"לא מוכנים להפוך לאתר קליטה של מפגעי מפרץ חיפה.אין מקום לפרוטרום בגלבוע!" -המועצה האזורית הגלבוע החלה במשאל בקרב תושביה לקראת קביעת עתיד הקמת מפעל פרוטרום בגלבוע

כלים
''אין מקום לפרוטרום בגלבוע!'' - פעילות התושבים במסגרת המשאל להקמת מפעל פרוטרום בגלבוע.
''אין מקום לפרוטרום בגלבוע!'' - פעילות התושבים במסגרת המשאל להקמת מפעל פרוטרום בגלבוע.

המועצה האזורית הגלבוע החלה אתמול (20.11) במשאל נרחב בקרב תושביה, על מנת לקבל את עמדת הציבור לקראת החלטה שתסכל את הקמת פרוטרום בגלבוע. בכך, תשונה החלטה קודמת ותוסר העננה של הקמת המפעל המזהם בגלבוע. במשך השבוע הקרוב (עד ה-27.11), יערך משאל בקרב כל תושבי המועצה, בשאלה ברורה- האם לאשר את מפעל פרוטרום או לא.

עובד נור, ראש המועצה: "תושבי הגלבוע איתנים בדעתם למנוע הקמת מפעלים מזהמים בגלבוע. למרות לחצים לא לגיטימיים המופעלים עלינו כל העת, לא נחה דעתנו ויצאנו לבדיקה מעמיקה. החשש האמיתי של תושבי הגלבוע לא הוסר. משאל התושבים יהווה את שיאו של תהליך שיתוף הציבור, ולעמדת התושבים יהיה משקל בהחלטת המליאה בתוקף תפקידה כוועדת התכנון המקומית."

חברת "פרוטרום" מחפשת אכסניה חדשה למפעלה הכימי המייצר תמציות טעם וריח, לאחר שתושבי חיפה והסביבה שילמו בבריאותם ומאסו בקיומה בשטחם. בשנים האחרונות, הם ניסו להתקבל בקרב מועצות שכנות (עמק יזרעאל ועמק המעיינות), וכן באזורי תעשייה בולטים בצפון. כולם דחו את בקשתם, לאור הבעייתיות העולה מאופי פעילותם ומבעיית האמינות.

את כניסת המפעל לגלבוע אישרה מליאת המועצה הקודמת בשנת 2011, לאחר ששוכנעה שמדובר בהקמתו של "מפעל שלא יכלול תעשיית כימיקליים, והוא יעמוד בתקני איכות סביבה מחמירים". היזמים אף טענו כי המפעל המתוכנן יהיה שונה לחלוטין מהמפעל הקיים במפרץ חיפה. לאחר הבדיקות הקפדניות שדרשה הנהגת המועצה החדשה, נמצא כי בהחלט מצויה סכנה, ועדיין מעורבים חומרים מסוכנים בתהליך הייצור המוצהר, וכן אין פתרון המניח את הדעת לטיפול בשפכים המסוכנים שמייצר המפעל.

עובד נור: "אחריות ביטחון בריאות תושבי הגלבוע מוטלת עלינו. לא יעלה על הדעת כי נביא הנה מפעל מזהם ונסכן את בריאות התושבים. גם אין כל שחר לטענה כי כניסת "פרוטרום" תשפיע על כלכלת הגלבוע- מדובר במפעל בגודל בינוני שיעבדו בו כ-110 עובדים, מרביתם יגיעו עם המפעל מחיפה. מנגד, יש ביקוש רב למפעלים לא מזהמים במקומו. אנו לא מוכנים להפוך לאתר קליטה של מפגעי מפרץ חיפה, ואין מקום לפרוטרום בגלבוע!"

במהלך תהליך הבדיקה שעשתה המועצה עלתה גם ההיסטוריה של "פרוטרום" ממנה עולה תמונה עגומה של זיהום, אי כיבוד החוק, ותביעות. בשנים האחרונות הצטברו תלונות קשות של תושבים רבים מאזור חיפה על ריחות חריפים, צריבות בעיניים ובדרכי הנשימה. חמור מכך, במהלך הבדיקה התקבל הרושם כי נדמה שפרוטרום, (שההון מצוי בכיסה), בחרה לקיים מדיניות של תשלום קנסות, במקום טיפול בתקלות.

בסיס ההתנגדות לפרוטרום בגלבוע מצוי בהתנגדות להקמת מפעל כימי- להבדיל מהניסיון להצטייר "כמפעל מזון", הרי שבעת תהליכי מיצוי הצמחים משתמשים בפרוטרום בחומרים כימיים מסוכנים ביותר המפיקים תוצרי לוואי רעילים אשר מתנדפים לאוויר (דרך ארובות המפעל) או נשפכים לאדמה. מדובר בחומרים שהשימוש בהם, יחד עם השימוש בכבשני המפעל המפלצתיים, "זיכו" את פרוטרום להיכלל ב"רשימה האדומה" של המשרד להגנת הסביבה למסוכנות סביבתית. בנוסף, ובכל רגע נתון מפנה "פרוטרום" מאות טונות של פסולת מסוכנת לטיפול ברמת-חובב. במידה ויקום הרי שבגלבוע יתבצעו אלפי נסיעות של משאיות עם חומרים מסוכנים ורעילים.

הטופוגרפיה הייחודית של הגלבוע היא עוד סיבה לדאגה- נוכח כיווני הרוחות ותופעת האינוורסיה, מהווים הריחות והחומרים המסוכנים איום מוחשי לכלל היישובים בתחומי הגלבוע, וכן לתושבי מוא"ז יזרעאל והעיר עפולה הסמוכים. לבסוף, יצוין כי בשנה האחרונה היו עדים במוא"ז הגלבוע למסכת לחצים פוליטיים שחרגו מגדר הסביר, וביססו תחושה קשה בגלבוע בדבר קשרים ענפים והשפעה של בעלי המפעל על מקבלי ההחלטות.

המועצה האזורית הגלבוע יוצאת באמירה לתושביה: "האחריות שלנו לתושבים מחייבת אותנו לבדיקות מעמיקות. בתום הבדיקות ההתרשמות שלנו היא- שאין מקום לפרוטרום בגלבוע. זו עמדתנו, אך חשוב לנו לשמוע אתכם. עתיד האזור ובריאות ילדינו- אינם נקנים בכסף או בלחצים פוליטיים. השתתפו במשאל ובטאו את עמדתכם!"