מבנה בלתי חוקי שהוקם על אדמה ציבורית בליפתא שבפאתי ירושלים, נהרס ע"י רשות מקרקעי ישראל לאחר שפונה ע"י הפולשים, אופיר וליז מועלם, אשר פלשו לקרקע בבעלות המדינה, והשתמשו בה למגורים. הקרקע מיועדת להקמת שכונת מגורים. הבית נהרס על ידי מפקחי רמ"י, בליווי שוטרים מתחנת לב הבירה ומינהלת תיאום פעולות האכיפה, בעקבות פסק דין שהתקבל לאחרונה מבית המשפט העליון אשר דחה את ערעורם כנגד פסיקות קודמות של בתי המשפט המחוזי והשלום בירושלים

כלים
ליפתא בפאתי ירושלים. צילום: אורטל צבר
ליפתא בפאתי ירושלים. צילום: אורטל צבר

מפקחי רשות מקרקעי ישראל בליווי שוטרי משטרת ישראל, פינו ביום א' האחרון, פלישה לאדמת המדינה, בכפר ליפתא שבפאתי ירושלים. מסיגי הגבול השתמשו בקרקע השייכת למדינה למטרותיהם האישיות, ללא היתר ובניגוד לחוק. מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי מדובר בעבירת הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל. המבנה הבלתי חוקי עומד על קרקע ציבורית המיועדת בחלקה לדרך.

מאחר והפולשים לא פינו את הקרקע כפי שנדרשו לפני שנים, פתחה רשות מקרקעי ישראל בתביעה משפטית כנגדם בדרישה לפינויים מהקרקע. ראשית נתבע אחיו של מסיג הגבול הנוכחי ורעייתו - אופיר וליז מועלם. בעקבות התביעה ופסק הדין כנגד אחיו של אופיר מועלם, פינה האח עצמאית את הדירה.

לאחר מכן, פנו מסיגי הגבול הנוכחיים-אופיר וליז מועלם - לבית המשפט, בבקשה לעצור את צו ההריסה שנקבע למבנה בו שכן אחיו של אופיר, בטענה שהם מתגוררים בדירה העליונה במבנה, וביקשו מבית המשפט לאפשר להם להמשיך להתגורר במקום. בתי המשפט המחוזי והשלום פסקו כנגדם והם ערערו לבית המשפט העליון, אשר פסק כי "טענותיהם מגמתיות ובלתי מהימנות", וקבע כי עליהם לפנות את המבנה ולהורסו בתוך 30 יום.

לאחר שחלפו 30 יום ממתן פסק הדין אשר קבע כי עליהם להתפנות מהמקום, ולאחר שניתנה להם שהות מספקת לפנות את המבנה, ביקשו בני הזוג מספר דחיות, ובית המשפט בהליכי הוצאה לפועל איפשר להם לדחות את הפינוי מספר פעמים. לבסוף, בתום מועד הדחייה האחרונה, עמדו מפקחי רשות מקרקעי ישראל על ביצוע פסק הדין במועדו הסופי, הרסו את המבנה והציבו שלט במקום.

"השבוע באה לסיומה סאגה ארוכה של הסגת גבול באדמות המדינה במסגרתה הפולשים, אופיר וליז מועלם, השתלטו על קרקע ציבורית והקימו מבנה בלתי חוקי, ולא התפנו מהשטח גם לאחר ששלושה בתי משפט – השלום, המחוזי והעליון – פסקו כי עליהם להתפנות. למרות הניסיונות לדחיית פסק הדין פעם נוספת, עמדו אנשי החטיבה לשמירת הקרקע ברמ"י על ביצוע פסק הדין על פי החלטת ראש ההוצאה לפועל. מפקחי רשות מקרקעי ישראל ימשיכו לשמור על קרקעות המדינה מפני פולשים ולבצע את החלטות בית המשפט ללא פשרות וללא משוא פנים", אמר ישראל סקופ, מנהל החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.