דיון סוער בוועדת הסמים של הכנסת על קנאביס רפואי במרפאות הכאב: טענות הרופאים: 80% מהחולים המגיעים למרפאות הכאב מבקשים קנאביס, חלקם מוכרים אותו אחר כך; יו"ר הוועדה ח"כ זנדברג: משפילים את החולה, הופכים אותו לחשוד מיידי ולבן ערובה. ח"כ זנדברג: השלטים הטוענים כי לא ניתן טיפול בקנאביס רפואי ייבדקו משפטית האם עוברים על חוק זכויות החולה וחוק בריאות ממלכתי

חה"כ זנדברג: משפילים את החולה, הופכים אותו לחשוד מיידי ולבן ערובה
חה"כ זנדברג: משפילים את החולה, הופכים אותו לחשוד מיידי ולבן ערובה

למעלה מ-500 גורמים, מתוכם כ-200 בתי מרקחת, פנו למשרד הבריאות בבקשה לקחת חלק בשוק הקנאביס לאחר הרפורמה. משרד הבריאות: מחיר הקנאביס הרפואי צפוי לצנוח לאחר הרפורמה, התמחור יהיה לפי כמות הקנאביס במרשם. דיון סוער בוועדה למאבק בסמים של הכנסת, כאשר נציגי הרופאים והמרפאות הסבירו את סגירת מרפאות הכאב לחולי קנאביס בעומס חמור במרפאות ובחולים שצובאים על הדלתות.

חברי הכנסת יצאו נגד הטענות ועמדו על המשך הטיפול בחולים שזקוקים לכך בקנאביס. בדיון השתתפו חברי הכנסת שרן השכל, דב חנין, עבדאללה אבו מערוף, מירב בן ארי ויהודה גליק.

פרופ' אליעד דוידסון, יו"ר האגודה הישראלית לשיכוך כאב, אמר כי "רופאי הכאב הם היום העמוסים ביותר בטיפול בכאב בקנאביס בארץ. אנחנו מדברים על 20% מהמבוגרים שיש להם כאב כרוני ולצד זה על מיליון צרכני קנאביס במדינה. כמה רופאי כאב יש בארץ? 85 רופאי כאב והם לא יכולים לתת מענה לכל הבעיה. אם אין דרך היום ללגליזציה הקנאביס הרפואי זה הדרך היום לאותם מיליון אנשים במקום לשלם 3000 שקל בחודש הם פה צובאים על מרפאות הכאב. לפני הרפורמה של 2011 המצב היה לאין ערוך יותר טוב. כיום ביותר מ80% מביקורי מרפאה הנושא של הקנאביס עולה. אני נהייתי רופא כדי לעזור מאנשים ובמקום זה אני רוב הזמן נמצא בעימותים עם אנשים".

יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "החולים הם בני הערובה של אותה קבוצה קטנה. מה בנוגע למי שבאים כדי לבקש ריטאלין או קלונקס?"

ד"ר רינה יהלום, מנהלת המחלקה לשירותי אשפוז בקופת חולים כללית, אמרה כי "לא הצלחנו להגדיל את כמות רופאי הכאב. עשינו מרפאות כאב בקהילה כדי להוריד את העומס מבתי החולים. העומסים עדיין לא קטנו. אין מספיק צוות כדי לטפל בכל האנשים. תניחו לרופאי כאב כי הוא צריך לעשות עוד דברים. יש רופאים נוספים שיכולים לתת קנאביס".

ד"ר מוסק סגן מנהל המערך הנוירולוגי באיכילוב אמר כי "אפשר להבין איך העומס על המרפאות נכנס לשיקולים, אצלנו יש תור של שנה. קנאביס איננה תרופה, אין לה אינדיקציות ומספר המחקרים שמוכיחים שקנאביס באמת מסייע לכאב שואף לאפס. יש הרבה אנשים שטוענים שעוזר להם. אם זה כזה טוב צריכה להיות לגליזציה של קנאביס, אם אתם לא עושים את זה והופכים אותנו לשומרי הסף זאת בעיה. מגיעים אלי אנשים ואומרים – אני רוצה קנאביס. לא היה לי חולה אחד בקריירה שבא ואמר אני רוצה אופיום. אחד לא היה לי. יצרתם מערכת שמכשילה את עצמה. אנחנו שבויים של המערכת. 80 רופאים שנותנים קנאביס לכל העולם. את יודעת כמה חולים אחרי זה הולכים ומוכרים את זה?"

ח"כ שרן השכל ענתה למוסק כי "אתה הלכת ובדקת? אתה מכיר נתונים של משטרה? איך אתה אומר דבר כזה על החולים? אתה יוצר סטיגמה על חולים בלי שאתה מכיר את הנתונים".

ד"ר יעל דליהו, מנהלת תחלואה כפולה באברבאנל, הוסיפה כי "אני מכירה מקרים של רופאות שחוששות מהמטופלים. של התקנת לחצני מצוקה".

פרופ' ארנון אפק, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי "יש לנו יותר מ-500 פניות מגורמים שרוצים לקחת חלק בשוק הקנאביס החדש. יותר מ-200 בתי מרקחת, פרטיים ושל רשתות". עוד פנו למשרד הבריאות בנושא כ-200 חקלאים ועוד עשרות שרוצים לקחת חלק בניפוק המוצרים החדשים. משרד הבריאות יבחר את בתי המרקחת כך שתיווצר פריסה ארצית.

