בדצמבר הקרוב יפתח המחזור ה-3 של תכנית "תשתית", שיזם ארגון "ישראל חופשית", ושמכשירה פעילים חברתיים ומספקת להם כלים לאקטיביזם ולשינוי חברתי. בין מנחי התכנית השופטת בדימוס דליה דורנר, העיתונאי רביב דרוקר, הבמאי דורון צברי ועוד

כלים
קרדיט: אייל אקרמן, ישראל חופשית
קרדיט: אייל אקרמן, ישראל חופשית

"תשתית" - תכנית ההכשרה למנהיגות אזרחית של תנועת "ישראל חופשית" תשיק את המחזור ה-3 שלה בחודש דצמבר הקרוב. התכנית מתקיימת בחמישה מוקדים ברחבי הארץ: שדרות, באר שבע, חיפה, חולון ותל אביב, ומעניקה הכשרה מקיפה הכוללת העשרה אקדמאית לצד כלים פרקטיים לעשייה חברתית-ציבורית ולהובלת שינוי בזירה הדיגיטלית ובשטח.

בימים אלה, כשקשה מתמיד להוציא אנשים לרחובות למען קידום אג'נדות חברתיות, נראה כי יש צורך אמיתי בתכנית שבוחנת לעומק את מרכיבי הצלחתם של מאבקים גדולים ומעניקה כלים אפקטיביים לאקטיביסטים. במסגרת תכנית "תשתית" שמובילה כאמור תנועת "ישראל חופשית", נערכים מיונים שמתוכם נבחרים כ-100 פעילים בולטים המגיעים מרקע של עשייה חברתית, יזמות ואקטיביזם. הפעילים זוכים להכשרה של שלושה חודשים הכוללת מפגשים עם נבחרי ציבור, מובילי דעת קהל, דמויות מעולם התקשורת ועוד, ולומדים כיצד להרכיב קמפיין מוצלח. בין היתר הפעילים לומדים כיצד לייצר מנגנוני פעולה, לגייס משאבים ולפעול בתחום של מימון המונים, כיצד לנווט בעולם הפוליטי ולהציף נושאים לסדר היום הציבורי-תקשורתי ועוד. מנחי התכנית כוללים בין היתר את העיתונאי רביב דרוקר, השופטת בדימוס דליה דורנר, התיאולוג ד״ר תומר פרסיקו, הבמאי דורון צברי ועוד. כאשר התכנית כוללת גם היכרות מעמיקה עם מאפייני הדמוקרטיה הישראלית, התחום המשפטי והמורכבויות המאפיינות את הפעילות האזרחית לחופש דת ומדינה, פלורליזם יהודי בישראל ועוד.

התכנית כוללת כאמור גם חיבור לשטח באמצעות שיתוף פעולה עם ארגונים ואישי ציבור מהמגזר השלישי והפוליטי אשר נותנים הצצה אל "מאחורי הקלעים" של המאבקים הגדולים ביותר שידעה החברה בישראל, כאשר ההכשרה כוללת גם סדנה מרוכזת בתחום המנהיגות וסדנאות "פּוש" המניעות את המשתתפים לצעדם הראשון בעולם היזמות והאקטיביזם האזרחי, ושינוי דעת קהל. בתום תקופת ההכשרה מצטרפים אותם בוגרים לקהילת הבוגרים של "תשתית", שבין חבריה נמנים אנשים דוגמת מנהלת השטח של ארגון "דרכנו" שירי קריב, מנכ"ל אגודת הלהט"ב בישראל אוהד חזקי, יו"ר פורום הקהילה הקראית בישראל נריה הרואה ועוד. חלק מהבוגרים בתכנית אף זוכים למענק בגובה 10,000 שקלים וליווי מקצועי למשך שנה לקידום מיזם נבחר, כגון מיזם "Yambus" לתחבורה שיתופית בשבת מבאר שבע לחוף הים, שיצא לדרך במסגרת תכנית "תשתית" שהתקיימה בבבאר שבע.

מרכז ההכשרות "תשתית" צמח מתוך הפעילות הענפה של תנועת "ישראל חופשית" למען הפרדה בין דת למדינה ולפלורליזם יהודי בישראל וכחלק מהמפגש היום-יומי שלה עם מאות מתנדבים ואזרחים אכפתיים, אשר העלה את תחושת חוסר האונים של רבים מתושבי המדינה מול המערכת הפוליטית והחברתית. בשנה הקרובה אף צפויה "ישראל חופשית" להפעיל קורסים דומים במרכזי צעירים ברחבי הארץ בשיתוף עם הרשויות המקומיות וכן לקיים מפגשים במוסדות חינוך, מכינות וכיו"ב.

מיקי גיצין, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית": "מדהים אותי כל פעם מחדש לגלות כל כך הרבה צעירים ישראלים מחויבים, המוכנים להשקיע מעצמם ולהפוך את המדינה שלנו למקום פתוח, שוויוני וטוב יותר. אנחנו שמחים להיות הפלטפורמה המובילה לפעילות שכזו ואני רוצה לאחל למשתתפי התכנית הצלחה רבה. ב-2017 אנחנו נפתח לראשונה שלושה מחזורים של הכשרות 'תשתית', שכל אחד מהם יכלול כ-200 פעילים חברתיים שרוצים להשפיע ולשנות את ישראל."

אייל אקרמן, מנהל מרכז "תשתית": "בית הספר לשינוי חברתי של תנועת 'ישראל חופשית' הוא הדרך להבטחת העתיד הדמוקרטי של ישראל ופריחתה כמסגרת שוויונית ופתוחה לכל. הכלים והידע שאנחנו מנחילים לבוגרי ההכשרות שלנו מאפשרים להם לעשות שינוי אפקטיבי בחברה ובקהילה ממנה מגיעים, ולהיות חלק מהפתרון לבעיות רבות במדינת ישראל. אנו ב'תשתית' גאים לעמוד בחזית הפעילות החברתית ולהכשיר את חוד החנית של החברה האזרחית בפעילות האינטנסיבית להגנה על הדמוקרטיה הישראלית ולחיזוק התפיסות הפלורליסטיות בקרב הציבור בישראל."