על רקע האירועים האחרונים התכנסה הבוקר (ד' 20.07) השדולה לשיתוף פעולה אזורי בראשות חברי הכנסת יעקב פרי (יש עתיד), מייקל אורן (כולנו) ומרב מיכאלי (המחנה הציוני) בכנסת לדיון בנושא: האם לא הגיע הזמן ליוזמה אזורית ישראלית? שר התיירות יריב לוין ברך על הקמת השדולה והדגיש את החשיבות של שיתוף הפעולה עם מדינות האזור בכלל ובתחום התיירות בפרט:"הגיע הזמן לשנות את הקונספציה השגויה לפיה שת"פ אזורי מותנה תחילה בהשגת הסדר עם הפלסטינים. התהליך צריך להיות הפוך-בניית שת"פ רחב עם מדינות ערב השונות שיביא לפריחה כלכלית אזורית וישפיע לחיוב גם על היכולת לקדם תהליך מול הפלסטינים.התיירות צריכה להיות חלוץ במהלך כזה ואני מוכן להפגש באופן מיידי עם עמיתיי שרי התיירות של מדינות האזור לקידום השת"פ בתחום זה".

הבוקר התכנסה השדולה לשיתוף פעולה אזורי בראשות חברי הכנסת יעקב פרי (יש עתיד), מייקל אורן (כולנו) ומרב מיכאלי (המחנה הציוני) בכנסת
הבוקר התכנסה השדולה לשיתוף פעולה אזורי בראשות חברי הכנסת יעקב פרי (יש עתיד), מייקל אורן (כולנו) ומרב מיכאלי (המחנה הציוני) בכנסת

שגריר ירדן בישראל, Mr. Walid Obeidat: "אני מסופק משיתוף הפעולה עם ישראל, יש לנו עקרונות משותפים. כל מה שאנו עושים הוא לתת עתיד טוב יותר, לילדינו ונכדינו, ולמטרה הזו אנחנו עושים כל שניתן. אנחנו מתעקשים על מו"מ בכדי לקדם את המדינות. אני בטוח שאפשר למצוא דרך לשת"פ עם הפלסטינים, במקום שישראל לא פועלת אנחנו נכנסים".

סגן השר לשיתוף פעולה אזורי, איוב קרא: "אנחנו נתחתן בחתונה אזרחית עם העולם הערבי, לא נחכה לאף רב. אנחנו במצב שלא היה כדוגמאתו בקשר עם העולם הערבי".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי: "לגמרי הגיע הזמן ליוזמה אזורית. במזרח התיכון אין דבר כזה "סטטוס קוו", המציאות משתנה כל הזמן, ובשנים האחרונות היא משתנה לא לטובתנו. יש התאמה הפוכה לחלוטין בין העוצמה הצבאית והכלכלית של מדינת ישראל לבין היכולת והנכונות שלה להניע מהלכים לטובת עצמה, לטובת הביטחון שלה והאינטרסים שלה לטווח הארוך ואת זה ישראל מוכרחה לשנות, עם מי באיזור שיכולות להיות בעלות ברית לטובת העניין הזה, ואין לנו זמן לבזבז".

ח"כ ד"ר מייקל אורן (כולנו): "כיום, על אף חוסר היציבות באזור ואולי אף בגללו ישראל מוצאת עצמה במצב משופר אולי מאי פעם: יחסי שלום יציבים עם מצרים וירדן, שיתוף פעולה אסטרטגי עם קפריסין, יוון ובולגריה, הסכם פיוס שנחתם לאחרונה מול טורקיה והתחממות וחיזוק היחסים עם מדינות אפריקה המזרחית".

והוסיף: "מאז קום המדינה לא הייתה חפיפת אינטרסים כה עמוקה בין ישראל לבין מדינות המפרץ בכל הנוגע לסוגיות אזוריות החל ממניעת התגרענותה של איראן ועד המאבק בטרור של דעא"ש. עלינו למצות את חלון ההזדמנויות ההיסטורי ולמקסם אותו על מנת למקם את ישראל במקום טוב לעין ערך במאה העשרים ואחת."

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), ר' השב"כ לשעבר: "ירדן, מצרים, ישראל, סעודיה ומדינות רבות אחרות צריכות לעמוד יחד למען עתיד טוב יותר. שיתופי פעולה כלכליים במגוון רחב של תחומים יועילו לכל הצדדים. הטכנולוגיה הישראלית בשיתוף עם המשאבים של העולם הערבי יוכלו לייצר פריחה חסרת תקדים לאזור כולו. עוד אמר: "על ממשלת ישראל ליזום מסגרת אזורית למשא ומתן בשני ערוצים מקבילים – האחד למשא ומתן ישיר בין ישראל והפלסטינים, והשני במודל של שולחן עגול אזורי להידברות על ההיבטים האזוריים של יישום נורמליזציה עם העולם הערבי – הן מבחינה ביטחונית-מדינית, והן תוך קידום תוכנית שיתוף פעולה כלכלי – אזורי."

לדברי ד"ר נמרוד גורן, ראש מכון מיתווים: "יש כיום הזדמנות לפריצת דרך ביחסי ישראל והאזור, אך מימושה מחייב התקדמות בערוץ הפלסטיני. בהיעדר התקדמות עם הפלסטינים, שיתוף הפעולה עם מדינות ערב צפוי להישאר מוגבל וחשאי ברובו, וההזדמנות האזורית תוחמץ. דרושה יוזמה אזורית ישראלית שכוללת גם משא ומתן ישראלי-פלסטיני, ולא כזו שמנסה להתחמק מכך. יוזמה אזורית ישראלית אינה יכולה להיות תחליף ליוזמות בינלאומיות אחרות וצריכה להיות מתואמת איתן".

לדברי פרופ' אלי פודה, חבר ועד מנהל במכון מיתווים: "מסקר שערכנו נראה כי למעלה ממחצית הציבור מייחס חשיבות מעטה, אם בכלל, לשיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית. בכך יש התעלמות מההבנה ששיתוף פעולה גלוי ומתמשך עם מדינות ערב, ובמיוחד עם מדינות המפרץ, יתקיים רק עם התקדמות של ממש בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ובשיתוף פעולה עם הרשות."

באירוע השתתפו בין היתר: שר התיירות ח"כ יריב לוין, סגן השר לשת"פ אזורי ח"כ איוב קרא, חברות וחברי כנסת, שגרירי המדינות ירדן, קפריסין, בולגריה ונציגי מדינות נוספים, ראש המל"ל לשעבר פרופ' עוזי ארד, פרופ' אלי פודה ומומחיות ומומחים נוספים רבים.