50 שנה לביקורו של חתן פרס נובל פרופ' אלי ויזל ז"ל במוסקבה ולצאת ספרו ההיסטורי "יהודי הדממה" - תערוכה ייחודית לזכרו תתקיים במוסקבה

כלים
אלי ויזל וטדי קולק ראש עיריית ירושלים
אלי ויזל וטדי קולק ראש עיריית ירושלים

ארגון לימוד FSU, מכון שם עולם ונתיב יקיימו ב-24.8 תערוכה ייחודית בסימן "איפה היהודים שלי" לזכרו של אלי ויזל ז"ל, במרכז התרבות הישראלי במוסקבה.

התערוכה תתקיים 50 שנה לאחר ביקורו של ויזל במוסקבה במעמד שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר.

ויזל היה הראשון שיצא לפעול בגלוי למען יהודי ברית המועצות. ספרו 'יהודי הדממה' אשר פורסם לפני יובל היה למיליוני בני-אדם בעולם כולו בבחינת גילוי על מצבם של היהודים תחת השלטון הקומוניסטי.

ישתתפו באירוע: הרב הראשי של רוסיה ברל לזר; הרב הראשי לשעבר של רוסיה אברהם שייביץ; נשיא הקונגרס היהודי-רוסי יורי קנר; הרב הראשי של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה פנחס גולדשמידט; מזכ"ל הקונגרס האירו-אסייתי פרופ' מיכאיל צ'לנוב; יוזם התערוכה, יו"ר ומייסד לימוד FSU חיים צ'סלר.אוצר התערוכה: ד"ר יואל רפל.

התערוכה תעסוק בקורות חייו ופעילותו הציבורית של אלי ויזל מילדותו בעיירה סיגט ועד יומו האחרון. את כל חייו הקדיש אלי ויזל לשימור זכרם והנצחתם של שישה מיליון יהודים שהושמדו בשואה, אך יותר מכל לשילוב זכרם בתרבות העולמית על מנת שאירוע כזה לא יחזור בשום עם, בשום מקום בעולם, ולעולם.

חיים צ'סלר, יו"ר ומייסד לימוד FSU ציין כי "ויזל, ציוני ותומך ישראל, התגייס למאבק הגדול למען יהודי ברית המועצות ופעל ללא ליאות במשך עשרים וחמש שנים. באחד ממאמריו כתב 'כי יותר מכלהוא מבקש להיזכר בהיסטוריה היהודית כמי שפעל למען יהודי ברית המועצות'.

ד"ר יואל רפל, אוצר התערוכה, לשעבר מנהל ארכיון אלי ויזל באוניברסיטת בוסטון וחוקר במרכז אלי ויזל ליהדות אמר: "כאשר שאלתי את אלי ויזל כיצד המאבק למען יהודי ברית המועצות חשוב יותר ממאבקו למען תודעת השואה השיב בצורה חד-משמעית: 'יהודי אירופה הושמדו פיסית על ידי הנאצים, את יהודי ברית המועצות רצו הרוסים להשמיד מבחינה רוחנית. זו השמדה וזו השמדה. אתהראשונה לא הצליח העם היהודי למנוע, את השנייה אנו חייבים למנוע'.

לימודFSU הוקם לפני עשור בניסיון להגיע ולחזק את הזהות היהודית בקרב דוברי הרוסית ברחבי העולם. במסגרת הפרויקט שמובילים היו"ר חיים צ'סלר, שותפתו סנדרה קהאן והמנכ"ל רומן קוגן, בתמיכת הפילנתרופים מת'יו ברונפמן, אהרון פרנקל רונאלד לאודר, דיאן ווהל, ומיכל גרייבסקי, מתקיימים כנסים להעמקת הזהות והתרבות היהודית עבור דוברי רוסית, ובהם הרצאות, הופעות, שיחות פתוחות, ואירועים סביב לוח השנה היהודי, או סביב מורשתם התרבותית של הוגי דעות ויוצרים יהודים יוצאי בריה"מ. האירועים מתקיימים בתמיכת הארגונים היהודיים בהם: ועידת התביעות, ג'וינט, הסוכנות היהודית, קק"ל, קרן פינקוס, ועוד.