הסטוריה במכבי שירותי בריאות: לראשונה מאז שנת 1940 התאגדות עובדים ב"מכבי" זהו בהחלט תקדים: אמש , 18.1.2017 קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי מאות עובדי רשת בתי המרקחת מבית מכבי רשת מכבי פארם מאוגדים וכי על הנהלת קופת חולים מכבי לנהל משא ומתן עם ההסתדרות הלאומית להשגת הסכם קיבוצי.

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

החלטת כב' השופטת קרן כהן הינה תקדימית נוכח העובדה כי במשך שנים, התנגדה הנהלת "מכבי" לכל ניסיון של עובדיה להתאגד כמו גם במקרה זה בו מאבק העובדים וההסתדרות הלאומית נמשך כבר כשנתיים. וכך כאמור, לראשונה, בפסיקה יוצאת דופן מקבל בית הדין האזורי לעבודה את עמדת ההסתדרות הלאומית וקובע כי ההסתדרות הלאומית הינה ארגון העובדים היציג בקרב עובדי "מכבי פארם" – עובדי רשת בתי המרקחת של מכבי שירותי בריאות.

"לאחר ששקלנו את טענות הצדדים מצאנו כי המבקשת הוכיחה שהיא ארגון העובדים היציג בקרב עובדי רשת מכבי פארם"

בטי לוי, יו"ר האג"מ בהסתדרות הלאומית: זהו הישג משמעותי פורץ דרך אשר מבהיר לכלל עובדי מכבי שירותי בריאות כי תם עידן הפחד, תמה תקופת החושך ומעתה על הנהלת מכבי לנהל משא ומתן לקראת חתימת הסכם קיבוצי בעבור עובדי מכבי פארם.

פסיקה זו מחזקת את כלל ציבור עובדי מכבי ומעניקה רוח גבית ורשת ביטחון משמעותית לאלפי עובדי מכבי שירותי בריאות לדבוק ברצונם להקמת ועד עובדים ולהמשיך ולהצטרף כחברים להסתדרות הלאומית." בית הדין האזורי לעבודה בפסק דין מקיף בוחן את יציגותה של ההסתדרות הלאומית הן במכבי פארם והן במגה לאב (המעבדה המרכזית של מכבי שירותי בריאות). בשניהם מבהיר בית הדין לעבודה כי ההסתדרות הלאומית עמדה בדרישת השליש על פי חוק!

אולם בית הדין מכיר כיחידת מיקוח נפרדת כאמור ברשת בתי המרקחת מכבי פארם. בפסיקתו מבהיר בית הדין כי "אין להכביר במילים על חשיבותה של זכות העובדים להתארגן במקום עבודה ". בית הדין מבהיר כי "מצב של אי הכרה בעובדי רשת מכבי פארם...כיחידת מיקוח נפרדת תוביל לאי מימוש זכות ההתארגנות במשיבה ובכך תיגרם פגיעה בלתי מידתית בעובדים ובזכותם היסודית להתארגן"

בית הדין מבהיר כי "לא מצאנו פגמים מהותיים בטפסי ההצטרפות" ובכך למעשה שומט את כלל טענות הנהלת מכבי בנוגע לטפסי ההצטרפות.

עו"ד רן קונפינו, מנהל המחלקה המשפטית בהסתדרות הלאומית: "אני מברך על החלטתו האמיצה של בית הדין לעבודה , המאפשרת לעובדי רשת מכביפארם לממש את רצונם וזכותם החוקתית להתאגד תחת כנפיה של ההסתדרות הלאומית. אני משוכנע כי וועד עובדי מכבי כל עובדי מכבי שירותי בריאות, כי יזכו גם הם לממש, גם הם, את רצונם להתאגד בקרוב !

עו"ד רוית קרן ועו"ד יאיר דוד ייצגו את ההסתדרות הלאומית.