דיון ראשון בוועדת המשנה בסוגיית קבלת החזר מזונות ילדים מביטוח לאומי: משרד המשפטים: "לא נתנגד לפתרון שיפריד בין מזונות הילדים והבטחת הכנסה במידה וימצא תקציב לכך".

כלים

היום התקיים הדיון הראשון בוועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ מרב בן ארי. הקואליציה קראה לאוצר בתגובה לתקצב את הנושא בכ-חמישים מיליון ₪.

הוועדה הוקמה בסוף מושב הקיץ של הכנסת, במסגרת הדיון בהצעת החוק לתיקון חוק הבטחת הכנסה שקידם שר הרווחה. התיקון המדובר נועד לשפר את מצבן של הנשים החד-הוריות המקבלות קצבה מביטוח לאומי במסגרת מנגנון הבטחת הכנסה.

בשל ההבנה כי נדרש טיפול שונה ונפרד באוכלוסיית הנשים מקבלות המזונות דרך מנגנון הביטוח הלאומי, שכן מדובר במזונות המיועדים לילדים, הוקמה הוועדה ביוזמת קואליציית הארגונים להבטחת מזונות ילדים: רוח נשית, קבוצת סנגור- אם הבנים ומרכז רקמן.

במסגרת הדיון עלו הסוגיות הבעייתיות בחוק החדש: ביטול ההטבה של מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לטובת מימון שיפור התנאים במנגנון הבטחת ההכנסה והשפעת הביטול על הנשים. כמו כן, עלתה לדיון הצעת הקואליציה להבטחת מזונות הילדים לפטור את אוכלוסיית הנשים מקבלות המזונות דרך ביטוח לאומי מהקיזוז בהכנסה למשך 5 שנים לצורך שיקום מצבם של האישה, הגבר והילדים. הצעה זו כבר תורגמה להצעת חוק והונחה על שולחן הכנסת לפני כשנה על ידי ח"כ מרב בן ארי.

גם ח"כ מרב בן ארי, יו"ר הוועדה הדגישה מספר פעמים במהלך הדיון שצריך למצוא פתרון לבעיה ולהפריד בין מזונות ילדים להכנסת האישה.

מיכל געש, קבוצת סנגור- אם הבנים: "חייבים להפריד בין נשים שהילדים שלהן מקבלים מזונות דרך הביטוח הלאומי לנשים שנתמכות בהבטחת הכנסה. אני במצב של דיונים משפטיים ואני נשארת מחוץ למעגל העבודה ועובדת בשחור. כשעבדתי דרך חברת כח אדם הצטערתי שיצאתי לעבוד אחרי שראיתי את התלוש. שקלתי גם לפתוח עסק קטן וירדתי מזה. תנו לי זמן לעמוד על הרגליים".

ד"ר גלית שאול, מנכ"לית מרכז רקמן לקידום מעמד האישה, אוניברסיטת בר אילן: "חייבים למצוא פתרון שיפריד בין מזונות ילדים מביטוח לאומי לבין הכנסת האישה, לאור העובדה שמדובר בילדים שיש להם אב שמחויב לזון אותם על פי פסק דין של ערכאה משפטית מוסמכת. המדינה בהקשר זה נותנת לילדים אלו רשת בטחון עד שהאב ישלם את חובו כלפיהם. לא מדובר בקצבה".

עו"ד דפנה רובינשטיין מרוח נשית: "לנשים נפגעות אלימות אין אפשרות להגיע להוצאה לפועל ולכן הן חייבות להגיע למנגנון של מזונות דרך ביטוח לאומי".