ביהמ"ש: האישה חטפה את שלושת ילדיה לרוסיה ועליה להחזירם לישראל. ברוסיה בוחנים האם להיענות להחלטה. פרשיה דרמטית של חטיפת שלושה ילדים קטינים לרוסיה על ידי אמם - נדונה לאחרונה בביהמ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה.

כלים
עוה"ד שירי רובינס גולן
עוה"ד שירי רובינס גולן

שני בני הזוג הם ילידי מדינות שונות מחבר העמים, שהכירו רק לאחר עלייתם ארצה. לדברי עוה"ד שירי רובינס גולן המייצגת את אבי הילדים, נדהם האב לגלות בוקר אחד כי ילדיו נלקחו לרוסיה, ללא ידיעתו, במשך למעלה מחודש ימים לא זכה לדבר עימם או לקבל כל מסר על שלומם. לדברי הבעל, האישה סיפרה לו כי היא לוקחת את הילדים לאמה, המתגוררת בעיר סמוכה, אך לשם כך הצטיידה במספר רב של מזוודות, דבר שנראה היה תמוה.

לאחר מספר ימים בהם מיאנה לשוב לביתם, הודיעה האישה לבעל כי היא ברוסיה עם ילדיהם וכי אינה מתכוונת לחזור ארצה. בדיקה העלתה כי כרטיסי הטיסה נקנו מכרטיס האשראי של הסבתא וכי האישה הודיעה מראש למקום העבודה על כך שהיא מתפטרת ביום החטיפה. בנוסף על כך משכה האישה סכומי כסף גדולים מהחשבון המשותף של בני הזוג.

משנודע לו הדבר, הגיש האב תלונה במשטרה נגד אשתו ואמה, ופנה לעזרתה של עוה"ד רובינס גולן, אשר הגישה בשמו תביעה להכרזת המקרה כחטיפת ילדים על פי אמנת האג, וכן למתן פס"ד הצהרתי כי הילדים הם תושבי ישראל ועל האם להשיבם ארצה לאלתר. לדברי עוה"ד רובינס גולן, אמנת האג מפרטת בצורה רחבה ביותר באילו מקרים תוגדר הגירה של אחד ההורים עם ילדיו כחטיפה, ובאיזה לא.

כמה מהקריטריונים נוגעים למשך הזמן בו שהו הילדים במדינה ממנה היגרו, בלי קשר למקום הולדתם, לידיעה ולהסכמת 'ההורה הנחטף' (ההורה שנותר בארץ המוצא), למעבר הילדים לארץ אחרת, לתכנון מוקדם של החטיפה תוך הסתרת העניין מבן הזוג הנחטף – ועוד.

כב' השופטת איילת גולן תבורי מביהמ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה קיבלה בימים אלה את בקשתו של הבעל להכיר בילדיו כעומדים בקריטריונים של אמנת האג, והוציאה פס"ד הצהרתי לפיו הילדים הם תושבי ישראל ועל האישה להשיבם לישראל. הרשות האחראית על יישום אמנת האג בירושלים קיבלה את החלטת ביהמ"ש ומסרה אותה למקבילתה ברוסיה.

לדברי עו"ד רובינס גולן, בימים אלו נמסר מהרשות כי שלטונות רוסיה, החתומים על אמנת האג, החלו לטפל במקרה ואף יצרו קשר עם האם החוטפת.