ח"כ דב חנין על המחסור האקוטי בנהגי תחבורה הציבורית: "למה שמישהו ירצה להיות נהג אוטובוס בתת-תנאים שכאלה?" מפעילות התחבורה הציבורית מדווחות על בריחה של נהגים מהענף 400 מתוך 500 הנהגים שנקלטו השנה באגד - עזבו 70% מאלו שנקלטו בחברת אפיקים עזבו אחרי פחות משלושה חודשים: "לנהגים אין איפה לנוח ולעשות את הצרכים שלהם" בעקבות פניות של נהגים וחברות תחבורה, ועדת המשנה לתחבורה ציבורית קיימה דיון בנושא המחסור החמור בנהגי תחבורה ציבורית.

חה"כ דב חנין
חה"כ דב חנין

יו"ר הוועדה, ח"כ דב חנין, פתח את הדיון ואמר: "חסרים לנו כ-3,000 נהגים – זה חסם דרמטי בפני האפשרות לפתח את התחבורה הציבורית בצורה הנדרשת, וזה פשוט בגלל שאנשים לא רוצים לבוא לעבוד בתחום הזה. לא רוצים בגלל התנאים, השכר, המעמד. זו בעיית הבעיות." ח"כ חנין הדגיש כי למרות פניותיו הקודמות בנושא, מאז נובמבר 2015 לא חלה כל התקדמות מצד הממשלה: "הוצאנו בעבר מכתב לשרי האוצר, התחבורה והכלכלה בו פירטנו את המלצות הוועדה בנושא, וביקשנו לראות תוצאות. משרד התחבורה אפילו גיבש תכנית עבודה לשנת 2016 לטיפול בבעיה, אך בפועל העבודה שנעשתה היא בתמצית: לא כלום". "הרעיון הוא מאוד פשוט: אם יש מחסור כזה עצום בנהגים, תעלו את רמת התנאים ואת שכרם כדי שאנשים יבואו לעבוד. יש כאן מנגנון לקוי לחלוטין, שמתחיל ונגמר בממשלה." בדיון העלו נציגי חברות התחבורה ונציגי הנהגים טענות קשות ביחס לתנאי העבודה ולהכשרות נהגי התחבורה הציבורית. הם אף הציגו את הקשיים בתהליכי הגיוס של עובדים חדשים ותיארו מצב שהוא לא פחות מבריחה המונית של נהגים קיימים מהענף: יוני קריספין, יו״ר ועד עובדי אפיקים ונהג אוטובוס באשדוד, תיאר תת-תנאים ומצוקה קשה: "70% מהנהגים החדשים שאנחנו קולטים עוזבים אחרי לא יותר משלושה חודשים. אין לנהגים איפה לעשות את הצרכים שלהם בזמן משמרת, אין לנו איפה לאכול ארוחת צהרים, אין בכלל זמן לעשות את כל אלה. אפיקים שמה לעצמה יעד להגדיל את מספר הנהגות שלה, ובשנה האחרונה הצלחנו לגייס כ-100 נהגות חדשות, אבל כולן ברחו בגלל התנאים שפשוט לא מאפשרים להן להתקיים. נהגות שרוצות לחזור מחופשת לידה פשוט לא יכולות להמשיך לעבוד כנהגות כי אין להן אפילו זמן לקחת הפסקה לשעת הנקה. נהגים לא רואים את משפחותיהם, לא מגיעים הביתה. וברור לנו שכל אחד שעוזב דופק את שאר החברים, שיצטרכו לעבוד עכשיו קשה יותר, כי אף אחד אחר לא יבוא במקומו".

