תוצאות המחקר הבין-לאומי פיזה מרץ 2015 פערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי משרד החינוך: התחלנו ביישום התקצוב הדיפרנציאלי שמוביל לצמצום פערים. פירותיו כבר ניכרים בתוצאות המיצ"ב של תשע"ו במשרד החינוך מדגישים: "הפערים החברתיים-כלכליים בין אוכלוסיות מרקע גבוה לרקע נמוך עדיין משמעותיים וגבוהים. המשרד מנהיג מדיניות ברורה של צמצום פערים שתבטיח הזדמנות שווה לכל ילדה וילד.

כלים
תקצוב דיפרציאלי בחינוך
תקצוב דיפרציאלי בחינוך

בהתאם לזאת, המשרד מיישם זו השנה השלישית את מודל התקצוב הדיפרנציאלי, אשר מקצה לטובת התלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך יותר שעות לימוד. יישום המודל מצביע על כך, שהפערים בין התלמידים מרקע גבוה לרקע נמוך הצטמצם, כפי שעלה מנתוני המיצ"ב האחרונים של תשע"ו. אנו מקווים כי מגמה זו תתחזק ובהמשך תבוא לידי ביטוי גם במבחנים הבינלאומיים הבאים".

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) מתכבדת להציג את הממצאים העיקריים בישראל מהמחקר הבין-לאומי פיזה מרץ 2015. פיזה הוא המחקר המקיף, החשוב והחדשני ביותר הנערך כיום בתחום החינוך. מחקר זה נערך על ידי הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (ה-OECD), במחזוריות של אחת ל- 3 שנים. התלמידים שנבחנו הם בני 15, מרביתם בכיתה י'.

מצ"ב בקובץ נפרד – תקציר הדו"ח הדוח המלא וחומרים נוספים נמצאים באתר האינטרנט של ראמ"ה בקישור: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Rama/MivchanimBenLeumiyim/PISA_2015.htm פערים חברתיים משמעותיים: ברשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) מציינים, כי פיזור הציונים בישראל הוא מהגדולים ביותר מבין המדינות המשתתפות והגדול ביותר בין מדינות החברות ב-OECD. הפערים העיקריים עולים כאשר משווים תלמידים משני מגזרי השפה (דוברי עברית ודוברי ערבית) וכאשר משווים תלמידים מרקע חברתי-תרבותי-כלכלי שונה.

1. פערים בין מגזרי השפה (דוברי עברית ודוברי ערבית) הפערים קיימים בין מגזרי השפה (דוברי עברית ודוברי ערבית). ממצאי המחקר מצביעים על כך כי הישגיהם של דוברי העברית גבוהים ממשמעותית מאלה של דוברי הערבית בשלושת תחומי האוריינות. הפער בין הממוצע של דוברי עברית והממוצע דוברי ערבית עומד על 87 נק' באוריינות מדעים, 116 נק' באוריינות קריאה ו-104 נק' באוריינות מתמטיקה. כאשר בוחנים תלמידים מכל אחד ממגזרי השפה בנפרד נראה כי הישגיהם של דוברי העברית דומים לממוצע ה-OECD והישגיהם של דוברי הערבית נמוכים משמעותית מממוצע ה-OECD ודומים לאלה שמוצאים במדינות מתפתחות דוגמת אינדונזיה.

[cid:image001.png@01D24F12.37939470] מפה הגרף – ישראל לפי מגזרי שפה כחול: מגזר דוברי עברית § צהוב: ממוצע ה- OECD § ירוק: מגזר דוברי ערבית § אדום: כלל ישראל (דוברי עברית ודוברי ערבית יחד) [cid:image002.jpg@01D24F12.37939470] 2. פערים לפי רקע חברתי-תרבותי-כלכלי בתוך החברה הישראלית ובתוך המגזרים: בשלושת תחומי האוריינות נמצאו פערים ניכרים בין תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי – במחזור 2015 הפערים בהישגים בין תלמידים מרקע גבוה לתלמידים מרקע נמוך עומדים על 91 נקודות במדעים, 89 נקודות בקריאה ו-87 נקודות במתמטיקה. ככלל, לאורך השנים הפערים נותרו כמעט ללא שינוי.

בקרב תלמידים דוברי עברית הפערים בהישגים בין תלמידים מרקע גבוה לתלמידים מרקע נמוך דומים לפערים בקרב כלל האוכלוסייה - 94 נקודות במדעים, 87 נקודות בקריאה ו-84 נקודות במתמטיקה.

בקרב תלמידים דוברי ערבית הפערים קטנים יותר ועומדים על 31 נקודות במדעים, 22 נקודות בקריאה ו-32 נקודות במתמטיקה.

יודגש כי במחקר פיזה, בניגוד למחקרים אחרים, הפערים בהישגים בין תלמידים דוברי עברית ותלמידים דוברי ערבית נותרים משמעותיים גם כאשר משווים תלמידים מרקע דומה.

[cid:image003.png@01D24F12.37939470]

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.