כלבי סיוע לילדים חולי ניוון שרירים לא מורשים להיכנס לבתי ספר ובתי חולים. בדיון שעסק בכלבים המסייעים לילדים חולי ניוון שרירים עלה כי בעוד משרד המשפטים הסדיר בתקנותיו את השימוש בכלבי שירות - משרדי הבריאות, הרווחה, התחבורה והחינוך לא עשו זאת, ופעמים רבות הילדים לא מורשים להכניס את כלביהם למוסדות ציבור.

כלים
ח"כ יפעת שאשא ביטון: "דורשים מהמשרדים תיקון מידי של התקנות, כל עיכוב משמעו פגיעה בילדים"
ח"כ יפעת שאשא ביטון: "דורשים מהמשרדים תיקון מידי של התקנות, כל עיכוב משמעו פגיעה בילדים"

יותם בן השש שהגיע לדיון עם כלבו: "פלוטו עוזר לי לנעול נעליים ולעלות מדרגות". יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון: "דורשים מהמשרדים תיקון מידי של התקנות, כל עיכוב משמעו פגיעה בילדים"

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (ג') דיון בנושא 'סיוע לילדים עם מוגבלות פיזית באמצעות כלבי שירות'. הדיון שהתקיים במסגרת היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות שצוין בכנסת, עסק בהסדרת תחום כלבי השירות, המשמשים באופן יום יומי ילדים עם מוגבלויות, בהם חולי ניוון שרירים ואחרים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הדיון: "החלטנו על קיום הדיון בעקבות ביקור שלנו בעמותת 'צעדים קטנים', שם נחשפנו לסוגיה. על פניו נראה לנו שהכול תחת מטריה אחת. אנחנו רואים עיוורים עם כלבי נחייה ונדמה לנו שהתחום מוסדר. בפועל כלבי שירות לילדים עם מוגבלויות, המאפשרים לילד להתמודד עם המוגבלות בצורה יותר טובה, מבחינה רגשית ופיזית עדיין לא מוכרים, והחלטנו לקיים את הדיון כדי להביא לשינוי בתחום".

ברק כהן מולקנדוף, המרכז להכשרות כלבי שירות: "אין שום גוף שמרכז את התחום הזה, כלבי השירות לא זוכים לאותו החוק שכלבי הנחייה זוכים לו".

אילן פרומקין, מאלף כלבי שירות: "תהליך ההכשרה מאוד ארוך. שאלתם קודם איפה הכלבים והם כאן לצד הילדים, זה בדיוק מה שאנחנו רוצים, שיתנו את השירות עם כמה שפחות מבוכה ובלי שום הפרעה".

בדיון לקחו חלק אנשי עמותת 'צעדים קטנים', הורים לילדים חולי ניוון שרירים שהקימו את העמותה לאור צרכי ילדיהם, ובמטרה לשפר את איכות ואורח חייהם. במהלך הדיון הוצג סרטון המראה כיצד הכלבים מסייעים לילדים בסביבתם הטבעית ובכל שעות היממה.

טלי קפלן, מנכ"לית 'צעדים קטנים' ואם לילד המלווה בכלב שירות: "הליך ההכשרה הראשון שארך שנתיים הסתיים לאחרונה והכלבים החלו ללוות את הילדים. כרגע אנחנו צריכים לוודא שהם יכולים להיכנס למקומות ציבורים, לבתי הספר. היום זה קורה חלקית, במשרד החינוך לא הייתה התייחסות לכלבי שירות, כך גם במשרד החקלאות, הרווחה ומקומות נוספים".

בדיון לקחו חלק גם ילדים שלוו בידי כלביהם. יותם בן השש סיפר על הסיוע לו הוא זוכה מכלבו: "פלוטו עוזר לי לעלות במדרגות, להרים דברים, לנעול נעליים. הוא גם עוזר לי במשחק בהפסקות, גם עם חברים".

אפרת אליאני רוסק, אימו של יותם סיפרה על הסיוע: "לשמחתנו בית הספר אפשר לנו את הכנסת הכלב והוא מלווה את יותם בבית הספר, בפעולות היומיומיות, מביא לו נעליים. הוא זוכה לעצמאות כאשר הוא אחראי על הטיפול בכלב. זה מעצים את תחושת העצמאות שלו. לאחרונה פגשתי את מורתו לספורט שסיפרה לי שלאחר תרגיל היא שאלה אותו האם להרים אותו והוא ענה שהוא יכול לבד, וקם בעזרת הכלב. לצד כך אני צריכה להתקשר למקומות לשאול האם ניתן להכניס את הכלב, יש מקומות שלא מאפשרים בשל אי ההסדרה, כך אחד מבתי החולים לא אפשר לנו להכניס, ומטבע הדברים אנחנו מבקרים רבות בבתי חולים".

