הערב ציינה S&P מעלות 25 שנים להקמתה ולייסוד ענף דירוגי החוב בישראל, באירוע חגיגי בתל אביב במעמד כל בכירי המשק ונציגי הקהילה הפיננסית המקומית. באירוע לקחו חלק דורית סלינגר – הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' שמואל האוזר – יו"ר רשות ניירות ערך, שי באב"ד – מנכ"ל משרד האוצר – ועוד רבים מבכירי המשק והכלכלה הישראלית.

כלים
בתמונות – למעלה: רונית הראל בן זאב, מנכ"לית מעלות,  למטה: שי באב"ד – מנכ"ל משרד האוצר. צילום:  חן גלילי
בתמונות – למעלה: רונית הראל בן זאב, מנכ"לית מעלות, למטה: שי באב"ד – מנכ"ל משרד האוצר. צילום: חן גלילי

לדברי רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, "היום ברור לכל שאין להעלות על הדעת שוק חוב משוכלל ומפותח ללא המסד האיתן של דירוג מקצועי ובלתי תלוי הן בהיבט החברות והן בהיבט המדינות. התפתחות תחום הדירוג הקדימה במידה מסוימת את הפעילות הערה בשוק האג"ח בישראל, בשונה משווקים אחרים בעולם. בפועל, היא תמכה בהתפתחות שוק האשראי החוץ בנקאי, שחשיבותו לצמיחה, למימון חברות ולפעילות העסקית שלהן אינה שנויה במחלוקת. שוק האשראי החוץ בנקאי חיוני לקיומו של משק מודרני ושוק הון מפותח."

דורית סלינגר – מנהלת הרשות, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, אמרה, כי היוזמה לפתיחת חברת דירוג דרשה חזון וראיה ארוכת טווח. מעלות היא חברה שפעלה ופועלת להטמעת מתודה דירוגית בשוק ההון, תרמה לקידום שוק האג"ח הקונצרני וסייעה להתפתחות שוק מוצרי אג"ח מורכבים. מעלות גם הגבירה את השקיפות בזירה הכלכלית, וכל זאת בשילוב עם חברות הדירוג הבינלאומיות. בתחילת 2008, דקה לפני המשבר הכלכלי הגדול, רכישת פעילות מעלות ע"י S&P היוותה הבעת אמון גדולה מאד וישראל נכנסה רשמית למועדון הבינלאומי. אני מייחלת למעורבות דומה של גופים בינלאומיים נוספים בשוק ההון הישראלי שיתרמו לשכלולו."

שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, אמר כי "אנחנו מקדמים בימים אלה הצעת חוק שנועדה לתת בידי הרשות את הסמכות למתן פטור מהוראות בחוק הדירוג לחברת דירוג הפועלת בישראל וכפופה לדין הזר אם נמצא כי הוראות הדין הזר מבטיחות די הצורך את ענייניו של ציבור המשקיעים בישראל. בכך נוכל לאזן בין ההגנה הנדרשת לציבור ולמשתמשים בדירוגי חברות הדירוג, לבין הרצון להימנע מרגולציה מכבידה ומיותרת. הצעת חוק זו משקפת עת הגישה שלנו המבקשת לנווט את שוק ההון הישראלי כחלק מהסביבה הגלובלית."

האוזר הוסיף, כי "לאחרונה נשמעים קולות הקוראים לאמץ את דירוג החוב הבינלאומי כך שהוא יחליף את סולם הדירוג המקומי הנוהג היום בישראל. המשמעות היא שחברת דירוג בישראל תהיה מחויבת, על פי חוק, לנטוש את הדירוג המקומי ולעבור לסולם דירוג בינלאומי. אני מתנגד בתוקף לרעיון הזה! אני סבור שאת ההחלטה באיזה סולם דירוג להשתמש יש להותיר בידי חברת הדירוג ובידי החברות המדורגות. למיטב ידיעתי אין אף רגולטור מסביב לעולם שכפה דרישה כזו. לא תמיד אנחנו יותר חכמים מכולם. יש לבחון את הפגיעה האפשרית בשוק האג"ח בישראל כתוצאה ממהלך מרחיק לכת שכזה, ויש לבחון את הפגיעה האפשרית בתעשיית דירוג האשראי המקומית ובחברות המדורגות, והעלויות המשמעותיות הנוספות שיתווספו כתוצאה מהשינוי. נדרשת בחינה מעמיקה ויש להיזהר מקבלת החלטות פזיזות שיכולות לפגוע באופן דרמטי בשוק ההון המקומי."

