בכירי המכון הישראלי לדמוקרטיה על רקע ההסלמה המסתמנת לקראת פינוי עמונה: "יש לאפשר מחאה חוקית, ועל מנהיגי המחאה לשמור על גבולותיה ולומר לא לאלימות!" לקראת פינויו הצפוי של מאחז עמונה והדיווחים האחרונים על קריאה להתבצרות ביישוב, קוראים ראשי המכון הישראלי לדמוקרטיה: יוחנן פלסנר, נשיא המכון, פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא במכון ופרופ' ידידיה שטרן, סגן נשיא במכון למנהיגי המדינה: "יש לשמור על זכות המחאה וחופש הביטוי גם של מתיישבי עמונה המצויים בשעה לא פשוטה במישור האישי.

על ידי יעקב (נוצר על ידי מעלה היצירה) [CC BY-SA 3.0], באמצעות ויקישיתוף
על ידי יעקב (נוצר על ידי מעלה היצירה) [CC BY-SA 3.0], באמצעות ויקישיתוף

מחאה וחופש הביטוי הינן זכויות יסוד בדמוקרטיה ועלינו לכבד אותן, בדיוק כפי שעלינו לכבד החלטות בית המשפט". במכון מבהירים כי "מחאה הינה חוקית, כל עוד יש בה כדי להשפיע ולשכנע. היא פסולה כאשר היא כופה את רצונם של המוחים ומסכלת ביצוע של החלטה חוקית. על מנהיגי המחאה לשמור על גבולותיה ולוודא שאינה נגררת למחוזות אלימות או מנסה לסכל את החלטת בית המשפט".

עם ניסוח חוק ההסדרה הביע המכון הישראלי לדמוקרטיה התנגדות נחרצת להצעת החוק וקבע כי מדובר במהלך פסול שאף עלול לפורר את התשתית המשפטית של מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, כפי שנקבעה על ידי בית המשפט העליון לאורך השנים. במכתב שנשלח לראש הממשלה ושרי הקואליציה, ציינו במכון כי חוק ההסדרה מהווה "מהלך העומד בסתירה בוטה לחוק הבינלאומי ולהתחייבויות של מדינת ישראל. הצעת החוק תנציח אפליה ותביא לפגיעה חמורה ובלתי חוקתית בזכות הקניין של התושבים הפלסטינים, ובמקביל תקבע בקהילה הבינ"ל את מעמדה של ישראל כמספחת את השטחים".