לילך אילון-רפל, יועצת משפטית בעמותת צעדים קטנים: "לעניין בית הספר הילד נתון לחסדי המורה והמנהלת, ויותר מזה לחסדי ההורים. אין עיגון רשמי של משרד החינוך אז כל הורה יכול לומר הילד שלי מפחד מכלבים, ואז המורה צריכה להכריע בין ילד אחד לשני. צריך הסדרה בחוזר מנכ"ל".

עו"ד גילת בן זקן, נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים: "העובדה שכל נושא חיות שירות מוסדר בחקיקה לא ידועה לכולם. ההתאמות נכנסו לתוקף ב-2013, הן מאפשרות כניסת הכלבים לכל גוף שנותן שירות ציבורי ודורש ביצוע התאמות מצד הגופים".

בן זקן הוסיפה כי הפער נובע כתוצאה מתקנות גופים ספציפיים שאינן מעודכנות: "יש תקנות ספציפיות למשרד הבריאות, התחבורה, החקלאות ואחרים, למשל יש תקנות מסוימות שנוגעות לבתי אוכל ובריכות, שם רק כלבי נחייה מוכרים. אלה תקנות ישנות יותר שלא הכירו את הנושא של כלבי שירות. פנינו למשרדים הללו באוגוסט כדי שיעדכנו את התקנות שלהם, הם ביקשו לבחון זאת במסגרת תיקון רחב יותר שיעשו לתקנות. פנינו גם למשרד החינוך לתיקון חוזר המנכ"ל שיאפשר את כניסת הכלבים, התשובה שקיבלנו שזה נמצא בבדיקה והועבר למחלקה הרלוונטית לבחינה. אנחנו גם בשיג ושיח עם רב הכותל בנושא. כמו שראינו אין שום סיבה להבחנה. אם נחכה לטיפול הכוללני אנחנו פוגעים בזכויות של אנשים עם מוגבלות".

פנינה אלתר, ממונה פיתוח פדגוגי בחינוך מיוחד, במשרד החינוך: "לא הכרנו את העניין, נבחן ונקדם זאת, יש לזה הרבה השלכות. אנחנו צריכים לבדוק את זה מול כל הגורמים ולבנות את ההתאמה".

אורנה יוגב, מנהלת אגף השיקום במשרד הרווחה: "לעניין הכשרת הכלבים וההשתתפות בעלויות מזון שאנו נותנים לכלבי נחייה אנו בעד לתת גם לכלבי שירות אך יש לעשות זאת בצורה מסודרת. פגשנו את משרד המשפטים כדי לקדם את הנושא ולהסדיר זאת, ניתן את חלקנו, בין אם זה תקציבים נוספים".

ח"כ נורית קורן, שהייתה אחת היוזמים של ציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות בכנסת: "אנחנו לא מבינים מה הקשיים של בעלי מוגבלות, בשלב מסויים היה לי שיתוק חלקי, לא ראיתי בעין אחת, פחדתי לחתל את התינוקת שלי. אני מעריכה את האנשים האלה, אנחנו צריכים להביא אותם לשוק התעסוקה ולהוות חלק מהחברה".

ד"ר בוריס יעקובסון, נציג משרד החקלאות: "לגבי האגרות הקשורות אלינו, אנחנו צריכים הגדרה ברגע שהדבר יוגדר ככלב שירות בתקנות לא תהייה בעיות להשוות את התנאים לכלבי נחייה".

ח"כ שאשא ביטון סיכמה את הדיון: "אני מבקשת ממשרד המשפטים לקבל סטטוס בעוד חודש לגבי התקדמות הפניות למשרדים השונים. אנחנו נוציא פניות למשרדים הרלוונטיים כדי שיתחילו לקדם את השינוי ולהחילו לגבי כלבי שירות בדומה לכלבי נחייה. אם יש צורך בתיקון חקיקה אבקש עדכון ונעשה זאת. נבקש ממשרד הרווחה עדכון תוך 3 חודשים לגבי מימון ההכשרה של הכלבים והשתתפות במימון מזון. גם ממשרד החינוך נבקש עדכון לגבי הסדרת הכנסת הכלבים. לא נמתין לתיקון רחב של המשרדים, אנו דורשים תיקון מידי של ההנחיות הרלוונטיות כל יום שהדבר מתעכב פוגע בילדים".