לדברי שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, "אנחנו בעיצומו של תהליך העברת תקציב 2017-2018. התקציב תמיד בא יחד עם רפורמות מבניות שמטרתן להפחית אי שוויון, לראות איך אנו מעודדים צמיחה ופריון ולבסוף איך אנחנו מורידים את עלויות המחיה בישראל. לאחרונה, יש הרבה קולות שטוענים שאנשים עשירים אשמים באי השוויון ובשיעורי העוני, חשוב לי מאד לומר להם – ההיפך הוא הנכון. אנשי העסקים הם המפתח לצמיחה. אנחנו בממשלה יכולים לייצר את הרגולציה המתאימה אבל לא אנחנו ניצור מקומות עבודה. אנחנו גם עושים מאמצים לדה רגולציה – ראש הממשלה מדבר על הפחתה של 25% מהרגולציה בכל משרדי הממשלה. כשאנחנו מדברים על צמיחה, שני המרכיבים החסרים הם השקעות, וקלות הביצוע שלהן. אנחנו נחושים לשנות את התייחסות למגזר העסקי הפרטי."

בנוסף נכחו באירוע בכירים מ-S&P העולמית – יאן לה פאלק, הממונה על דירוגי החוב ב-S&P אזור אירופה, מזה"ת ואפריקה (EMEA), וז'אן מישל סיקס – הכלכלן הראשי של S&P EMEA, שהגיע במיוחד לישראל, כדי לשוחח אחד-על-אחד על הבמה עם פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, אודות הכלכלה העולמית וכל הנושאים האקטואליים המשפיעים עליה: מהברקזיט ועד לתוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב.

לדברי יאן לה פאלק, "אחרי 25 שנים אני נרגש לראות כמה רחוק הגענו. אני מאמין ש-S&P מעלות משרתת את המשקיעים הישראלים באמצעות הדירוגים העצמאיים והמחקר האיכותי שהיא עושה. תפקידנו הוא להביא את המומחיות העולמית אל ישראל ואת ישראל אל העולם. המסע הוא מרגש ומרתק."

ז'אן מישל סיקס אמר, כי "אנחנו רואים שינוי בסנטימנט ההשקעות בעולם. אי היציבות הפוליטית לא טובה לכולם, אך במיוחד אני מודאג ממה שקורה במדינות אפריקה." בנוגע לכלכלת ישראל הוסיף סיקס, כי "האירוע הזה מדגים מה S&P חושבת על השוק הישראלי ומה גדולה חשיבותו בשבילה. ישראל נותרת ממוצבת במקום טוב מאד, ומקומה בשרשרת הסחר העולמי גבוה. אנו משקיעים ונמשיך להשקיע בשוק הישראלי והוא שוק מרגש וחשוב עבורנו."

האירוע סוכם בחלוקת אותות הוקרה של S&P מעלות לחברות נבחרות, מחלוצות דירוגי החוב בישראל. עפרה שטראוס, יו"ר שטראוס גרופ, אשר ייצגה את החברות, אמרה "בשם החברות והמגזר הפרטי, והחברות שכבר מדורגות 20 שנה, אני חייבת לומר – אנו גאים להיות חלק ממה שמעלות עושה, ומההבנה שלה מהי חברה בינלאומית. מעלות עברה 3 מנכ"לים, אירוע שבנוף הישראלי עדיין נדיר, ויש גם מעט חברות בישראל שיכולות להתגאות בכך שהן חוגגות כל כך הרבה שנים. S&P מעלות סייעה לנו להיות חלק מהגלובליזציה ועל כך תודתי. ההסתכלות של מעלות אל תוככי התהליכים הפנימיים של החברות מוטמעת בכל מספר ובכל רגע של עבודה קשה שמאפיין את כל החברות שזכו בכבוד הזה ומעידה על שקיפותן ועל היכולת הגבוהה שלהן לחלוק עם כולם את מה שהן עושות."