ההחלטה להקים מפעל ההתפלה בגליל המערבי, תגיע לדיון בוועדת הכלכלה לבקשת ח"כ חיים ילין, על אף התנגדות הממשלה

כלים
ההחלטה להקים מפעל ההתפלה בגליל המערבי, תגיע לדיון בוועדת הכלכלה לבקשת ח"כ חיים ילין, על אף התנגדות הממשלה
ההחלטה להקים מפעל ההתפלה בגליל המערבי, תגיע לדיון בוועדת הכלכלה לבקשת ח"כ חיים ילין, על אף התנגדות הממשלה

מליאת הכנסת דנה היום (ד', 27.7) בהקמת מפעל ההתפלה בשדות יישובי הגליל המערבי, בעקבות הצעה לסדר שהגיש ח"כ חיים ילין (יש עתיד) לאחר קבלת פניות ציבור מתושבי האזור ובתיאום ראש מועצה אזורית מטה אשר. לדיון הצטרפו חברי הכנסת אכרם חסון (כולנו), יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת), יצחק וקנין (ש"ס) ומשה גפני (יהדות התורה).

לבקשת ח"כ ילין ובניגוד לעמדת הממשלה, התקיימה הצבעה במליאת הכנסת ואושר להעביר את הנושא להמשך דיון בוועדת הכלכלה.

בלב השטחים הירוקים של הגליל המערבי, עתיד לקום מפעל התפלה ותחנת כוח. בין הישובים רגבה, לוחמי הגטאות ונס עמים, כ-4 ק"מ מהים, בשדות חקלאיים סמוך לבתי התושבים. בניית מפעל ההתפלה במיקום זה, תחסל את עתידם של שלושת היישובים רגבה, נס עמים ולוחמי הגטאות ותפגע קשות באיכות החיים באזור. בנוסף, מפעל התפלה יוביל לפגיעה בשדות, באיכות האוויר, בחוף הים, בשמורה הימית, במי התהום ועוד.

ח"כ חיים ילין: "מדובר באיוולת ואוזלת יד של הרשויות, שתוביל לפגיעה אנושה באזור כפרי ותיירותי שהולך ונעלם. לא ייתכן כי לא התקיימה שום התייעצות עם ראש המועצה ושיתוף ציבור. בשיתוף פעולה ובשיח עם הרשות המקומית, ניתן למצוא מקום מוסכם שימזער את הנזקים. מיקום מפעל ההתפלה בגליל המערבי, היא טעות קשה למשק המים וניתן לתקן זאת, יש חלופות טובות. חייבים למנוע את האסון הסביבתי הזה לפני שיהיה מאוחר מידי.

שר החקלאות ח"כ אורי אריאל, השיב בשם שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ח"כ יובל שטייניץ ואמר: "תוכנית המתאר מקודמת משנת 2008כחלק מתוכנית מתאר ארצית. התכנון כלל הליך ארוך אשר כן כלל את שיתוף הציבור והמועצה האזורית. המתקן עתיד לספק מים בעיקר לגליל המערבי, אזור בו שוררת בצורת זו שנה שלישית ברצף. אין לנו מים לא בגליל המערבי, לא בגליל המזרחי ולא ברמת הגולן. גודל המתקן כ-100 דונם וכולל תחנת משנה משותפת. המתקן יציל עשרות אלפי דונם שאם לא נדע להשקות אותם הם לא יהיו מעובדים. מבדיקות משרד הגנת הסביבה ומשרד הבריאות נמצא כי בשלב זיהום מי המפרץ מיקום מפעל ההתפלה בחיפה לא מתאים ולכן המשרדים התנגדו לכך. לאחר שקלול כל ההיבטים, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לבחון את שתי החלופות רגבה מזרח ולוחמי גטאות מזרח."