אלימות בכלל, אלימות במשפחה, התעללות ופגיעה בקשישים - מחקר חדש מאוניברסיטת אריאל בוחן את הגורמים אשר ישפיעו על החלטתנו לפנות לאנשי מקצוע. לאור המקרים הרבים שאנו נחשפים אליהם בימים האחרונים, מתעוררת השאלה מדוע רבים כל כך בוחרים שלא לפנות לגורמים מקצועיים ובראשם, עובדים סוציאליים, כאשר הם נתקלים בקשיים של אלימות, התעללות, פגיעה בקשישים וקשיים כלכליים.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

מחקר חדש שנערך ע"י וד"ר מאיה קגן וד"ר אסתר זיכלינסקי מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת אריאל, ביקש לבחון את הגורמים המשפיעים על קבלת ההחלטות של הציבור הרחב ומביאים לבסוף לבחירה האם לפנות בעת מצוקה לעובד סוציאלי או לא.

לצורך המחקר נערך סקר בקרב 533 משתתפים מגילאי 21 ומעלה המשתייכים למגזר היהודי. למשתתפים חולק שאלון מובנה אשר בחן מאפיינים אישיים כגון גיל, מגדר, רמת דתיות, מעמד חברתי והשכלה וכן בחן את הנכונות של המשתתפים לפנות בעת הצורך אל עובדים סוציאליים לקבלת סיוע ויעוץ.

ממצאי המחקר מעלים תמונה מדאיגה. המחקר מצא כי 32.1% מן המשתתפים הסתייגו מפניה לעובדים סוציאליים גם אם יצטרכו את עזרתם בעתיד. בנוסף, המחקר מצא כי גורמים אישיים כגון מגדר ורמת דתיות משפיעים על ההחלטה לפנות לסיוע מקצועי בעת הצורך. נמצא שנשים יפנו לעובדים סוציאליים בסבירות גבוהה יותר מגברים וכן נמצא כי כדתיים דיווחו כי ישנה סבירות גבוהה שיפנו לסיוע.

ד"ר זיכלינסקי מסבירה על חשיבות הממצאים: "המחקר מעלה תמונה מדאיגה המראה כי למעשה חלק משמעותי מהציבור לא יפנה לסיוע של עובדים סוציאליים גם אם יזדקק לכך. הסיבות עשויות להיות העדפה לסיוע בלתי פורמלי (כגון משפחה, חברים) אך גם תדמיתם של העובדים הסוציאליים בקרב הציבור , שללא ספק טעונת שיפור.

dr.ester zichlinsky dcf10 copyד"ר אסתר זיכלינסקי

העובדה שקיימת סבירות גבוהה יותר בקרב אנשים דתיים מאשר בקרב אנשים חילוניים לפנות לסיוע היא מעניינת והיא שונה מהמצב בעולם. בנוסף, נראה כי לגברים יש קושי תרבותי וחברתי לפנות לסיוע מכיוון שהם נדרשים להפגין חוזק מבחינה חברתית. עלינו לשים דגש על ממצאים אלו, להגדיל את כמות הגברים אשר לומדים תחומים טיפוליים, להעלות מודעות ולשפר את הדימוי החיובי של עובדים סוציאליים בקרב החברה."

המחקר פורסם בכתב העת "סוגיות חברתיות בישראל", גיליון מס' 22. לפרטים והזמנות:

http://www.ariel.ac.il/management/administrativesystems/publishing/journals

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.