איכות השלטון בעתירה לבג"צ: יש לבטל מינויים פוליטיים לתפקידים בכירים בוועדות תכנון ובנייה ולהטיל חבות אישית בגין הפגיעה בקופה הציבורית - התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (יום ג') עתירה לבגצ כנגד שר האוצר, יו"ר הועדה המרחבית לתכנון ובנייה שרונים, דורון אוזן; יו"ר הועדה המרחבית לתכנון ובנייה מזרח השרון, ציון סוקי ונציב שרות המדינה בשל מינוי מקורבים לתפקידים בכירים מוטים ובניגוד לחוק. התנועה מבקשת מבית המשפט לבטל מינויים אלו ולחייב באופן אישי את שר האוצר על הפגיעה הקשה בקופה הציבורית

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

עתירה זו עניינה ברעה החולה של המינויים הפוליטיים בישראל, במינוים של מקורבים לשר אשר העלימו מידע בדבר זיקתם הפוליטית, ואשר חתמו לכאורה על תצהירי שקר בכדי שיוכלו להתקבל לתפקיד הבכיר של ראש ועדה מרחבית.

עוד עוסקת עתירה זו בדרישה כי לראשונה בשנות קיומה של מדינת ישראל, תופעל הסמכות לחיוב אישי של נבחר ציבור, שר בכיר, אשר מינה מינויים פוליטיים ומוטים בניגוד לחוק, ותוך שהם פוגעים פגיעה קשה בקופה הציבורית, ופגיעה אנושה בטובת הציבור, באמון הציבור ובעקרונות השוויון בהליכי המינוי למשרה ציבורית.

לאחר הבחירות האחרונות, דרש שר האוצר החדש, ואף קיבל תחת אחריותו וכחלק מההסכמים הקואליציוניים, את כלל הסמכויות להפעלת מנהל התכנון, "ארגז כלים" בעזרתו יוכל להיאבק במשבר הדיור בישראל. הדעת נתנה אז, כי כחלק ממאבקו במחירי הדיור המאמירים, יעשה השר כל שביכולתו כדי למנות מינויים ראויים ומקצועיים לתפקידי המפתח במנהל התכנון.

לאחר הבחירות מינה השר שני מקורבים לו, בעלי זיקה פוליטית ישירה אליו ואל מפלגתו, לתפקידי מפתח במנהל התכנון, ראשי ועדות תכנון מרחביות. לאחר שהגישה עתירת חופש מידע גילתה התנועה כי שני המקורבים שיקרו בתצהיר ולא דיווחו על זיקתם הפוליטית.

במשך למעלה משנה פנתה התנועה אל משרד האוצר וניסתה לקבל תגובתו של השר ללא הצלחה. למעלה משנה בה הצטיירה תמונה מטרידה ביותר של הסתרת מידע מנציבות שירות המדינה תוך חתימה על תצהיר שקרי; מינוי פעילים פוליטיים לתפקידי מפתח במנהל התכנון; והתעלמות מוחלטת של שר במדינת ישראל מחובות החלות עליו בהיות נבחר ציבור.

התנועה תבקש מבית המשפט שיורה על ביטול המינויים לאלתר. כמו כן, נוכח מעילה בסמכות המינוי, וביצוע מינויים פוליטיים בוטים, המנוגדים לחוק, התנועה תבקש שבית המשפט יורה ליועמ"ש, להפעיל את סעיף 44 לחוק המינויים ולתבוע בדין את השר על הנזקים שגרמו מינויים אלו לקופת המדינה.

כן, ולנוכח ראשית הראיה הברורה והמובהקת לקיומן של עבירות פליליות מטעם המשיבים שני ראשי הועדות המרחביות, עת הסתירו מידע חשוב בכדי לזכות במינוי הנכסף, תוך שהם חותמים, לכאורה, על תצהירי שקר, ותוך שהם מפרים את סעיף 45 לחוק המינויים – על היועמ"ש להורות על פתיחה בחקירה פלילית.