הוועדה דנה בעובדה שקופות החולים לא שולחות רופאים להכשרה הייעודית שתאפשר להם להנפיק רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. פרופ' אפק אמר כי "אמרתי חד משמעית שלא מקובל הדבר הזה. אין לפסול תרופה צריך לטפל בכל חולה לפי מה שצריך". זנדברג אמרה כי "הקופות מצפצפות עליכם. זה חשוב שאתה מגיע לפה ופועל לטובת הנושא הזה אבל הקופות לא מתייחסות להוראות שלכם. איפה המקל? צריך לא רק גזר".

ד"ר יובל לנדשפט אמר כי "בקורס הכשרת הרופאים הקרוב יהיו לנו מספר רופאי כאב, ראומטולוגים, אורתופדים, כירורגים. אונקולוגים. אנחנו ממשיכים במקביל את תהליכי הגידול, השיווק וההפצה כדי שנגיע לתהליך שאפשר יהיה להוציא מרשמים. זה ייקח זמן. כשהיקר יראה המלצה מרופא שעבר את הקורס יהיה מסלול מהיר לאישור, עד שתהיה את המערכת השלמה של הוצאת הרישיונות. לדברי לנדשפט, "זה תהליך שבדרך כלל לוקח מספר שנים. נהיה בו בסוף השנה הזאת תחילת 2018".

ח"כ זנדברג שאלה מה עתיד לקרות בסוגיית המחיר. לדברי לנדשפט, "כיום השוק שבוי בידיהם של 8 מגדלים וההחלטה החדשה פותחת את השוק לכל מי שרוצה. נעשו הערכות של כלכלנים של משרדי החקלאות והאוצר וגם כלכלן שלנו ואנחנו מבינים שהמחיר צפוי לצנוח דרמטית. מאידך תוספת החוליות וכללי הייצור של איכות טובה יותר והפצה לבתי המרקחת וניפוק איכותי יותר גם לו יש תוספת. היום המחיר הוא עיוות שעל כל כמות המטופל משלם 370 שקל לחודש, זה יוצר תמריץ לבקשה להעלות מינונים. בעתיד המחיר יהיה פר עשרה גרם לכל מוצר. היום הממוצע לרישיון הוא בסביבות 33 גרם לחודש ההערכות שזה יעלה בין 300-400 שקל, כלומר בין 100-150 שקל לעשרה גרם. יחד עם זה כבר היו קולות שאומרים רגע שאם כבר יש מדיקליזציה בואו נשקול הכנסתו לסל התרופות וגם על כך נערכו שיחות ודיונים ובמקרה כזה כמובן שהמחיר ישתנה".

ח"כ זנדברג סיכמה ואמרה כי "עלו פה כמה דברים: מחסור ברופאי כאב, עומס על מרפאות כאב ספציפית בהקשר של קנאביס רפואי, ועולה השאלה כיצד משרד הבריאות מתכוון להתמודד עם המחסור הזה ועם העומס הכללי. למשל, למה חולים כרוניים צריכים לחדש את המרשם כל כמה חודשים?" היא הוסיפה כי "מרפאות הכאב לא יכולות להיות האצבע בסכר שמחזיקה את כל המהפכה ואת המטופלים בני ערובה בקמפיין נגד לגליזציה, שאומרים לנו שהרופאים הם בעצם דילרים והחולים מסוממים".

בנוגע לשלטים במרפאות כאב שלא מאפשרות טיפול בקנאביס אמרה זנדברג כי "זה אקט שמשפיל לאותם חולים ושם אותם במעמד של חשודים מיידיים, כבני ערובה במאבק של מישהו נגד הלגליזציה. אנחנו לא מוכנים לכריכה הזאת והשאלה אליך זה איזה כלים יש לכם אחרי שנים של הצטברות המקרים. איזה סנקציה המשרד יכול להפעיל? אנחנו נערוך בדיקה באמצעות הייעוץ המשפטי לוועדה האם מדובר בדבר חוקי, לדעתי לא עומד בחוק זכויות החולה ולא בחוק בריאות ממלכתי".

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

אולמות האירועים והגנים הטובים ביותר בחיפה וסביבתה

כאשר מדובר בחגיגת הרגעים החשובים ביותר בחיים, למקום יש תפקיד מכריע ביצירת חוויה בלתי…
קרדיט תמונה FREEPIK

פתרונות חדשניים לאוורור ונידוף עשן

בעודנו עוברים תקופה מהפכנית המאופיינת בהתקדמות חסרת תקדים בפתרונות אוורור ונידוף עשן,…
קרדיט תמונה FREEPIK

אילו סוגי בריכות כדאי להכיר לפני שמקימים בריכה ביתית?

תחילת תהליך הקמת בריכה ובחירת בריכה ביתית היא מאמץ מרגש, אך הוא מגיע עם חלק גדול של…
קרדיט תמונה FREEPIK

השכרת אוהלים לאירועים השונים

בעת תכנון אירוע חיצוני, אחת ההחלטות המרכזיות שתצטרכו לקבל היא בחירת המקום הנכון שיתאים לא…
קרדיט לתמונות PIXABAY

כסאות לפינת אוכל

פינת האוכל היא לב הבית. אנחנו יושבים בה כאשר אנחנו מארחים, מתארחים, בזמן איכות משפחתי או…
קרדיט תמונה FREEPIK

פילאטיס מכשירים בירושלים - Inspire Studio

התחילי את מסע הכושר שלך עם שיעורי פילאטיס מכשירים ב Inspire studio בירושלים