צפוי לסיים את עבודתו באוקטובר 2018, והיו"ר כבל אמר כי בזמן שנותר יש עדיין סיכוי להשפיע על ההחלטה.

דובר מטה המאבק נגד הקמת השדה בעמק יזרעאל, ירון שגיא, אמר כי קודם זרקו את החץ ועכשיו מסמנים את המטרה. הוא הוסיף כי התושבים בעפולה מתנגדים להקמת השדה בצפון וקרא לקיים דיונים פתוחים לציבור. ראש מועצת רמת ישי, עופר בן אליעזר, הוסיף וביקש לשתף את הרשויות המקומיות בצוות הבדיקה. ראש עיריית חולון, מוטי ששון, אמר כי העוצמה של חיל האוויר חזקה בהשפעה על מקבלי ההחלטות. הוא הוסיף כי את התושבים בחולון לא מעניין איפה יקום השדה, ובתנאי שיקום מוקדם ככל האפשר ויקל על הסבל של תושבי עירו.

היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר, כאמור, כי בכוונתו ללוות את הנושא באופן אישי ולוודא שהתהליך יתבצע בשקיפות מלאה, ושלא רק עמדת מערכת הביטחון תישמע. "מיקום שדה התעופה הבינלאומי השני נבחן כבר שנים ארוכות, והוועדה תובעת מפורום ההתייעצות לנושא לשתף בדיוניה גם את נציגי הרשויות המקומיות", אמר. הוא הוסיף כי מאחר והמלצות חיל האוויר אינן יכולות להיות שקופות, הוא יקיים ישיבת עבודה סגורה יחד עם נציגי החיל כבר בקרוב.