ייצוגית נגד א.ל.מ. מוצרי חשמל: "לא שילמה זכויות עובדים על בונוסים - בניגוד לחוק" שלושה עובדים ביקשו לקבל את מלוא זכויות העובד המגיעות להם מחברת "א.ל.מ סחר 2000 בע"מ" לאחר שפוטרו מהחברה. ב- א.ל.מ. דחו את בקשתם על הסף, ובתגובה הגישו השלושה, באמצעות פרקליטם עו"ד גיא גונן ממשרד עורכי הדין גונן ושות', תביעה ייצוגית בשם 600 עובדי החברה. לדברי עו"ד גונן, החברה שילמה לעובדים זכויות סוציאליות, כמו פנסיה, פיצויים ופידיון חופשה ועוד - רק על סמך שכר הבסיס הנמוך אותו קיבלו מהחברה, ומבלי להתחשב בעמלות על המכירות שהיוו חלק נכבד משכרם – בניגוד לפסיקה.

כלים
עו"ד גיא גונן, דיני עבודה
עו"ד גיא גונן, דיני עבודה

הפסיקה שהתקבלה בבית הדין הארצי לעבודה קבעה קריטריונים מתי בונוסים ועמלות מכירה - המתווספים לשכר הבסיס – יכללו כשכר לפיו משולמות זכויות העובדים. לטענת עו"ד גונן, חברת אלמ מתעלמת מפסיקה זו – ומשלמת לעובדים רק על סמך שכר הבסיס הנמוך.

התביעה הועמדה על סכום של 9 מיליון שקלים, ונדונה בימים אלה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

התביעה הוגשה בשמם של 600 עובדים של חברת "א.ל.מ סחר 2000 בע"מ", שהועסקו על ידי החברה כמוכרים בסניף תל חנן ובסניף קריית אתא. בתביעה נטען, כי חברת א.ל.מ לא חתמה עם התובעים על הסכם העסקה, ולא נתנה בידם הודעה לעובד על תנאי עבודה.

לדברי עו"ד גונן, התובעים סיכמו עם תחילת העסקתם בחברת א.ל.מ על גובה שכר בסיס, אך לטענתו, החברה פיצלה בתלוש השכר את הסכום המוסכם לשכר בסיס ולשעות נוספות גלובליות, ולמעשה כלל לא שילמה לעובדים שכר עבור שעות נוספות אותן עבדו. "אמנם בתלוש השכר מופיעה שורה של שעות נוספות גלובליות, אולם גם החברה התייחסה לשכר היסוד בתוספת שעות נוספות, כשכר בסיסי של התובעים", טוען עו"ד גונן.

לדברי עו"ד גונן, העובדים היו מוכנים לקבל שכר בסיס נמוך, בהסתמך על כך ששכרם יהיה בנוי על עמלות מכירה גבוהות. "אלא שהחברה", טוען עו"ד גונן, "לא כללה את העמלות ששולמו לתובעים בסכום השכר לצורך תשלום שעות נוספות, תשלומים סוציאליים, בחישוב השכר לצורכי פיצויים ובכלל - לחישוב תעריף שכר ליום או תעריף שכר לשעה".

בנוסף לתביעה הייצוגית – הוגשו שלוש תביעות אישיות - בנוסף לתביעה הייצוגית הגישו שלושה מעובדי א.ל.מ תביעות אישיות נגד החברה, באמצעות עו"ד גונן. בתביעות אלה נטען כי החברה העסיקה את העובדים שעות עבודה רבות. המתכונת הבסיסית של שעות עבודתם היתה שבועיים רצופים העסקה של שבעה ימים בשבוע, 9 שעות בימי חול, 5 שעות בימי ו' ובמוצאי שבת - 5 שעות.

על פי התביעה, בכל שבוע שלישי, התובעים הועסקו שישה ימים בשבוע, כשהיום השישי הנו או יום ו' או מוצאי שבת.

