"הממשלה חייבת להביא את הסכם TISA לאישור הכנסת. לא ייתכן שממשלת ישראל תחתום על הסכם סחר ענק, עם השלכות אדירות על הכלכלה הישראלית, עם השלכות על הדמוקרטיה והמנהל התקין של המדינה, בלי לשתף את הציבור".

כלים
רכז הפעילות המקומית של המשמר החברתי, יוסי צרפתי
רכז הפעילות המקומית של המשמר החברתי, יוסי צרפתי

כך אמר היום (ד') רכז הפעילות המקומית של המשמר החברתי, יוסי צרפתי, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שעסק בהסכם TISA הסחר החופשי TISA.

לדברי צרפתי: "אנחנו דורשים שני דברים: אחד - לחשוף את כל המסמכים הרלוונטיים ולפרסם אותם. לא ייתכן שהסכם כל כך גדול ומשמעותי ייחתם במחשכים, בחדר סגור בז'נבה, בלי שבכלל נדע מה כתוב בו. והשני – שאתם, חברי הכנסת, תעשו הכל כדי שההסכם יובא לאישור הכנסת. שהכנסת תוכל לדון בו וכדי שהכנסת שנבחרה לייצג את הציבור תחליט אם לאשר אותו".

הסכם TISA הוא הסכם סחר חופשי המוצע ונידון בין ארה"ב, האיחוד האירופי ו-21 מדינות נוספות, כולל ישראל (רובן באמריקה הלטינית ובמזרח אסיה, וכן טורקיה ופקיסטאן) להסדרת המסחר בשירותים – כולל שירותי בנקאות, תחבורה ואף בריאות. מדובר בהסכם חשאי שנידון במשא ומתן שקט בין ממשלות ותאגידים, ופרטיו לא נחשפו, אף שפורסמו הדלפות מתוכו באתר ויקיליקס וחלקן פורסמו באתר קרן התחקירים הישראלי. הממשלות אינן מעלות את ההסכם לאישור הפרלמנט שלהן והוא גם לא הובא לאישור הכנסת. ישיבת ועדת הכלכלה היום היא הצעה לסדר של ח"כ תמר זנדברג לדון בהסכם ולא דיון באישור ההסכם.

ההסכם חל על 70% ומעלה מהפעילות הכלכלית במדינות מפותחות ובכללן ישראל. ההסכם אמור לקבוע סטנדרטים אחידים לרגולציה הממשלתית על חברות בתחומי השירותים. קיימת אפשרות שחברות יוכלו לתבוע ממשלות שיטילו עליהן הגבלות מיוחדות על הפרה של ההסכם. קיים חשש שההסכם יתערב גם במיסוי שמוטל על החברות, ויהווה התערבות זרה במיסוי; שהוא יתערב בשכר שהמדינה וארגוני עובדים רשאים לחייב חברות לשלם, ויפגע בזכויות עובדים; שהוא יתערב ברגולציה על תרופות, ציוד רפואי וחברות שנותנות שירותים רפואיים, ויביא להפרטה ולהתייקרות של שירותים רפואיים ואף לפגיעה בחולים. כמו כן, לא ברור כיצד ההסכם יתיישב עם הגבלות ביטחוניות על פעילות עסקית.

המשמר החברתי דורש לחשוף את פרטי ההסכם ולהביא אותו לאישור הכנסת.