יו״ר ועד העובדים של אגד, יעקב וקניש, מחה על השכר הנמוך של נהגי האוטובוס בישראל: "השכר באירופה הוא 20 יורו לשעה! 80 שקלים. שלא לדבר על התנאים הסוציאליים של הנהגים שם – התפקיד שלהם הוא אך ורק לנסוע. אצלנו הנהגים אחראים על ה-כל: חוץ מלנהוג, הם מתעסקים גם עם בטיחות הנוסעים, סדרנות, גביית התשלום, מתן שירותי מודיעין, אחראי ניקיון, אחראי מניעת הטרדות מיניות. איך מצפים ממנו לתפקד? אם אנחנו לא ניקח את עצמנו בידיים הענף הזה יתרסק לרסיסים. מתוך 500 נהגים חדשים שקלטנו בשנה האחרונה, 400 כבר עזבו." אלי בליליוס, יו״ר חברת סופרבוס העיד כי השכר הנמוך משפיע באופן ישיר על רמת הבטיחות של הנהגים: "במצב הנוכחי, בגלל שהשכר לא גבוה מספיק, אין כמעט נהג שלא עובר את ה-200 שעות בחודש. כשנהג עובד מעל 300 שעות, שזה מה שקורה כיום, זה בא קודם כל על חשבון הבטיחות של כל מי שנמצא על ובסביבת האוטובוס. וזה עוד לפני שמדברים על רמת הנחמדות שלו אחרי 12 שעות נהיגה רצופות, או רמת ניקיון האוטובוס. התחבורה הציבורית כאן נמצאת בתחתית סדר העדיפויות." אשרף פרח, נציג ועד עובדי חברת קווים בסניף רמלה-לוד סיפר כי "יותר מ-20 נהגים עזבו אצלנו רק בשבוע האחרון. אם משטרת ישראל רודפת אחרי עם קנסות ודוחות, והסדרן לא עובד כמו שצריך, ומשרד התחבורה לא דואג לתנאי ההעסקה שלי, איזה טעם יש לי לבוא ולעבוד בענף הזה?" יער אמיר, מפורום מפעילות התחבורה הציבורית הפרטיות, אמר בדיון כי מחצית מהמועמדים לתפקיד נהג אוטובוס פורשים עוד במהלך ההמתנה לאישורי המשרדים השונים. לטענתו "הבעיה היא שהסמכויות לא נמצאות אצל הרשות הארצית לתח"צ, אלא מפוזרות בין משרדים רבים ושונים.

אם לא יהיה גורם אחד שאחראי לפתרון הבעיה הזו לא נצליח לצאת מהמשבר הזה." בתגובה לטענות הקשות שהועלו, התייחסו גם נציגי המשרדים והגורמים המקצועיים בממשלה והודו באוזלת ידם. לדברי ד״ר רז דקל, מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) במשרד הבריאות, "אנחנו פוסלים רק 6-8 אחוזים מהמועמדים למשרות נהיגה. אלו שיעורים נמוכים מאוד, שקיימים בגלל הדרישה מאיתנו להילחם על כל נהג. לעומת זאת, באירופה שליש מהמועמדים נפסלים. בגלל המחסור הקשה בנהגים נכנסים כיום לתחום אנשים שהם פחות מתאימים למקצוע." אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אמר כי הניסיונות שלהם לקצר את משך ההכשרה הובילו לקיצור הקורס עצמו ברבע: מ-208 שעות לכ-150. בתגובה לטענות מצד הנהגים כי משטרת ישראל מחפשת אותם בקלקלתם ונותנת להם דוחות במקום לחברות המפעילות, אמר רוזן כי "משטרת ישראל איננה אחראית לפיקוח על החברות עצמן, אלא אנחנו. ולצערי אנחנו עושים את זה בצורה בינונית מינוס. יש בסה"כ 2.5 מפקחים על כל התחבורה הציבורית והרכב הכבד בישראל ואין להם אפשרות אמתית לטפל בכל הליקויים הקיימים". בעקבות הטענות של הנהגים על אי שמירה על תנאי העסקתם, ביקש ח"כ חנין לקבל בכתב מהמשטרה ומאגף הרישוי במשרד התחבורה פירוט בנוגע למעקב שלהם על הנושא: מתי נעשה כזה מעקב, באיזו חברה נערכה הבדיקה ומה היו ממצאיה.

