ברגעיו האחרונים של אובמה כנשיא ארצות הברית הוא "זכה" לטפס לראש הנושאים שמעוררים שיח רשת אלים בעקבות טוקבקים המשלבים את שמו עם אמירות גזעניות, קללות ומילים פוגעניות שמתייחסות בחלקן למוצאו ולרעייתו מישל אובמה.

כלים
הרשת נפרדת מאובמה בלעג, קלס, ביטויי אלימות וגם גזענות
הרשת נפרדת מאובמה בלעג, קלס, ביטויי אלימות וגם גזענות

על פי נתוני הסטארטאפ הישראלי Spot.IM המפעיל את מערכת הטוקבקים ביותר ממיליארד דפים בעולם, חל בחודש האחרון זינוק חד בטוקבקים האלימים שחצו את הרף ונדרשה מחיקתם. המובילים הם הטוקבקיסטים האמריקאים שגילו את העוינות הגדולה ביותר והמערכות נדרשו למחוק 7% מתוכן, לעומת ממוצע של 4.5% מחיקות עד לפני הבחירות בארה"ב. מיד אחריהם הגולשים הרוסים ש-6% מהתגובות שכתבו על אובמה נמחקו. גם הישראלים לא נותרים הרבה מאחור עם שיעור מחיקות של קרוב ל-4% ואילו האירופאים מגלים עידון יחסי עם 2% בלבד של טוקבקים שצונזרו מכלל אלו שהתייחסו לנשיא אובמה.

לדברי נדב שובל, מנכ"ל החברה: "כדי להקטין את האלימות ברשת מערכת הטוקבקים של Spot.IM יודעת לזהות גולשים שמציתים שיח אלים או מלבים אותו ומסננת את פעילותם, גם אם הם עוברים מאתר לאתר וסבורים שהם פועלים באנונימיות. זאת מאחר והפיתוח מותקן באתרי חדשות ותוכן שונים מה שמאפשר לעקוב אחר אותם גולשים שמשוטטים באינטרנט כדי לדרדר שיחות לקווים אלימים. בתקופה האחרונה גוברת הדרישה ברחבי העולם לריסון אלימות ברשת ומניעת פרסום תוכן פוגעני. כשאין זיהוי של הגולשים בשמם האמיתי כמו ברשתות החברתיות חלקם מרשים לעצמם להיות אלימים יותר מבחינה מילולית ויש יותר צורך בפעולות סינון."

במערכות ניהול הטוקבקים של Spot.IM הושקעו 13 מיליון דולר. הפיתוח מותקן ב- 5,400 אתרים פעילים בארה"ב, אירופה וישראל, בניהם אתרי חדשות מהגדולים בעולם כולל Forbes, Time, AOL, HuffingtonPost ועוד, המסכמים יחד כניסות מ-410 מיליון מחשבים ומוצרי מובייל שונים בכל חודש ו- 4 מיליארד צפיות בכל יום.