תערוכה ייחודית לזכרו של אלי ויזל נפתחה במוסקבה. שרת העלייה והקליטה: "בזכותו הצלחתי להיפגש עם משפחתי"

כלים
סופה לנדבר וחיים צ'סלר בתערוכת אלי ויזל במוסקבה
סופה לנדבר וחיים צ'סלר בתערוכת אלי ויזל במוסקבה

ארגון לימוד FSU, מכון שם עולם ונתיב ערכו היום (ד') תערוכה ייחודית בסימן "איפה היהודים שלי" לזכרו של אלי ויזל ז"ל, במרכז התרבות הישראלי במוסקבה. התערוכה מתקיימת 50 שנה לאחר ביקורו של ויזל במוסקבה במעמד שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר.

ויזל היה הראשון שיצא לפעול בגלוי למען יהודי ברית המועצות. ספרו 'יהודי הדממה' אשר פורסם לפני יובל היה למיליוני בני-אדם בעולם כולו בבחינת גילוי על מצבם של היהודים תחת השלטון הקומוניסטי.

השתתפו באירוע: הרב הראשי של רוסיה ברל לזר; הרב הראשי לשעבר של רוסיה אברהם שייביץ; נשיא הקונגרס היהודי-רוסי יורי קנר; הרב הראשי של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה פנחס גולדשמידט; מזכ"ל הקונגרס האירו-אסייתי פרופ' מיכאיל צ'לנוב; יוזם התערוכה, יו"ר ומייסד לימוד FSU חיים צ'סלר.אוצר התערוכה: ד"ר יואל רפל.

שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר: "אלי ויזל היה סמל של זיכרון היסטורי שדיבר על ששה מיליון יהודים שנשרפו בתאי הגזים, אנשים שיכלו להיות איתנו היום. לאלי ויזל מקום בפנתאון ההיסטורי על הנצחת ההיסטוריה של העם היהודי. לאלי ויזל היה תפקיד חשוב במאבק על זכויות בני האדם ויהודי ברית המועצות לשעבר. אני רוצה להגיד לו תודה אישית. בזכותו הצלחתי להיפגש עם משפחתי. אני מאמינה שאנשים כמו אלי ויזל יכנסו להיסטוריה של האנושות כולה".

יוזם התערוכה ויו"ר לימוד FSU חיים צ'סלר אמר: " פתיחת התערוכה לזכרו של אלי ויזל היום כאן במוסקבה היא הגשמת צוואתו."

"לפני שנתיים אמר לי ויזל שהוא רוצה לחזור למוסקבה לפתוח תערוכה על המאבק לשחרור יהודי ברית המועצות. עבורי אמר ויזל, זו סגירת מעגל עם כתיבת הספר שלי ״יהדות הדממה״. לצערי מחלתו של ויזל מנעה ממנו להגיע למוסקבה. על כן היום אנחנו מגשימים את צוואתו. התערוכה תנדוד באירועי לימוד fsu בכל העולם. תרומתו של פרופ׳ ויזל ליהדות ברית המועצות לשעבר היא עצומה. פרופ׳ויזל היה מחויב לקהילה זו, ביקר פה מספר פעמים, וכתב עשרות מאמרים שהשפיעו על הקהילה הבינלאומית. הוקרתו היום במוסקבה היא המעט שניתן לעשות לזכרו.

יואל רפל אוצר התערוכה ציין כי: "אלי ויזל אמר שעבודתו בעניין יהודי ברית המועצות זה הדבר החשוב ביותר שעשה בחייו. ויזל ביקש שיזכרו אותו אחרי מותו רק בעניין פעולותיו למען ליהודי ברית המועצות. בשנים 1956-1990 הוא הקדיש שעה בכל יום לנושא יהדות ברית המועצות. היום אלי ויזל חוזר למוסקבה והמורשת שלו תלווה אותה".

לימודFSU הוקם לפני עשור בניסיון להגיע ולחזק את הזהות היהודית בקרב דוברי הרוסית ברחבי העולם. במסגרת הפרויקט שמובילים היו"ר חיים צ'סלר, שותפתו סנדרה קהאןוהמנכ"ל רומן קוגן, בתמיכת הפילנתרופים מת'יו ברונפמן, אהרון פרנקל רונאלד לאודר, דיאן ווהל, ומיכל גרייבסקי, מתקיימים כנסים להעמקת הזהות והתרבות היהודית עבור דוברי רוסית, ובהם הרצאות, הופעות, שיחות פתוחות, ואירועים סביב לוח השנה היהודי, או סביב מורשתם התרבותית של הוגי דעות ויוצרים יהודים יוצאי בריה"מ. האירועים מתקיימים בתמיכת הארגונים היהודיים בהם: ועידת התביעות, ג'וינט, הסוכנות היהודית, קק"ל, קרן פינקוס, ועוד.