בפועל, טוען עו"ד גונן, התובעים הועסקו שעות רבות מעבר לשעות התקן שנאמרו להם מראש. בנוסף, טוען עו"ד גונן, החברה נהגה לקיים כארבע פעמים בשנה מבצעי מכירות, שאותם כינתה "קרנבל" (מבצעים לפני ראש השנה ולפני פסח, מבצע לקראת סוף שנה ומבצע באמצע השנה. כל תקופת מבצע נמשכה כחודש). לצורך מבצעי ה"קרנבל" החברה שכרה ביתנים בגני התערוכה בתל אביב, אך קיימה את מחירי המבצע גם בסניפים - כך שעובדי החברה בכלל והתובעים בפרט, הועסקו בתקופת המבצעים כ – 12 שעות ביממה, חלקם אף נדרשו לנסוע לתל אביב ולעבוד בביתן הנתבעת שבגני התערוכה. לדברי עו"ד גונן, החברה נמנעה מלשלם לעובדים תשלום מוגדל על שעות נוספות, לא על עבודה בימי שישי ושבת - וזאת בניגוד לחוק.

כמו כן נטען, כי הזכויות הסוציאליות שניתנו לעובדים נגזרו רק משכר הבסיס והשעות הנוספות הגלובליות, ולא מהשכר המלא של העובדים – וגם זאת בניגוד לחוק ולפסיקה.

כמו כן נטען בתביעה כי א.ל.מ. לא חתמה עם העובדים על חוזה ובו מצויינים תנאי העבודה, וכמו כן, נמצאו ליקויים בעריכת תלושי השכר שלהם.

א.ל.מ דחתה את טענות העובדים מכל וכל

לפני הגשת הבקשה לאישור תביעות העובדים כתביעה ייצוגית, פנה עו"ד גונן בשם שלושת העובדים לא.ל.מ במכתב דרישה ובו הועלו דרישותיהם, אך החברה דחתה מכל וכל את טענות העובדים שעלו ממנו. לפיכך, הגיש עו"ד גונן בקשה לתובענה ייצוגית לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

בבקשה טוענים התובעים, באמצעות עו"ד גונן, כי החברה התייחסה לכל עובדי השיווק - לרבות העובדים שמוזגו מחברת א.ל.מ. דיוטי פרי בע"מ, והעובדים שמוזגו מחברת בסט בי בע"מ - כפי שהתייחסה אליהם, ולכן כל עילות התביעה שהוצגו על ידם חלות על כל עובדי הקבוצה. זאת, כאשר שלושת התובעים בתביעות האישיות ראויים לשמש כנציגיהם של הקבוצות המפורטות בתביעה הייצוגית.

כמו כן, טוען עו"ד גונן כי קבוצת העובדים בתביעה הייצוגית כוללת את כלל העובדים שהיו מועסקים על ידי א.ל.מ בכל אחת מ- 7 השנים שקדמו ליום הגשת הבקשה לאישור התביעה הייצוגית לבית הדין, וכן כל העובדים שפוטרו או התפטרו, סיימו את ההתקשרות עם החברה וקיבלו פיצויי פיטורים ב -7 השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה לאישור התביעה הייצוגית.

הכוונה היא לאותם עובדים בפרק הזמן המתואר, שהיו זכאים לקבל עמלה - והנתבעת לא כללה את העמלה בשכרם לצורך חישוב התשלומים השונים עם סיום עבודתם - ההפרשה לפנסיה, פיצויי הפיטורים, פדיון חופשה ושאר הזכויות הסוציאליות של העובדים.

בבקשה לתביעה הייצוגית שהוגשה בשם 600 עובדי א.ל.מ, באמצעות עוד גונן, מתבקש בית הדין להורות לחברה לספק נתונים על אודות חברי הקבוצות השונות בחברה, ולהורות לה להמציא את המסמכים ואת הנתונים לחישוב ולכימות הסעדים הנתבעים.

"בית הדין הנכבד מתבקש לקבוע כי הנתבעת פעלה שלא כדין, כאשר לא צירפה לסכום השכר לצורך התשלומים הסוציאליים לעובדים - העברות לקרן פנסיה, תשלום פיצויי פיטורים ותשלום פדיון ימי חופשה בסיום יחסי עובד מעסיק - את סכום העמלות החודשי הממוצע כנדרש על פי דין", כותב עו"ד גונן בבקשתו.

הסעדים הנתבעים בתביעה הייצוגית הם: בסעיף ההפרשה לפנסיה - 4,105,080 שקלים; בסעיף הפרש פיצויי הפיטורים - 4,072,500 שקלים; בסעיף הפרש פדיון ימי חופשה –163,830 שקלים. סך התביעה הייצוגית נגד חברת 'א.ל.מ 2000 סחר בע"מ' עומדת על 9,007,743 שקלים. התביעה נדונה בימים אלה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

עו"ד גיא גונן עוסק בדיני עבודה www.magenlaoved.co.il