הועדה למתחמים מועדפים -הותמ"ל - בראשותו של ערן ניצן אישרה היום את התכנית בדרום מזרח הישוב עילוט בגליל התחתון

תכנית רמ''י לבניית כ- 530 יח"ד בישוב עילוט
תכנית רמ''י לבניית כ- 530 יח"ד בישוב עילוט

התכנית מציעה 524 יח"ד במגרשים עולים או יורדים (ביחס למפלס הכביש) ובמספר טיפוסי מגרשים:

מגרשים ששטחם כ- 500 מטר המיועדים ל- 4 יח"ד ב- 4 קומות.

מגרשים ששטחם כ- 500 מטר המיועדים למגורים ומסחר ( 4 יח"ד ב- 5 קומות)

מגרשים ששטחם כ- 1000 מ"ר המיועדים ל- 10 יח"ד ב- 5 קומות.

בחלקה המערבי קובעת התכנית 4 מגרשי מגורים גדולים ששטחם בין 4 ל- 7 דונם ושבהם כ- 170 יח"ד.

מגרשים אלו מצויים בקרקעות פרטיות של תושבי הישוב ולאחר תאום שנערך הוחלט כי חלוקה למגרשי משנה תוצג בנספח הבינוי אולם לא תוצג בתשריט התכנית על מנת לאפשר גמישות רחבה יותר בשלב הוצאת היתרי הבניה. בשטח זה יידרש אישור תכנית חלוקה בסמכות מקומית.

התכנית כוללת שבילים החוצים את השכונה המוצעת בכיוון צפון – דרום, בניצב למערכת הדרכים, על מנת לשפר את הקישוריות בתוך השכונה.

התכנית חלה על שטח בעל טופוגרפיה ושיפועים תלולים אשר הכתיבו במידה רבה את מערכת הכבישים והשבילים בתחומה. הציר המרכזי של השכונה מציע בינוי אינטנסיבי יותר, עם עירוב שימושי מגורים ומסחר.

התכנית כוללת כ- 350 יח"ד בשטחי המדינה (מתוך 524 יח"ד בכל התכנית). תוספת יח"ד זו צפויה לשפר את מצבם של מחוסרי הקרקע המתגוררים בישוב עילוט, הסובל ממצוקת דיור.

גודל המגרשים ומספר יח"ד בכל מגרש תואם למאפיינים הייחודיים של אוכלוסיית המגזר הערבי ויאפשר שיווק לקבוצות קטנות.

התכנית מציעה שבילי הליכה להולכי רגל ומאפשרת קישוריות במספר נקודות אל הישוב הקיים.

התכנית מאפשרת לאורך הציר המרכזי עירוב שימושים של מסחר ומגורים ובכל שטחי המגורים משפחתונים ומשרדים.

צרכי ציבור

התכנית כוללת שטח 5.7 דונם למבנים ומוסדות ציבור ותא שטח נוסף של 3.5 דונם ביעוד משולב של שטחים פתוחים מבנים ומוסדות ציבור. עפ"י הפרוגרמה נדרש שטח של כ- 6.5 דונם למוסדות ציבור. בתכנית לא מוקצה שטח לבית ספר יסודי ותיכון ואלו יקבלו מענה מחוץ לתחום התכנית בבתי ספר סמוכים (נדרש סה"כ 2.5 כיתות ביסודי ו- 2.5 כיתוב בתיכון).

בתכנית מוצע שטח של כ- 14.5 דונם לשצ"פים (על פי הפרוגרמה שנערכה נדרשים כ – 12.5 דונמים ברמת השכונה). כמו כן, התכנית גובלת בתחום יער ואף כוללת את חלקו בתוכה. מומלץ כי התכנית תאפשר הנגשה של שטח היער לתושבי השכונה ואף פיתוח מסויים בתאום עם קק"ל.

תעסוקה ומסחר

התכנית מציעה כ 4,000 מ"ר של שטחי מסחר ביעוד המשולב של מגורים ומסחר לאורך הרחוב הראשי. היקפים אלו גדולים ביחס להיקף האוכלוסיה הצפוי בשכונה, אך צפי המימוש של שימוש זה נמוך יחסית ולא צפוי כי תוקם חזית מסחרית לאורך כל השטח בו היא מתאפשרת.

ביעודי המגורים התכנית מאפשרת משפחתונים ומשרדים.

מר רפי אלמליח' מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל ציין כי מדובר בתכנית חשובה מאוד הן למגזר והן לכלל הציבור. קידום התכנית נעשה בשילוב ושיתוף פעולה בין הגורמים השונים וחשיבותה היא בכך שהיא תורמת יחידות דיור להיצע הנמוך בישוב עילוט. התכנית מתחשבת בטופוגרפיה הקיימת בשטח ומותאמת אליו, מציעה שילוב של מגורים ומסחר לצד שטחי ציבור ויער ירוק ממנו הציבור יוכל להנות. רשות מקרקעי ישראל מברכת על התכנית ועל קידומה במסלול הותמל ומודה לכל העוסקים בעניין.

התכנית קודמה ע"י רמ"י באמצעות אדר' דני לזר ואדר' דפנה מתוק.