הראל שליסל, נציג משרד האוצר בדיון, גלגל את האחריות בחזרה לחברות ולמשרד התחבורה בטענה כי "יש בעיה בתהליך הגיוס של הנהגים".

דרור גנון, מנהל אגף בכיר לתכנון, רישוי ותפעול תח"צ במשרד התחבורה העביר את האשמה לרשויות המקומיות: "הרשויות לא רוצות לתת לנו תשתיות ורוצות רק לקחת מאיתנו את מה שיש". גנון טען כי הוא נמצא בדעה אחת עם הנהגים ופועל לפתרון כלל הבעיות שהועלו בדיון, אך טען כי "אני לא מאמין שהבעיה היא רק בשכר".

גיל יעקב, מנכ"ל ארגון 15 דקות של צרכני התחבורה הציבורית בישראל אמר בדיון כי: "המחסור בנהגים מוזכר כל כך הרבה עד שהפך להיות איזו מנטרה, אבל ההתנהגות של משרד התחבורה ומשרד האוצר מעידה שאין משבר כלל. כל עוד אין לזה אבא ואמא במשרד התחבורה וכל עוד זו תמשיך להיות העבודה של אותם אנשים זה לא ייפתר". יעקב הוסיף כי "רק לאחרונה נודע שאגד בירושלים לא עומדים ב-12% מדרישות השירות, וזה בעיקר בגלל המחסור בנהגים. יש מיפוי של משרד התחבורה שמראה שיש מחסור ב-1800 אוטובוסים ועוד יותר נהגים כדי לעמוד בדרישות השירות הקיימות. ולא רק בירושלים החברות לא עומדות בדרישה: למעלה מ-200 ישובים לא מקבלים שירות בהתאם לדרישה הקיימת, וב-99 ישובים אין שירותי תחבורה כלל." ח״כ יעקב אשר וח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אשר נכחו שניהם בדיון הגיבו לטענות הקשות שהעלו נציגי החברות והנהגים וקראו לממשלה לפעול לפתרון המשבר. "זה אינטרס של הממשלה להשקיע בנהגים שמחזיקים את חייהם של כ-50 אנשים למרחקים רחוקים וקצרים", אמר ח"כ אשר. ח״כ מקלב הדגיש כי "בתחום המחסור בנהגים ברור איך ניתן לשפר את המצב - רק צריך שיתוף פעולה בין כל משרדי הממשלה. אבל מהדיון הזה לא ברור כלל מי כאן הכתובת".

ח"כ חנין סיכם את הדיון ואמר: "יש בישראל אלפי אנשים שמסתובבים עם רישיון לאוטובוס שלא עובדים באוטובוס. הבעיה הגדולה עוד יותר היא שיש אלפי אנשים שכבר עובדים היום באוטובוס אבל מחר הם לא יהיו שם. אי אפשר לעבוד בצורה שלא מכבדת את הנהגים, שאין להם אפילו תאי שירותים בתחנות המוצא והיעד ובמסופים. אם לא ניתן לנהגים תנאים מינימליים, גם אם ההכשרה תימשך רק שעתיים ותיעשה בהתכתבות, אף אחד לא ירצה לעבוד כנהג אוטובוס".

ח"כ חנין קרא למשרדי האוצר והתחבורה להכניס את תנאי הנהגים ושכרם למכרזים שהם מוציאים כנקודות זכות ולהעלות את מספר הנקודות במכרזים הקשורות לנהגים משלוש נקודות ל-15. יו"ר הוועדה ביקש להעביר לשר התחבורה, ישראל כץ, ולמנכ"לית משרדו, קרן טרנר, מסר ברור לפיו "כל הפרויקטים של התחבורה הציבורית הולך להיתקע וכבר נתקע בפועל בגלל המחסור בנהגים"